Az Európai Parlament tárgyalja majd azt a tervezetet, mely bevezetné az új B+ jogosítványkategóriát a kontinensen. Ennek lényege, hogy korlátlan lenne – mint a motorosok A-s jogsija –, a hagyományos B kategóriával pedig csak bizonyos járműveket vezethetnének a fiatalok.

Akinek nincs meg a B+, a tervezet alapján csak 110-zel mehetne gyorsforgalmi utakon, és legfeljebb 1,8 tonnás járműveket vezethetne.

Ez utóbbi már az Economx összefoglalójából derült ki, ahol nem részletezték, hogy ez menetkész vagy megengedett maximális össztömeg, de jó eséllyel az utóbbira gondoltak a javaslat kidolgozói.

Bizonyos járművekre nem lesz kötelező a B+ jogosítvány

Az Európai Parlament honlapjáról már további részletek is napvilágot láttak, élen azzal, hogy miként lehet majd B-ről B+ kategóriára váltani. A kötelező minimuméletkor elvileg nem változik, tehát a B-t ugyanúgy szerezhetik meg a jövő sofőrjei is, mint eddig, majd legalább két év aktív vezetés és a 21 éves életkor elérése után jelentkezhetnének az újabb vizsgára. Ha ott is sikerrel járnak, akkor ókorlátlan vezetői engedélyt kapnak – akárcsak napjainkban az A2-ről A-ra továbblépő motorosok.

eu-b-kategorias-jogositvany-reform
Meglepő módon nem az autók csúcsteljesítményét, hanem az össztömegét tömegét korlátozná az új javaslat

Vannak azonban kivételek, ilyen például, ha valaki még túl fiatal a B+-hoz, de olyan fontos és közhasznú munkát végez, amihez elengedhetetlen a korlátlan jogsi. Példaként a vészhelyzetek elhárításában résztvevő járműveket említették, azaz jó eséllyel a megkülönböztető és/vagy figyelmeztető jelzéssel közlekedő autókra céloztak a beadvány szerzői.

Felemelnék a motorosok minimumkorhatárát is

A javaslatban az is szerepel, hogy – baleset-megelőzési céllal – módosítsák az A1-es vezetői engedély alsó korhatárát, hogy még érettebb pilóták vezethessenek csak rendszámos motorokat. Ennek pontos okát nem árulták el, ami elég különös, hiszen az A1-ről beszélünk, azaz legfeljebb 15 lóerős, 125 köbcenti alatti (!) robogókról, így nehezen érthető, hogy mi a baj jelenlegi, 16 éves korhatárral. Továbbá javasolják az úgynevezett „felfrissítő képzések” bevezetését, hogy legalább kétévente részt vegyenek az aktív vezetők egy-egy oktatáson, ami, valljuk be, tényleg jó ötlet.

eu-b-kategorias-jogositvany-reform
Az Európai Parlament 2023/0053(COD) beadványában már az is szerepel, hogy emeljék fel az A1-es jogosítványhoz szükséges minimuméletkort

Szóba kerültek a nyugdíjasok is, a beadvány alapján a 60 évesnél idősebbek vezetői engedélyének érvényességi idejét szintén csökkenteni kell, és az ötletgazdák szorgalmazták a kötelező orvosi vizsgálat előírását is. Utóbbi Magyarországon nem hozna változást, mert eleve csak orvosi alkalmasságival lehet megújítani a jogsit, de korábban született már olyan EU-s javaslat, hogy maguk a sofőrök nyilatkozzanak róla, hogy alkalmasnak érzik-e magukat a vezetésre.