Az Európai Parlament megszavazta a jogosítványszerzésre és a képzési rendszerre vonatkozó reformokat, melyek a tervek szerint biztonságosabbá teszik a közlekedést. A módosítások egyik legfontosabb eleme, hogy ezentúl a járművezetői képzéseken és vizsgákon nagyobb hangsúlyt fektetnek a kockázatokra, különösen a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és más veszélyeztetett úthasználókkal kapcsolatban.
Szigorúbb ellenőrzés az idős vezetőknek
Noha Magyarországon ez nem jelent érdemi változást, a vezetői engedélyek legfeljebb 15 évig lesznek érvényesek. A tagállamok lehetőséget kapnak az érvényesség időtartamának 10 évre csökkentésére, amennyiben a vezetői engedélyt személyazonosító igazolványként is használják, mint hazánkban.
A tervek szerint a 65 év feletti járművezetők esetében a tagállamok jelentősen rövidíthetik az engedélyek érvényességi idejét, hogy gyakoribbá tegyék a kötelező orvosi vizsgálatokat, sőt előírhatják a KRESZ-ismeretek bővítését is a sofőröknek.
Szintén ide kapcsolódik, hogy a jogsihosszabbítás kötelező eleme lesz – a megszokott látásvizsgálaton túl – a szív- és érrendszer állapotát felmérő orvosi vizsgálat is. Apró kiskapu, hogy a személygépkocsik vagy motorkerékpárok vezetői számára az orvosi vizsgálat önértékelési formanyomtatvánnyal, esetleg más, nemzeti szinten kidolgozott rendszerrel is kiváltható.
A beadványnak az is része volt, hogy a kezdő, egészen pontosan A1 és A2 kategóriájú vezetői engedélyre külön sebességhatárok vonatkozzanak, azaz a megengedettnél lassabban mehessenek a gyorsforgalmi utakon. Egyes motorosoknak 90 km/órás maximumot írt elő a javaslat, ami kifejezetten veszélyes például autópályán, ezért az EP nem szavazta meg a módosításcsomagnak ezt a részét.
Számunkra új elem, hogy a digitális vezetői engedély lesz az elsődleges forma a jövőben, vagyis aki a mostanihoz hasonló plasztikkártyát szeretne – mert előfordulhat, hogy nem tartja magánál az okostelefonját –, annak külön kérnie kell azt, melynek kiállítási ideje legfeljebb három hét lehet. Végül kiemelték, hogy ezentúl a járművezetői engedély visszavonását, felfüggesztését vagy érvényességének korlátozását továbbítják majd a kiállító uniós országnak. Az intézkedés célja, hogy az uniós tagállamok közösen lépjenek fel a súlyos kihágások ellen. Ha valaki például ittasan ül volán mögé, balesetet okoz vagy kiugróan nagymértékű sebességtúllépést követ el, és bevonják a jogosítványát, az a jövőben az Unió egyik tagállamában sem vezethet. Ennek alapja egy információs rendszer lesz, melyben a nemzeti hatóságok az összes állam rendőri szerveinek azonnal jelzik, ha valakit eltiltottak a vezetéstől.
Az indoklás szerint azért van szükség a szigorúbb szabályokra és ellenőrzésekre, mert csak az Unió területén évente közel húszezren veszítik életüket közlekedési balesetben. Főként a kontinens keleti és délkeleti térsége okoz fejfájást a döntéshozóknak, ugyanis Románia, Bulgária, valamint Görög- és Horvátország kiugróan veszélyes hely a közlekedőknek – ezekben az államokban 650-850 haláleset jut tízmillió lakosra. Összehasonlításként: Magyarországon ez az érték 470-490/10 millió lakos, míg az uniós átlag 460 körül alakul.