Lassan három éve, 2013 októberében jelent meg a Yamaha forradalmian új csupaszmotorja, az MT-07, mely azóta komplett modellcsaláddá nőtte ki magát. Az alapváltozat mellett elérhetővé vált a streetfighteres megjelenésű Moto Cage, valamint a klasszikus XSR700 is, az elmúlt hetekben pedig megérkezett a família legifjabb sarja, a crossoverek táborát erősítő Tracer 700. A bemutató után néhány nappal már Olaszország legszebb hágói felé robogtunk, hogy kipróbáljuk, miben tud többet az alaposan átfésült hétszázas korábbi névrokonainál.

yamaha-tracer-700-teszt-9360
Egyszerűen telitalálat - rendkívül közkedvelt a Yamaha sorkettese, az elmúlt három évben 95 ezer darabot értékesítettek a 689 köbcentis erőforrással felszerelt motorokból

Megadják a módját

A festői szépségű Val di Fassában tábort verő yamahás csapat rendhagyó tesztet ígért beharangozójában, és mi tagadás, sikerült is meglepniük a világ minden tájáról idesereglett újságírókat. A szűkszavú meghívóban csupán annyi állt, hogy csütörtök este hétkor kezdődik a program, zárójelben hozzátéve, hogy alaposan öltözzünk fel, mert a hegyekben várhatóan rendkívül hideg lesz. Vagy harminc izgatott újságíró társaságában várakoztunk a szálloda előtt, hogy végre élőben is megcsodálhassuk a Tracert, és elkezdődjön a teszt, de a csinos sorkettesek helyett csak egy Yamaha feliratú busz gördült be a parkolóba. Egy pillanattal később tündéri háziasszonyunk, Maria hangja törte meg a csendet, aki a „fedélzetre” invitált minket, s a félórás utazást követően megérkeztünk a legendás Pordoi-hágóra.

yamaha-tracer-700-teszt-9362
A Sass Pordoin, közel háromezer méteres magasságban végre élőben is megcsodálhattuk a Tracert. Az MT-07-hez viszonyítva fontos újdonság az 50 mm-rel hosszabb, alumínium lengővilla, a 12 mm-rel nagyobb hátsó rugóút és persze a sokkal hatékonyabb időjárás-védelem

Az izgalmak itt nem értek véget, ugyanis a csapatot a számukra kibérelt felvonóhoz kísérték, ahol a többség falfehér arccal vette tudomásul, hogy a szeles, kicsit sem barátságos időben a közel háromezer méter magasan fekvő Sass Pordoi csúcs lesz az úti cél. A tériszonyban és/vagy klausztrofóbiában szenvedő kollégák falfehér arccal, egymásba kapaszkodva várták, hogy véget érjen a rémálom, közben változatos nyelveken emlegették a megváltót, míg mi orrunkat az ablakhoz tapasztva lestük, amint a kabin méltóságteljesen kiemelkedett a ködtakaróból. A hegytetőn méteres hófalak társaságában végre megcsodálhattuk a főszereplőt, a Tracer 700-at, mely tényleg csak nyomokban emlékeztetett az MT család többi tagjára.

yamaha-tracer-700-teszt-9364
A szegmens legkönnyebb párosaként jegyzik az együtt mindössze 69 kilót nyomó Tracer 700 erőforrását és vázát

Vadonatúj alapokon

A korábbi FZ sorozatra, illetve a 900-as névrokonra egyaránt hasonlító újdonság egy ízig-vérig túrasportgép benyomását kelti, a laikusoknak valószínűleg fel sem tűnne egy parkolóban, hogy az egymás mellett álló karcsú MT-07 és Tracer 700 valójában édestestvérek. A nagyméretű, nyolc centis tartományban állítható légterelő, a megnövelt ülésmagasság, illetve a formás fejidom a fényezett kézvédőkkel megspékelve egy „felnőtt motor” benyomását kelti, holott ez a modell pont a fiatalabb korosztályt célozza meg. Az általunk is tesztelt Tracer 900 ugyanis rendkívül népszerű volt, bő egy év alatt 15 ezer darab talált gazdára belőle, de a vásárlók majdnem fele (!) az ötven év feletti korosztályból került ki. Szükség volt hát egy vagányabb, egyben megfizethetőbb változatra, mely élmény és túraképesség tekintetében is felveszi a versenyt a vetélytársakkal.

yamaha-tracer-700-teszt-9365
Hölgyeim és uraim, íme, a kategória legjobb teljesítmény/tömeg arányú motorja! A Yamaha mérnökei büszkén hirdetik, hogy a Tracer minden lóerejére csak 2,63 kiló jut

Mint azt Claudio Locatitól, a márka európai K+F központjának munkatársától megtudhattam, alaposan átszabták az eredeti modellt, így az ülésmagasság 835 milliméterre nőtt, a kormány is magasabbra és hátrébb került, míg a központi hátsó rugóstag egy vadonatúj fejlesztésű, öt centivel hosszabb alumínium lengővillához kapcsolódik. Az olajteknő alatt megbúvó kipufogódobnak köszönhetően a „lábtér” - az MT-07 az alapmodellhez viszonyítva - túramotorosan bőséges. Az átlagos testalkatő pilóták elöl 55, míg hátul nagyjából 68 fokos térdszöggel számolhatnak, ami garancia a gondtalan, egész napos utazásokra. Ráadásként az MT-07 puritán nyerge helyett szélesebb, gazdagon párnázott priccs feszül a Traceren, s akinek ez sem lenne elég kényelmes, az extralistáról választhat magának komfortosabb, akár ülésfűtéssel is kiegészített nyerget.

yamaha-tracer-700-teszt-9367
A lábtér - a blokk alatt futó kipufogódobnak köszönhetően - bőséges, de a mérnökök gondoltak a langalétákra is, ezért a Tracer megvásárolható állítható magasságú lábtartókkal is

Egy ilyen látványos beharangozó után már alig vártam, hogy élesben is kipróbáljam, mennyivel is tud többet a Tracer, mint csupasz elődei. Másnap reggel az elsők között toporogtam a parkolóban, majd a kulcs megkaparintása után elindultam a három kedvenc hágóm felé, hogy a jól ismert szerpentineken faggassam a gépet.

Mint a nagyok

Igazán nehéz objektíven, elfogulatlanul mesélni a Tracerről, mert a Yamaha olasz szakembereinek apró változtatásai nyomán egy olyan masina született, mely egyértelműen azt sugallja, hogy ezt maga a szerpentineket járó tulajdonos alakította tökéletessé egy tökéletesen működő, de „félkész” gyári motorból. Az üléspozíció tökéletes az egész napos túrákhoz, a karcsú felépítés nem akadályoz benne, hogy a tempós kanyarokban – amúgy szupermotósan – az első kereket terhelve fordulj, míg az átdolgozott ülés, illetve a csaknem 400 kilométeres hatótáv gondtalanná teszi a hosszabb, nyeregben töltött etapokat. Olybá tűnik, mintha maga az MT-07 koncepció most, a Tracerben nyerte volna el méltó helyét, mivel a pörgős és méreteit meghazudtolóan rugalmas sorkettes tökéletesen illeszkedik ehhez a személyiséghez.

yamaha-tracer-700-teszt-9374
A Tracer 700 méreteit meghazudtolóan fürge, második fokozatban minden gépészkedés nélkül átvághatsz vele egy-egy magasabb hágón. Az már csak hab a tortán, hogy kimondottan sportos használat mellett is több mint háromszáz kilométert tud megtenni egyhuzamban

A kanyargósabb hágók simán teljesíthetők váltás nélkül, másodikban, elvégre húsztól 120-ig töretlen a gyorsítás, ez a sebességtartomány pedig pontosan lefed egy dinamikus Sella-kör, pláne egy Croce Domini felfutót. A rugalmasság titka, hogy a 689 köbcentis, soros, kéthengeresben a dugattyúk szorosan egymás nyomában járnak fel s le, a 270 fokos főtengelyékelés révén a V2-esekre jellemző, élvezetes, rendkívül jól használható nyomatékgörbét sikerült elérni a mérnököknek. Mindezt tetézi, hogy a temérdek sprinttel és kimondottan tempós kanyarvadászatokkal tarkított napon a legelvetemültebb pilóták is csak 5,7-5,8 L/100 km-es fogyasztásátlagot olvashattak le a folyadékkristályos kijelzőről.

yamaha-tracer-700-teszt-9370
A műszeregységen - egyebek mellett - az átlagfogyasztás, az aktuális fokozat és a környezeti hőmérséklet is megjelenik. Egyetlen szépséghibája, hogy csak előrehajolva, az LCD-panel alatti gombokkal lehet váltani a funkciók között - igazán megérdemelt volna egy kormányon elhelyezett kapcsolót

A több órás szerpentinezésben remek partner volt a Yamaha futóműve is, mert bár a felfüggesztés rendkívül egyszerű, mégsem hiányolta senki a drágább „lábakat” a Tracer alól. Amíg egy megtermett pilóta és csomagjai terhelik a csurig tankolva is csak 196 kilós Yamahát, nyoma sincs bizonytalanságnak. Az MT-07-hez mérten erősebb rugóállandójú és átdolgozott csillapítású, csupán 41 millis csúszószár-átmérőjű teleszkópok tökéletesek a hegyvidéki kanyargásra, már ha olyan príma aszfalton faljuk a kilométereket, mint például a lenyűgöző Giau-hágó északi oldala. Az új, hosszabb lengővillának köszönhetően a nakedekre jellemző idegesség sem érezhető, a Tracer a tempós fordulókban is rendíthetetlenül követi az ívet. Enyhe bizonytalanság csak a legszűkebb fordulókban tapasztalható, de ez sem a futómű hibája. A fojtószelepek hangolása ugyanis meglehetősen direkt, olyan érzetet kelt, mintha a márka nagyobb modelljein az üzemmódkapcsolót a sportosabb állásban felejtettük volna, ezért a hágók szűk és meredek emelkedő hajtűkanyarjaiban a gázt elvéve, majd újra ráadva meglehetősen nyersen reagál az egyébként bársonyos járású kéthengeres. Persze ezen könnyű úrrá lenni: a csupán 3-4 méteres sugarú körökben állandó gázon, az ívet hátsó fékkel szűkítve máris helyreáll a rend, és fülig érő mosollyal gyorsíthatunk a következő egyenesre.

yamaha-tracer-700-teszt-9371
A hagyományos rögzítésű, négydugattyús féknyergek és a szerény, 282 millis átmérőjű tárcsák első ránézésre nem sokat ígérnek, pedig a gyakorlatban egészen jól teljesítettek. Adagolhatóságuk kiváló volt, és a legmeredekebb lejtőkön sem veszítettek hatékonyságukból, pedig hágónként vagy 20-30 hajtűkanyar féktávján kellett bizonyítaniuk

Az erőforrás és a felfüggesztés tehát jelesre vizsgázott, de ez nem is volt meglepő az MT-07 család többi tagján töltött kilométerek után. Vérbeli túragép lévén már csak az volt a kérdés, hogy kényelem és időjárás-védelem terén miként teljesít a Tracer. Nos, a reggel kilenctől késő délutánig tartó menetpróbán csak az utolsó percekben kezdtem fészkelődni, és ez is inkább a teszt előtt összeszedett lábsérülésemből fakadt – a nyeregben töltött órák tényleg észrevétlenül röppentek el, fáradtságnak, zsibbadásnak nyomát sem tapasztaltam. Az átgondolt, emberközpontú üléspozíció révén nyugodtan bevállalhatók - autópálya nélkül is - a napi 5-600 kilométeres távolságok, ilyen szempontból a Tracer a túrasportszegmens teljes jogú tagja.

A szállodához vezető úton azt is alaposan kipróbálhattam, mennyit ér a megnövelt idomzat és az állítható plexi, mivel az utolsó negyven kilométeren a Dolomitokra jellemző, heves délutáni zápor kísérte a csapatot. Amíg a Passo Pordoi déli oldalán történt balesetnél várakoztunk, a legfelső állásba toltam a légterelőt, melyhez szerencsére nem kellett leszállnom sem: az egyszerű szerkezetnek hála kissé előrehajolva csak néhány másodpercig tart a művelet. Ezt a megoldást valóban kár lenne tovább bonyolítani - és drágítani - motoros állítású egységgel, így jó, ahogy van. A nyolc centis úton mozgó plexi viszonylag hatékonyan védett az égi áldástól, miként a fejidom is szépen helytállt, ezáltal a sisak és a kabát csak alig lett vizes, a külső zsebben felejtett telefonom is szárazon került elő, és a hatékony kézvédőnek köszönhetően a kesztyű sem ázott át a nagyjából háromnegyed órás úton. Inkább csak a dzseki ujja és a nadrág külső combrésze kapott az esőből, de ez egy félidomos vason igazán megbocsátható.

yamaha-tracer-700-teszt-9373
A 14 centis szabad hasmagasság és a 13 centis rugóút éppen csak átlagos érték, igaz, a tulajdonosoknak ez is elég lesz a földutak vagy a kisebb városi padkák meghódításához

Érthetetlen vonzódás

Számtalan tesztmotor megfordult nálam az elmúlt években, de egy kezemen meg tudnám számolni, hogy hány olyan akadt, ami igazán kiemelkedett a nagy átlagból vagy olyannyira megtetszett, hogy gondolkodás nélkül lecseréltem volna rá a jelenlegi gépemet. A kiválasztott, díszes társaság mindegyik tagja rendkívül harmonikus, sokoldalú és persze élvezetes volt, de olyan árcímke fityegett rajtuk, mely esélytelenné tette, hogy a valóságban is elbúcsúzzak a sokat látott motoromtól. A Tracer 700 egyértelműen ezek közé tartozik, és - a puszta teljesítményt leszámítva - állja a sarat az elit társasággal szemben. Bátran állíthatom, hogy igazi kihívója a teljes középméretű mezőnynek, és nem mellesleg kevesebbe kerül, mint egy maxirobogó.

yamaha-tracer-700-teszt-9369
Sokoldalú, testalkattól függetlenül kényelmes és még élményteli is - a Tracer 700 a kategória egyik igazi ékköve. Nem elhanyagolható szempont, hogy a hazánkban augusztus első napjaiban megjelenő motornak még az ára is egészen kedvező

Autópályán akadnak gyorsabb motorok nála, és kétszer ennyiért találni sokkal kényelmesebb túrázókat a piacon, de élvezetes hétvégi kanyargásra, városi szaladgálásra és hosszabb-rövidebb túrákra a jelenlegi kínálatból, ennyiért aligha tudnék jobbat ajánlani. A végletekig csiszolt japán technika és az európai szakemberek kiváló érzékkel megvalósított fejlesztései nyomán egy jó értelemben vett mindenes született, amely garantáltan sok vásárlót csábít majd a Yamahához.

Műszaki adatok – Yamaha Tracer 700

Erőforrás

Motorkonstrukció: négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres

Összlökettérfogat: 689 cm3

Csúcsteljesítmény: 55 kW (75 LE)/9000 f./perc (95/1/EC)

Legnagyobb forgatónyomaték: 68 Nm/6500 f./perc (95/1/EC)

Üzemanyag-fogyasztás: 4,3 L/100 km (90/120 km/óránál)

Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km

Végsebesség: kb. 205 km/h

Erőátvitel

Tengelykapcsoló: mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős

Sebességváltó típusa: hatfokozatú

Váz és felfüggesztés

Váz típusa: acélcsőváz

Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla. A rugóút 130 mm.

Hátsó felfüggesztés: központi rugóstag manuális rugóelőfeszítés-állítással, alumínium lengővillával. A rugóút 142 mm.

Fékrendszer, kerekek

ABS típusa: kétcsatornás

Első fék: két 282 mm-es átmérőjű tárcsa négydugattyús féknyergekkel

Hátsó fék: 245 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel

Első gumi mérete: 120/70 R17

Hátsó gumi mérete: 180/55 R17

Méretek és tömegadatok

Teletankolt tömeg: 196 kg

Üzemanyagtartály térfogata: 17 liter

Hosszúság x szélesség x magasság: 2138 x 1270 x 806 mm

Tengelytáv: 1450 mm

Ülésmagasság: 835 mm

Szabad hasmagasság: 140 mm

Vételár: 2 648 000 Ft