Egy egész hetes kirándulás során könnyen 30-40 ezer forintra rúghat az útdíjak összege, ezért korántsem mindegy, hogy tervezéskor a legegyszerűbb vagy a hasonlóan gyors, de olcsóbb megoldásokat választod. Hogy miként találhatsz alternatív megoldásokat, arra később részletesen kitérünk, de előbb nézzük, hol és milyen kedvezménnyel kedveskednek az arra járó motorosoknak.

Tárt karokkal

A népszerű célpontok közül többet is meglátogathatsz anélkül, hogy autópálya-matricát kéne vásárolnod. Szlovákia mindössze 6-700 kilométer hosszú, főként kelet-nyugati irányban futó, többsávos szakaszait ingyen használhatják a kétkerekűek, miként a Brnóba ellátogató bájkerek is matrica nélkül hajthatnak fel a régi M7-es minőségét idéző, igaz, éppen napjainkban megújuló cseh autópályára. Németország, Hollandia, illetve Belgium döntéshozói egyaránt megkegyelmeztek a motorosoknak, és az Erdélybe kirándulók is mentességet élveznek az egyébként kötelező útdíj alól.
europa-utdijai-motorkerekparok-9172
Az új autópályák révén Erdély legszebb pontjai gyorsabban, és a motorosok számára útdíj megfizetése nélkül elérhetők
Délnyugat felé indulva azonban már muszáj lesz csengetned, és attól függően, hogy milyen tereptárgyakon (pl. völgyhíd, alagút stb.) haladsz át, Olaszországban például 3-4000 forintot (!) is kitehet a száz kilométerre eső költség. Hogy melyik gyorsforgalmi pontosan hány euróba is kerül, azt a talján autópálya-kezelő interaktív honlapján tudod kiszámolni. Addig azonban, míg eljutsz Olaszországba, a Dolomitok legszebb részeire, muszáj áthajtanod Ausztrián vagy Szlovénián, ahol öt, illetve alig 8 euróért válthatod meg a heti matricát. Aki egészen a Stelvióig motorozna, esetleg tenne egy nagyobb kört a gyönyörű svájci hegyekben, az kénytelen egy 11 500 forintba kerülő éves matricát vásárolni, mely érvényes az ország közel kétezer kilométer hosszú autópályáira, illetve egyes alagutakra is.
europa-utdijai-motorkerekparok-9174
Ha több autópálya- vagy belépőkapu várható útközben, érdemes a tanktáska felső részébe tenni némi aprópénzt és a jegyeket, hogy megálláskor egyszerűen hozzáférj, és gyorsan átjuss az ellenőrzőponton
A távolabbra merészkedők Francia- és Spanyolországban, valamint Portugáliában is húzós díjszabásra számíthatnak, a jellemző költség 5-8 euró száz kilométerenként. Ha szeretnél spórolni kicsit, de ezért nem mondanál le a tempós haladásról, muszáj lesz kicsit bogarásznod a térképen, ugyanis több helyen az autópályákkal párhuzamosan futó, többsávos, ingyenes autóutakra bukkanhatsz. Ezek általában zsúfoltabbak, mint a fizetős szakaszok, töménytelen mennyiségű telepített és mozgó traffipax található rajtuk, ezért óránként legfeljebb 80-100 kilométeres átlagsebességgel számolhatsz errefelé. Ezeket legkönnyebben az adott ország autópálya-kezelőjének útvonaltervezőjével, illetve a navigációs készülékek „fizetős utak kizárva” opciójának segítségével találhatod meg.

Nem érdemes bliccelni Sokan próbáltak már trükközni az olasz autópálya-kapuknál, amire főként a kezelő nélküli, automata kasszáknál van lehetőség. A kordon mellett vagy a nyitott sorompón, a kocsik „farvizén” átslisszoló motorosok alkalmanként 30-40 eurót spórolhatnak, mégsem éri meg reszkírozni, mivel a bírság ennek többszörösét is kiteheti.

europa-utdijai-motorkerekparok-9173
Az olasz autópályadíjak elképesztően magasak, mégsem éri meg bliccelni, mert a bírságok a nyaralás teljes költségét felemészthetik
Ráadásul a kamerákkal alaposan átszőtt utakon egyszerűen beazonosítják a bliccelőt, és – a gyorshajtásbírságokhoz hasonlóan – külföldre is kipostázzák a csekket.

Örömmel fizetünk érte

Nemcsak autópályákon, hanem a legszebb látványutakon is szükséged lesz a pénztárcádra. Az egyik legnépszerűbb ilyen a Grossglocknerre vezető szerpentin, melyre a hagyományos motorok 25, míg az elektromos hajtásúak 18,5 euró fejében hajthatnak fel. További kedvezményt kapnak az este hat óra után belépők - ők 6,5 euróval kevesebbet fizetnek a kapuknál.

Nem olcsó mulatság az összes alpesi látványutat bejárni, de az ilyen élményekért tényleg érdemes áldozni

A szomszédos Nockalmstrasse kevésbé ismert, mégis több szempontból élvezetesebb: nyújtott kanyarjaival, szurdokokban futó, lenyűgöző útjaival újra és újra látogatásra csábít, ráadásul a belépő is sokkal szerényebb – mindössze 10,5 euró. Ha több napot is rá tudsz szánni, érdemes csokorba gyűjteni az összes, kiemelt alpesi utat, beleértve a csupán 7,5 eurós Goldeck panorámautat, valamint a kvartett utolsó tagját, a 10 eurót kóstáló Villacher Alpine Road-ot is.