Attól, hogy nem fájdul meg állandóan a csuklód és a csajod/feleséged is elfér mögötted, még nem tohonya túragépek, hanem villámgyors multitalentumok a 17-es kerekeken futó crossoverek.

Kilóg a sorból: annyiba kerül, mint egy robogó, mégis a világjáró crossoverek táborát erősíti - ez a Yamaha Tracer 700

Jellemzőjük, hogy általában prémiumminőségű összetevőkből épülnek – leszámítva a kifejezetten kedvező árral hódító, kisebb modelleket -, és tulajdonképpen olyan motorosokat céloznak meg, akik nem akarnak lemondani a kényelemről, sem a tempós kanyarvadászatról. Hogy mennyire tempós is az a kanyar, az kiderül az alábbi összehasonlítóból, ahol a két rokon, az S 1000 RR és XR feszült egymásnak:

A laikusoknak talán meglepő, hogy az „endurós” üléshelyzetű XR gyakorlatilag tartja a lépést a sokkal sportosabb RR-rel, holott nem közúton, hanem versenypályán hasonlították össze őket. Tegyük hozzá, a 2015-ös és 2020-as XR-teszt után nekünk sem volt kételyünk afelől, hogy egy ilyen motorral csak a vezető felkészületlensége lehet gátja a tempós kanyarodásnak.

Akkor mi értelme a sportmotoroknak?

Tény, hogy a csutkakormányos sportgépek kevésbé kényelmesek, főként napjaink WSBK-szabályok alapján készült, valószínűtlenül karcsú vasai, melyeken rendszerint kuporognia kell az átlagosnál magasabbra nőtt pilótáknak. Ezzel szemben a crossoverek kényelmesebbek, ám az endurós külső ne tévesszen meg senkit, ugyanis ezek általában 17-es első keréken futnak, míg bütykösgumis rokonaikon rendre 19-es vagy 21-es felniket találunk.

crossover-a-sportmotor-ellen-25679
Diszkont crossover? Remek példa a kategória létjogosultságára a Yamaha Tracer 700, mely sokkal kényelmesebb, egyszersmind élvezetesebb az MT-07-nél, pedig csak az üléshelyzet és a felfüggesztés változott

Mindenesetre utóbbiak gyakorlatilag beérték a gyorsasági modelleket, és csupán azért „gyengébbek”, hogy a nyomatékosabb, kiszámíthatóbb teljesítményleadás révén túramotorként is megállják a helyüket. Remek példa erre az RR-XR páros, hiszen közös a váz és az erőforrás, de az XR-ben „csak” 165 lóerőt tud, hogy rugalmasabbá váljon és ne kelljen ötszámjegyű tartományba pörgetni a túrázóknak. Más típusoknál - mint a fenti Tracer 700 - változatlan maradt az erőforrás, viszont mélyreható változások zajlottak a felfüggesztésben. Így lett az 50 mm-rel hosszabb lengővillától és a lényegesen megnőtt hátsó rugóúttól jobb egyenesfutású a gép, melyet egyébként nem Japánban, hanem Olaszországban fejlesztettek ki a Yamaha helyi K+F központjában.