A 2015 januárjában startoló Dakarra idejében felkészülhettek a versenyzők, elvégre vagy tíz hónappal a start előtt nyilvánosságra hozták, merre is kanyarog majd a rali útvonala. Nem történt túl nagy meglepetés, hiszen az elmúlt évekhez hasonlóan most is Dél-Amerikában kell teljesíteniük a kicsit sem könnyű etapokat az indulóknak.

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3326
A nyolcvanas évek óta nem csak a helyszín, hanem a vasak hengerűrtartalma - és láthatóan a villaszöge - is sokat változott...

Több honi motoros is jelen lesz a csaknem 170 kétkerekű között, mégpedig Dési János, Gyenes Emanuel és Saghmeister Gábor, akiknek valószínűleg komoly kihívás lesz a 2015-ös viadal, hiszen több alkalommal kivételesen hosszú napi szakaszok várják majd őket, melyek végén csak minimális pihenőidő jut nekik, már ha azt nem a motorok másnapi felkészítésével töltik éppen... Ebből is látszik, hogy milyen speciális követelményeknek is kell megfelelni a Dakar nevezőinek, elvégre nem elég gyorsnak lenniük, két hétig szinte egyfolytában a maximális tempót kihajtani, hiszen mindezt hibázás és eltévedések nélkül kell teljesíteniük.

Három ország 14 nap alatt

Január negyedikén veszi kezdetét a verseny, hogy Argentínát és Chilét átszelve a kontinens nyugati partján egészen Bolíviáig jussanak a pilóták, majd onnan egy vargabetűvel - a bejárt útvonalon - Iquiquébe, a pihenőnap helyszínére száguldanak, ezután pedig Salta és Rosario érintésével érkeznek vissza a starthelyre, Buenos Airesbe a január 17-i befutóra. A kétkerekűek mezőnye igencsak színes lesz, elvégre a jól ismert japán gyártók és a domináns KTM mellett idén a Husaberg, a Husqvarna, valamint a Shercóval szövetkező indiai TVS is tiszteletét teszi a futamon.

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3330
A tizennégy napos küzdelem útvonala

Versenyzőinknek minden energiájára szüksége lesz, ugyanis a szervezők ezúttal egy „meglepetéssel" várják őket a befutó előtt. A megszokottól eltérően most nem lazíthatnak a táv vége felé közeledve, helyette egy elképesztő sprintet kell letudniuk Termas de Rio Hondo (igen, a híres GP-versenypálya) és Rosario között, vagyis az utolsó előtti napon a 298 kilométer hosszú speciálszakasz mellett egy 726 kilométeres (!) összekötőt is le kell tudniuk, hogy részt vehessenek a másnapi utolsó etapon.

Erőnyerők a mezőnyben

Despres idén már az autósok táborát erősíti egy Peugeot volánja mögött, de akadnak azért sztárok szép számmal, így a KTM-es Coma, csapattársa, Faria, a Hondánál vitézkedő Paulo „Speedy" Goncalves, valamint a 35 éves, „Kis Csillag" becenévre hallgató Helder Rodrigues is esélyesek a végső győzelemre.

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3328
Coma gépe a mattighofeni központban, ahol éppen a Dakarra készítik fel a pillekönnyű 450-es KTM-et

Utóbbi két motorossal sikerült összefutni a milánói motorkiállítás második napján, s bár nem mondhatnám, hogy éppen unatkoztak, de sztárallűrök nélkül, nagy-nagy türelemmel és néha meglepően részletes válaszokkal igyekeztek rászolgálni a pályán kívüli hírnevükre. A következőkben a velük készült interjút olvashatjátok, amiből az is kiderül, miként élik meg belülről a Dakar nehézségeit, valamint azt is, mit változtatnának a jelenlegi szabályokon.

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3350
Paulo „Speedy" Goncalves csapattársa, Helder Rodrigues és a Honda CRF450 Rally társaságában a milánói motorkiállításon

- Srácok, először is köszönöm, hogy ilyen gyorsan a rendelkezésünkre álltatok, és hadd kezdjem rögtön egy - talán - kényes kérdéssel. A közvetítésekben néha azt látjuk, hogy akár egyenesben is lényeges tempókülönbség van a látszatra azonos motorok között. Ez csak a versenyzők tudásából, bátorságából fakad, vagy tényleg vannak technikai különbségek a csapatok egyes gépei között?

- Nincs két egyforma motor, ugyanakkor az is igaz, hogy az erőforrás és a váz tekintetében nagyítóval sem lelnél különbségeket. Ugyanaz a gép, csupán a felfüggesztés beállításai különböznek, valamint a pilóta saját kérésére felszerelt extrák, mint például a magasabb vagy alacsonyabb kormány, a spéci ülés és hasonlók. A sebességkülönbség hátterében tehát nem áll semmilyen technikai trükk, ilyen szempontból nincs kedvezményezett versenyző.

- Hogy néz ki a pilóták élete két Dakar között? Mivel telik a laikusok által kevésbé követett időszak?

- Nagyjából 8-10 hetünk van kiheverni a Dakart, s máris indulnak a világversenyek, melyek segítenek formában tartani magunkat, egyben fejleszteni a motort a januári viadalra. Ezek mellett komoly erőnléti edzéssel készülünk a megmérettetésekre, többek között futással, kerékpározással és általános edzőtermi gyakorlatokkal fejlesztjük izmainkat a futamok előtt. Persze a lelki felkészülés ugyanígy fontos, hiszen a koncentráció is kulcsszerepet játszik a mi szakágunkban.

- Ide kapcsolódva hadd kérdezzem meg: szerintetek mi a legfontosabb tényező egy sikeres versenyzőnél? A kőkemény fizikai állapot, a lelki felkészültségből fakadó príma tájékozódás, vagy a vezetéstechnika és a motorfejlesztési készség? Magyarán erős, okos vagy egyszerűen piszok gyors motoros legyen, aki Dakaron akar indulni?

- Ezt nem lehet különválasztani, mert hiába nem fogysz ki a szuszból, ha közben dekoncentrált vagy lassú vagy, de ugyanígy igaz, hogy a leggyorsabb, legprofibb motoros sem fog célba érni, ha nincs tisztában a saját erejével vagy a motorja határaival.

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3333
Helder Rodrigues nagy reményekkel vág neki a 2015-ös Dakarnak, s joggal, hiszen a Honda sok új fejlesztéssel készül a viadalra

Nagy feladat, hogy mindegyiket egyformán fejlesszük, például a navigációs készség az egyre növekvő tapasztalattal párhuzamosan javul, amiben nagy segítség, hogy utólag kielemezhetjük a futamokat és az esetleges tévesztéseket. Persze az is igaz, hogy minden pálya más és más, az afrikai és a dél-amerikai helyszínek például egészen eltérőek.

- Miben nyilvánul meg ez a különbség?

- Az emberek, a nézők jelenléte teljesen átformálja a futamokat. A fekete kontinensen elrajtolsz reggel, és előfordulhat, hogy a befutóig egy áldott lélekbe sem botlasz bele, míg itt az út mentén állnak, szurkolnak, ha kell, segítenek - ez lényeges eltérés.

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3332
Afrika nagyobb kaland, a versenyzők mégis szívesen térnek vissza Dél-Amerikába a komolyabb kihívást jelentő ralira

Például tegyük fel, hogy valamiért kezdesz kifogyni az ivóvízből vagy az üzemanyagból. Afrikában a homokdűnéken ez katasztrófa lenne, míg Chilében belehúzol, s csakhamar egy lakott településen találod magad... Hatalmas könnyebbség.

- Ha már szóba kerültek az egyes földrészek: mi a leglényegesebb különbség a helyszínek, illetve a kijelölt etapok között?

- Afrika maga a felfedezés, a kaland, de Dél-Amerika sokkal-sokkal keményebb terep. Összességében - tekintettel a sok nézőre is, akik személyesen élhetik át az élményt -, talán Dél-Amerika a jobb helyszín.

- Van más különbség is, mondjuk technikai értelemben az egyes ralik között? Értem ez alatt, hogy a CRF450 Rallyn - az utcai változattal ellentétben - több üzemanyagtartály is található. Minden egyes pályán azonos sorrendben fogyasztjátok belőlük a benzint?

- Ez jó kérdés, mert valóban nem egységes. A laza, homokos talajon igyekszünk a gép elejét tehermentesíteni, ezért onnan kezdjük táplálni a motort, míg a keményebb talajon éppen fordítva - előbb a hátsó üzemanyagtartályok fogynak ki.

- Alapvetően elégedettek vagytok a jelenlegi műszaki előírásokkal és a versenyrendezés, a lebonyolítás módjával, vagy szívesen változtatnátok pár előíráson?

- Szinte tökéletes a rendszer, hiszen nagy tapasztalat áll a szervezők mögött, ugyanakkor lenne pár apróság, főként, ami a technikai paramétereket illeti.

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3335
Egy csinos hölgy, név szerint Laia Sanz is a HRC csapatát erősíti a 2015-ös Dakaron

Először is a motorok végsebességét 170 km/órában maximalizálnánk, hogy csökkentsük a nagy tempó miatt bekövetkező balesetek számát, továbbá engedélyeznénk tartalék erőforrás használatát, hogy a futam vége felé ne a spórolásról, a biztonsági motorozásról, hanem a minél jobb eredmény eléréséről szólhasson a viadal.

- Paulo, mindannyian láthattuk, ahogy az idei Dakar ötödik szakaszán egyszer csak kigyullad, majd a lángok martalékává válik a motorod. Ahogyan ott ültél mellette, arcodat a tenyeredbe temetve, az talán az egész viadal legmegrázóbb pillanata volt. Hogyan élted meg ezt belülről?

- Tehetetlenül nézni, ahogy az egész éves küzdelmünk és minden álmunk porrá, hamuvá válik, ez egyszerűen leírhatatlan érzés. Különösen, hogy egy rém egyszerű jelenség miatt következett be: a bozótosban haladva a leszakadt száraz kórók rátapadtak a gép forró alkatrészeire, és ez okozta a tüzet...

dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3325
Goncalves és a lángokba borult motor. A 2014-es Dakar egyik emblematikus és megrázó pillanata

Utólag megtudtam, hogy csak ezen a napon másik két motor és egy autó gyulladt ki, szóval nem egyedi a probléma. Persze ebből is sikerült tanulni, és végeztünk pár átalakítást, hogy a jövőben ilyen hiba senkivel ne fordulhasson elő.

- Köszönöm a részletes válaszokat, srácok, és végezetül hadd kérdezzem meg, milyen eredményre számítotok a 2015-ös Dakaron?

- Jó formában vagyunk és a Honda is kimondottan ütős lett, így természetesen nyerni megyünk Dél-Amerikába, úgyhogy szurkoljatok nekünk, január negyedikén ott leszünk a rajtnál!

Nem kérdés, hogy mindegyik motoros a legszebb trófeát szeretné hazahozni Buenos Airesből, így arra buzdítunk, szurkoljatok Ti is kedvenceiteknek, akik küzdelmét ezúttal is követhetitek a Dakar hivatalos honlapján, valamint a sportcsatornák esti összefoglalóiban.

Mi lakik az idomok alatt?

A versenyzők elmondása szerint a pillekönnyű CRF450 Rally körülbelül hatvan lóerős, és 170 km/óra feletti tempóval büszkélkedhet. A Honda jól bevált PGM-FI befecskendezője szállítja az üzemanyagot, a féknyergek, illetve -tárcsák pedig a Nissin műhelyében készülnek.
dakar2015-honda-ktm-goncalves-rodrigues-3351
Showa felfüggesztés dolgozik a motorok alatt, a pilóták Renthal kormánnyal terelgetik a gépet, mely felett a Migtec-Rally itinerkezelője mutatja, merre is található az adott etap célpontja.