Az, hogy a legkisebb gépekkel kezdjük, nem jelent semmiféle értékítéletet. Már csak azért sem, mert a Motard géposztály tagjai, a Fantic XM 50 Performance és 50 Competition, valamint a Fantic XMF 125 Performance és Competition már ránézésre is átgondolt mérnöki remekműnek tűnik.

Valóban ez is a helyzet, hiszen az utolsó csavarig minőségi alkatrészekből megépített gépekről van szó, legyen szó a fékrendszerről, a vázról vagy a futóműről, és azt se feledjük, hogy mindegyik Fantic teljes összeszerelése máig Olaszországban zajlik, azaz szó sincs a ma oly divatos kiszervezésről.

Közismert, hogy a Fantic felvásárolta a neves erőforrásgyártó Minarellit, így az XM egyhengerese is az olasz cégtől származik. A kisebbik gép 48,9 köbcentis, folyadékhűtésű erőforrást kapott, amely ugyan kétütemű, ugyanakkor az egyik legkorszerűbb a piacon. Hozza is az Euro 5-ös emissziós szabvány előírásait, így 2T-technika ide vagy oda, közúton is szabályosan használható.

fantic-xm-xmf-xef-xx-xxf-rally-caballero-issimo-bemutato
Fiatalos páros örökifjaknak: az XM 50 (balról) a non-konformisták kedvence lehet a keresetlenül őszinte, berúgókaros indításával, míg az XMF 125 (jobbról) már önindítós. Érdekesség, hogy a nyolcadliteres modell változó szelepvezérlésű erőforrást kapott, ezáltal még nyomatékosabb az alsó fordulatszám-tartományban

Hengerből a nagyobb testvérek 124,66 köbcentis egységének is csak egy van, viszont ez a 15 lovas, maximálisan kihasználva az A1-es kategória lehetőségeit, míg legnagyobb forgatónyomatéka 11,8 Nm.  A műszaki tartalom „csomagolása” pedig kifejezetten vágygerjesztő...

A Fantic új endurói

Az 50 köbcentisek rajongói ebben a Fantic terepmotorjai között is találnak érdekes vasat, mégpedig a Fantic XE Competition és Performance formájában, de mások is megtalálják itt a számításukat, mivel a skála túlsó végén ott a Fantic XEF 450, amelynek egyhengeres, négyütemű, dupla felülfekvő vezérműtengelyes, befecskendezéses motorja a Yamahától érkezik. 

fantic-xm-xmf-xef-xx-xxf-rally-caballero-issimo-bemutato
Sokak szerint a 2023-ban megjelent XEF 250 napjaink egyik legjobb negyedliteres endurója. Nem véletlenül, hiszen a dupla felülfekvő vezérműtengelyes (DOHC), hatfokozatú váltóval társított erőforrás már bizonyított a Yamahában, a Fantic váza és felfüggesztése pedig legendás hírű

Minden más tekintetben is a csúcsot képviseli a tökön-uborkán lazán áthajtó vas – olyannyira, hogy a gyártó bemutatója alapján ez egy versenykész enduró, ami semmilyen átépítést nem igényel. Az árlistán eggyel lejjebb a Fantic XEF 250 szerepel, amely a 2023-as modellévre egyebek mellett a Yamahával együttműködésben összehozott négyütemű, 250 köbcentis egyhengeressel frissült, illetve szintén a negyedliteres tábort erősíti a Fantic XEF 250 Trail modell. A 125 köbcentis, kétütemű erőforrás köré épült, az ideit évnek úgyszintén megújított formában nekiugró Fantic XE 125-tel elsősorban az újonc motorosokat célozták meg a tervezők, és szót érdemel a jóval szerényebb árú Fantic XEF 125 Performance is, mellyel teljes lett az olasz márka terepmotor-kínálata.

Motokrosszmodellek a Fantictól

Íme, a szegmens, amelyet ezernyi szállal fon keresztül-kasul a Fantic és a Yamaha Motor Europe közötti szoros együttműködés! A licit ezúttal már már magasabbról, 125 köbcentiről indul, így a belépőszint a Team Maddiivel közösen kifejlesztett Fantic XX 125, amely az elmúlt két évben már számos nemzetközi verseny komplett mezőnyét tönkreverte.

fantic-xm-xmf-xef-xx-xxf-rally-caballero-issimo-bemutato
Lehet tippelni, hogy a képen látható, a Fantic Racing Department motorvezérlővel megspékelt XXF 450-et a Standard, a Hard és a Soft menetmódok közül éppen melyikben használják...

A sort a mostani szezonra átfésült, a fentebb már ismertetett erőforrásokkal felszerelt Fantic XX 250, Fantic XXF 250 és Fantic XXF 450 folytatja, melyekről itt találsz további érdekes információkat.

Rally modell az olasz gyártó kínálatában

Azért az egyesszám, mivel egyelőre egyetlen modell tartozik a raligépek közé a Fanticnál. Azt viszont rendesen odatették: a tökéletes ralireplika Fantic XEF Rally nyergében már holnap nekivághat bárki a Szaharának vagy bárminek, ahol aszfaltot még csak elvétve sem találni. Azért persze nem árt, ha az a „bárki” bír némi terepmotorozási tapasztalattal is...

fantic-xm-xmf-xef-xx-xxf-rally-caballero-issimo-bemutato
Repül a nehéz kő, de tudjuk, mi állítja meg... Nem kell attól tartanod, hogy kárt tesz a motorban, mivel azt egy látványra is robusztus, 5 milliméter vastag szénszál-kevlár alapanyagból készül pajzs óvja

Ha elég tapasztalt és bevállalós a pilóta, akár 150-nel is hasíthat az aranyló homokon vagy füves sztyeppén. A 450-es, Yamaha WR-ből származó egyhengeresen, az elképesztően strapabíró futóművön, a minoségi fékrendszeren és a megnövelt, 30 literes űrtartalmú üzemanyagtartályon biztosan nem múlik majd a siker.

A Fantic ékköve, a Caballero modellcsalád

Végül, de egyáltalán utolsó sorban jöjjön a Fantic márka arculatát meghatározó és eszmeiségét frappánsan kifejező „signature” modell, a Caballero. Az 1970-es éveket idéző formatervű, messze nem csak a nagyvárosi flaszterre szánt, vagány 125-ös, 500-as és 700-as egyaránt kategóriája egyik kiemelkedő modellje. A 125-ös Scrambler, Track, Deluxe és Rally verziókba kerülő egyhengerest már ismerjük a többi típusból, akárcsak az 500-asban szolgálatot teljesítő, valójában 450-es sorkettest. Aki maradna ennél az erőforrásméretnél, könnyen a bőség zavarába eshet, mert a Fantic nem kevesebb mint hét különféle stílust – Scrambler, Track, Deluxe, Deluxe Gold, 50th Anniversary, Rally és Explorer – kínál a félliteres Fanticból.

Ám, ha már úgyis földhöz vágtuk a malacperselyt, nehéz ellenállni minden Caballerók fejedelmének, a 700 Scramblernek.

fantic-xm-xmf-xef-xx-xxf-rally-caballero-issimo-bemutato
A Caballero 700 nem csak a motorja miatt hordhatja fenn az orrát: kanyar-ABS, fordított Marzocchi teleszkóppár, 330 milliméter átmérőjű féktárcsák, négydugattyús féknyereg, Road, Custom és Off-road menetmódok, informatív TFT-kijelző – mindent belepakoltak a gépbe, ami csak elvárható manapság. Ráadásul a sok-sok hasznos felszerelés dacára a ceruza sem fogott olyan vastagon az olasz pénzügyi osztályon...

Már csak azért is így van ez, mert ez gyakorlatilag egy átdolgozott Yamaha XSR700, hiszen azonos erőforrásra épül a két motor, a Fantic mégis erősebb, valamint, köszönhetően a sportkipufogónak és az eltérő hangolásnak.

fantic-xm-xmf-xef-xx-xxf-rally-caballero-issimo-bemutato
Húsos, ballonos gumijaival az ISSIMO e-bike-nak még az alattomos csatornafedelek sem adják fel a leckét. Az amúgy sem unalmas fizimiskájú járgány megjelenése a külön megvásárolható, térvázra illeszthető színes, átlátszó plexiborításokkal tehető még látványosabbá

Bár a fentiekben csak a motorkerékpárokra tértünk ki, a Fantic repertoárjában jelen vannak a legkülönfélébb, professzionális felhasználásra is alkalmas elektromos mountain bike-ok, trekkingkerékpárok és rollerek, nem is beszélve a zseniális ISSIMO városi villanybicikliről, amely vidám megjelenésével és egyszerű kezelhetőségével csinál kedvet a városi motorozáshoz.