Az Európai Parlament megszavazta a jogosítványszerzésre és a képzési rendszerre vonatkozó reformokat, melyek a tervek szerint biztonságosabbá teszik a közlekedést. A módosítások egyik legfontosabb eleme, hogy ezentúl a járművezetői képzéseken és vizsgákon nagyobb hangsúlyt fektetnek a kockázatokra, különösen a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és más veszélyeztetett úthasználókkal kapcsolatban.

Szigorúbb ellenőrzés az idős vezetőknek

Noha Magyarországon ez nem jelent érdemi változást, a vezetői engedélyek legfeljebb 15 évig lesznek érvényesek. A tagállamok lehetőséget kapnak az érvényesség időtartamának 10 évre csökkentésére, amennyiben a vezetői engedélyt személyazonosító igazolványként is használják, mint hazánkban. 

A tervek szerint a 65 év feletti járművezetők esetében a tagállamok jelentősen rövidíthetik az engedélyek érvényességi idejét, hogy gyakoribbá tegyék a kötelező orvosi vizsgálatokat, sőt előírhatják a KRESZ-ismeretek bővítését is a sofőröknek.

Szintén ide kapcsolódik, hogy a jogsihosszabbítás kötelező eleme lesz – a megszokott látásvizsgálaton túl – a szív- és érrendszer állapotát felmérő orvosi vizsgálat is. Apró kiskapu, hogy a személygépkocsik vagy motorkerékpárok vezetői számára az orvosi vizsgálat önértékelési formanyomtatvánnyal, esetleg más, nemzeti szinten kidolgozott rendszerrel is kiváltható.

eu-ep-jogositvany-reform-2025-oktober
A munkaerőhiány csökkentését szolgálja, hogy a C kategóriás tehergépkocsi-jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 18 év lesz az eredeti 21 év helyett

A beadványnak az is része volt, hogy a kezdő, egészen pontosan A1 és A2 kategóriájú vezetői engedélyre külön sebességhatárok vonatkozzanak, azaz a megengedettnél lassabban mehessenek a gyorsforgalmi utakon. Egyes motorosoknak 90 km/órás maximumot írt elő a javaslat, ami kifejezetten veszélyes például autópályán, ezért az EP nem szavazta meg a módosításcsomagnak ezt a részét.

eu-ep-jogositvany-reform-2025-oktober
Hatékonyabb képzés, szigorúbb ellenőrzés és határokon átívelő információszolgáltatás – ezek az EP-szavazáson elfogadott csomag legfontosabb részletei. A tagállamoknak három évük van bevezetni az újításokat, de minden országnak lesz mozgástere, azaz szabadon dönthet néhány reform átvételéről

Számunkra új elem, hogy a digitális vezetői engedély lesz az elsődleges forma a jövőben, vagyis aki a mostanihoz hasonló plasztikkártyát szeretne – mert előfordulhat, hogy nem tartja magánál az okostelefonját –, annak külön kérnie kell azt, melynek kiállítási ideje legfeljebb három hét lehet. Végül kiemelték, hogy ezentúl a járművezetői engedély visszavonását, felfüggesztését vagy érvényességének korlátozását továbbítják majd a kiállító uniós országnak. Az intézkedés célja, hogy az uniós tagállamok közösen lépjenek fel a súlyos kihágások ellen. Ha valaki például ittasan ül volán mögé, balesetet okoz vagy kiugróan nagymértékű sebességtúllépést követ el, és bevonják a jogosítványát, az a jövőben az Unió egyik tagállamában sem vezethet. Ennek alapja egy információs rendszer lesz, melyben a nemzeti hatóságok az összes állam rendőri szerveinek azonnal jelzik, ha valakit eltiltottak a vezetéstől.

eu-ep-jogositvany-reform-2025-oktober
Lényeges előrelépés, hogy azonos adatbázisból dolgozhatnak az európai rendőrök, így nem úszhatják meg az eltiltást azok, akik nem hazájukban okoztak balesetet vagy követtek el más szabálysértést

Az indoklás szerint azért van szükség a szigorúbb szabályokra és ellenőrzésekre, mert csak az Unió területén évente közel húszezren veszítik életüket közlekedési balesetben. Főként a kontinens keleti és délkeleti térsége okoz fejfájást a döntéshozóknak, ugyanis Románia, Bulgária, valamint Görög- és Horvátország kiugróan veszélyes hely a közlekedőknek – ezekben az államokban 650-850 haláleset jut tízmillió lakosra. Összehasonlításként: Magyarországon ez az érték 470-490/10 millió lakos, míg az uniós átlag 460 körül alakul.