Tavaly év végén már 194 594 nagymotor volt forgalomban Magyarországon – derült ki a KSH friss összesítéséből. Ez önmagában nem sokat mond, ezért érdemes összevetni azzal, hogy ez a szám az ezredfordulón még csak 91 ezer volt, és 2016-ban is alig haladta meg a 160 ezret.

Egyre gyorsabb ütemben nő a nagymotorok száma

Azért is meglepő a tavalyi, nagymértékű növekedés (a kivonásokkal együtt is plusz 8651 darab), mert 2014 és 2017 között összesen nem nőtt ennyivel a nagymotorok mennyisége.
egyre-tobb-nagyotor-van-magyarorszagon-29252
Majdnem dupláztunk: egy év alatt 2,8%-kal nőtt a Magyarországon futó autók mennyisége, míg a nagymotoroké 4,6-tal
Eddig kimondottan erős volt a 2021-es forgalom, több új motor talált gazdára, mint bármikor az elmúlt tíz évben, vagyis úgy fest, hogy idén elérjük a 200 ezer darabos lélektani határt. Márpedig ez több okból is jó hír, hiszen így nőhet az ingázásra használt kétkerekűek aránya, ezzel felgyorsul a forgalom ritmusa és élhetőbbé válnak a városok.
egyre-tobb-nagyotor-van-magyarorszagon-29255
A növekedéssel együtt alaposan felborult az erősorrend is. Visszaesett a nagyrobogók aránya, míg sokat fejlődtek a 125-ös és nagyobb csupaszmotorok
Ráadásul minden egyes autós, aki motorra vált, nyomban jobban figyel a kétkerekűekre, hiszen egy robogón, motoron megtapasztalja, miért is veszélyesek az autóból talán ártatlannak tűnő manőverek.

Viszlát robogók, helló nakedek?

A robbanásszerű növekedésénél is érdekesebb, hogy folytatódik a csupaszmotorok és a túraendurók előretörése. Noha százalékos arányt tekintve kissé visszaestek a nakedek, a forgalom növekedésével együtt azt jelenti, hogy továbbra is ez a második legnépszerűbb kategória Magyarországon.
egyre-tobb-nagyotor-van-magyarorszagon-29253
Változó trendek: egykor a sportmotorok uralták az eladási listákat, őket váltották a 125-ös robogók, majd jött túraendurók diadalmenete. A februári számok arra utalnak, hogy a nakedek előretörése hozhatja meg az újabb trónfosztást
Ez egyébként nem meglepő, Nyugat-Európában is a nakedek dominálnak, Franciaországban például a Honda CB500, CB650, Yamaha MT-07, MT-09 és a Kawasaki Z sorozata viszi a prímet. A jelek arra utalnak, hogy itthon is a csupaszmotorok új nemzedéke lesz az uralkodó, ami persze nem is csoda. Ez ugyanis nem a GS500-korszak, amikor olcsó szükségmegoldás volt a naked a sportmotorokkal szemben.
egyre-tobb-nagyotor-van-magyarorszagon-29258
Ez a lényeg: nőttek az eladások, de szinte minden fontosabb kategüria teret veszített, leszámítva a két legnépszerűbb géposztályt
Napjainkban már teljesítmény, felfüggesztés és vezetéssegítő rendszerek terén sincs lemaradása a csupaszoknak, vagyis az időjárás-védelmet leszámítva teljes értékű kihívói a többi motornak, beleértve a Datahouse összesítésében sommásan csak On-Off-ként jelölt crossovereket és túraendurókat is.
egyre-tobb-nagyotor-van-magyarorszagon-29259
Kicsit sem meglepő, hogy idén is az R 1250 GS a legkelendőbb nagymotor. Kategóriájában a DL650, az új Africa Twin és a 790 Adventure végzett mögötte
Persze ehhez még sok időnek kell eltelnie, mert továbbra is minden harmadik-negyedik eladott gép a terepmotorok táborát erősíti, míg a harmadik helyen álló nagyrobogók forgalma jelentősen csökken, azaz nő a különbség a két vezető géposztály és az üldözők között.