Kétségtelen, hogy egyre népszerűbbek az elektromos terepmotorok, ami nem is csoda, hiszen a csekély tömeg, a páratlan rugalmasság és – nem utolsó sorban – a hangtalan suhanás is fontos szempont a földutakon, erdei ösvényeken használt gépeknél.

elektrobiker-talaria-es-surron-modellek-2023-ban
Az e-kerékpárok és a terepmotorok erényeit egyesíti a könnyű és fürge Sur-Ron

Az sem mellékes, hogy a kevesebb mozgó alkatrésznek köszönhetően a meghibásodás esélye szinte nulla, nincs elégetett kuplung, felforrt hűtőfolyadék, és az a veszély sem fenyegeti a pilótát, hogy éppen a meredek emelkedő utolsó méterein fullad le a motor.

Már itthon is elérhetőek a Sur-Ron és a Talaria motorjai

A piac egyik meghatározó márkája a Sur-Ron, melyet alig tíz évvel ezelőtt alapítottak. Noha a vállalat kezdetben ipari automatizálás terén jeleskedett, a tulajdonos Liu Yong csakhamar úgy döntött, hogy átszervezi a gyártást, és forradalmi elektromos motorokkal rukkol elő.

nem véletlen, hogy éppen a kétkerekűekre specializálódott, hiszen Yong imádta a motorozást, emellett sokat kerékpározott is, ezért szerette volna a bringák könnyedségét egyesíteni a motorok teljesítményével, sebességével. Így született meg 2015-ben a vállalat első prototípusa, majd egy évre rá már a kereskedésekben pózoltak a Sur-Ron Light Bee névre keresztelt gépek.

elektrobiker-talaria-es-surron-modellek-2023-ban
Sur-Ron Light Bee

Azonban a Sur-Ron diadalmenete másoknak is szemet szúrt, és a beszállítóként már 1996 óta ismert Talaria vezetői öt évvel ezelőtt úgy határoztak, hogy tapasztalataikat felhasználva ők is belefognak az elektromos terepmotorok fejlesztésébe. Lehet, hogy Európában kevéssé ismert a Talaria neve, holott az egyik legnagyobb márkáról van szó, melynek az e-kerékpárgyártás fellegvárában, Chongqingban található a központja. Az évente 17 milliárd forintos (!) forgalmat bonyolító cég öt gyártósorral büszkélkedhet, melyeken 180 fejlesztőmérnök és csaknem hétszáz további munkatárs dolgozik, hogy világszerte elérhetőek legyenek a cég modelljei.

A Talaria terepmotorjai általában testesebbek, pár kilóval nehezebbek a hasonló Sur-Ronoknál, ezért főként azoknak ajánlhatóak, akik közúton is motoroznak, és a terepen használt géptől is „motoros” élményt várnak el 

Terepen vizsgázott az új Talaria Sting

Tisztán látszik a Talaria Sting kialakításán, hogy a legvásottabb endurósoknak készült, legalábbis erre utal a kiemelkedő, 300 mm-es szabad hasmagasság, a kereken 200 mm-es rugóút és a széles tartományban állítható felfüggesztés is.

Ezt tudja terepen a 3 kW-os névleges és 6 kW-os csúcsteljesítményű Talaria Sting TL3000

A Sting TL3000 – masszív felépítés dacára is – mindössze 58 kilót nyom, azaz nagyjából feleannyit, mint egy 125-ös enduró. Ráadásul azokra is gondoltak a tervezők, akik csak „lábon” tudják megközelíteni a terepet vagy hétköznap szívesen ingáznának a máskor élménymotorként szolgáló géppel. Ezért a videóban látott Talaria Sting elérhető offroad és közúti változatban is, 45 vagy 60-70 km/órás végsebességgel.

elektrobiker-talaria-es-surron-modellek-2023-ban
Erősebb, gyorsabb és masszívabb is az új Talaria TL4000, mint elődje, a nagyobb kapacitású akkumulátornak köszönhetően pedig a hatótáv miatt sem kell aggódnia a terepezőknek...

Ráadásul hamarosan bővül a választék, ugyanis pont a következő hetekben érkezik meg a márka legújabb modellje a kizárólagos hazai forgalmazó Elektrobikerhez. Ez a nagyobb, 3,5, valamint 4,0 kW-os névleges teljesítményű TL4000 modell, mely így már 80 km/órás végsebességre képes, hatótávja pedig – felhasználástól függően – 62 és 125 km között változik.