· 2020. július 22. 21

Júniusban kilőtt az európai motorpiac

Motorozás mint tömegsport?

Hatból úgy két-három hónap kiesett, ennek dacára alig csökkent az új motorok forgalma Európában. A drága étterem és az utazás már nem menő, inkább kétkerékre váltanak az emberek.
Már az elmúlt egy-két szezonban rebesgették, hogy egyre inkább megváltozik az európai középosztály, sőt a felső középosztály stratégiája, már ami a kikapcsolódást illeti. A drága utazások helyét átvették a kevés szabadidővel megvalósítható „luxushobbik”, mert hirtelen több lett az elkölthető zseton, mint az erre szánható idő. Többek között ezért pörögtek fel a Michelin által megjelölt éttermek, és megugrott az új motorok forgalma is 2019-ben az öreg kontinensen. Azután jött a tavaszi járvány, és ezzel lőttek az utazásoknak, éttermeknek – maradt a motorozás.

Nem működtek a gyárak, mégis sok új motor talált gazdára

Ma megérkeztek a friss számok az európai motorpiac idei első félévéről. Tudjátok, ez volt az a hat hónap, amiből kettő-három gyakorlatilag bezárt gyárakkal és nullára esett vásárlási kedvvel telt, így a többség lesújtó számokat várt a jelentéstől, felbukkantak 35-50%-os visszaesésről szóló számítások is.
{{articleGallery[26081].caption}}
Ezzel szemben 721 286 motorkerékpár talált gazdára az első hat hónapban, ami ugyan 14%-kal kevesebb a kiugróan jó 2019-es adatnál, de ezt a visszaesést tulajdonképpen négy ország „hozta össze”. Ugyanis amíg Franciaország, Nagy-Britannia, Olasz- és Spanyolország szenvedett, és elvesztette a vevők 25-27%-át, addig Németország gyakorlatilag megismételte a 2019-es eredményt, míg néhány állam (pl. Hollandia és Svédország) még növekedni is tudott. Egyébként itthon is hasonló a helyzet, mint Németországban: szinte lemásoltuk a 2019-es év számait, pedig a többi járműkategória eladásaiban komoly visszaesés volt Magyarországon. Az erős hazai forgalomban nagy szerepe volt a BMW-nek, mely a leállások dacára is jelentősen növelte forgalmát. Hiába estek ki a legerősebb tavaszi hónapok, a bajorok 392 darabos értékesítése közel 25 százalékkal múlja felül a tavalyi első féléves eredményüket. Természetesen most is az R 1250 GS volt a legkelendőbb 154 darabbal, de annál nagyobb meglepetés, hogy az új S 1000 XR-ből negyven darab kelt el, holott csak nemrég kezdődött az árusítása.
{{articleGallery[26080].caption}}
Ennél is érdekesebb, hogy a júniusban feltámadt motorpiacon sorra dőltek a rekordok (Németországban például 33,4%-kal több motor fogyott, mint tavaly), és elsősorban a komoly használati értékű, de megfizethető gépek fogytak. Erre utal az is, hogy a német piacon toronymagasan a Piaggio volt a legnépszerűbb márka, és egyedüliként ért el négyezer darab feletti havi mennyiséget, míg a nagymotorok között szoros verseny alakult ki a két-háromezer darabos BMW, Honda, KTM és Yamaha között.
A friss számok alapján már úgy tippelik az elemzők, hogy mégsem lesz akkora visszaesés 2020-ban, mint azt korábban várták, sőt az európai piac júniusi, 24%-os növekedése azt sejteti, hogy év végére akár teljesen ledolgozható a tavaszi kiesés.