A spanyol szakemberek nem várták meg a szokásos, őszi modellbemutatók szezonját, ehelyett már most, a nyár közepén meginvitáltak minket, hogy vegyünk részt 2019-es modelljeik első hivatalos menetpróbáján.

gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19077
Az átdolgozott, 48 millis KYB teleszkópok még jobban tolerálják az igazán nagy ugratásokat
Örömmel mondtunk igent a felkérésre, hiszen a GasGas endurói több szempontból is különlegesek - manapság nagyítóval kell keresni az ennyire egyszerű, mégis hatékony technikára épülő, pillekönnyű gépeket.

GasGas - Vissza a jövőbe!

Valószínűleg a gironai központban is megannyiszor hallották már az endurósok fohászait, hogy modern világ ide vagy oda, a terepre szánt gépek legyenek továbbra is egyszerű, áttekinthető felépítésűek, ne adják fel a harcot egy-egy komolyabb perec után és lehetőleg ne nyomjanak többet száz kilónál. Nem kis feladat ezt összeegyeztetni az Euro 4 előírásaival, ám a hispán szakembereknek mégis sikerült, mi több, még az is belefért, hogy a csúcsmodellek mellett piacra dobjanak egy minden eddiginél kedvezőbb árú, mégis sok tekintetben praktikusabb modellt.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19066
A teszt előtti bemutatón kiemelték, hogy a GasGas modellek legfőbb erénye továbbra is a csekély tömeg, a könnyű szervizelhetőség és a versenytechnikán alapuló erőforrás, illetve váz. Példaként az is elhangzott, hogy egy 2T erőforrás felújítása hozzávetőleg feleannyiba kerül, mint a négyütemű változatoké, ráadásul a GasGas gyári alkatrészek is rendre olcsóbbak, mint a riválisoké
Első körben az átdolgozott EC250 és 300 endurók kerültek terítékre. Noha tűkön ülve vártam az indulás pillanatát, előbb még alaposan körbejártam a vasat, s kiderült, hogy megannyi újdonság került a cég népszerű terepmotorjaiba. Feltűnő az új, laposabb és nagyobb szögben megtört Neken kormány, amivel kevésbé fárasztó az EC terelgetése. Csiszoltak a felfüggesztésen is, de itt nüansznyi különbségekről van szó, tekintve, hogy az előd futóműve is megérdemelten viselte a professzionális jelzőt. Szóval a valódi különbség inkább akkor észrevehető, ha teljesen a pilótára szabják a - tágabb határok között állítható - lábakat. Bár ezek sem mellékesek, a legfontosabb módosítás mégis az átdolgozott váz, valamint az új, szabályozható teljesítményleadású egyhengeres, melyet tudásunkhoz, illetve a terepviszonyokhoz hangolhatunk. Hamar fel is öltöttem a bukót, hogy kiderüljön, mit jelent ez a gyakorlatban.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19070
Ránézésre nincs nagy különbség, pedig több tucatnyi fontos fejlesztés látott napvilágot az új EC250-en és EC300-on. Egyértelmű, hogy ezek közül az átdolgozott és személyre szabható erőforrás a legjelentősebb
A tökéletesített indítórendszernek hála minden eddiginél gyorsabban és határozottabban kelt életre a 299 köbcentis egyhengeres, s az FMF 2.1 kipufogóból előtörő hang olyan velőtrázó volt, mintha tényleg egy nyolcvanas évekből származó gépen ülnék. Dicséretes, hogy ilyen gyönyörű hangú, izmos és fürge születnek 2018-ban, amikor a négyütemű sportmotorok lassan csak hallókészülékkel kiszúrhatóak, az ipari hurkatöltőnek is beillő kipufogók formájáról nem is beszélve.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19068
Nedves, csúszós talajon kétütemű mivoltát meghazudtolóan kezes az EC300, hála az új üzemmódkapcsolónak. Nagy segítség a Rekluse tengelykapcsoló is, nem csoda, hogy az amerikai cég fejlesztései szépen lassan a túragépekben is megjelennek
Már másodikba kapcsolva feltűnik, mennyivel nyomatékosabb alul az új erőforrás, mint elődje, ráadásul így a nyomatékcsúcs után finomabb az átmenet, nem lökésszerűen jelentkezik a csúcsteljesítmény, az egész sokkal kulturáltabb, egyszersmind gyorsabb. Elképesztő, hogy mennyire a pilóta „keze alá dolgozik” a technika, mindig kiszámítható, mégis rendkívül erős - azt hiszem, ez minden, amit egy endurós csak elvárhat. Persze még simulékonyabbá válik berúgókarral és önindítóval is felszerelt egyhengeres, ha WET módba kapcsolunk: így már szándékosan sem lehet kihozni a sodrából, éppen csak annyira tör ki a fara, hogy sárban, nedves füvön is könnyen kontrollálható legyen, egyszóval megmarad a tempó és az élményfaktor, viszont a kezdők sem vágják földhöz magukat, amikor igazán megindul az EC. Ami a futóművet illeti, vadonatúj, 48 millis csúszószár-átmérőjű KYB teleszkópok dolgoznak a a GasGasban, ezekre egyáltalán nem lehet panasz, de ez nem is meglepő. Elődje is szinte tökéletes volt, s a különbségek felfedezéséhez - mint írtam - muszáj pár órát eltölteni a pályán, és a beállításokkal kihozni a maximumot a bőséges tartalékokkal büszkélkedő villából.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19067
A fékrendszerhez nem nyúltak, de kár is lett volna piszkálni a Nissin nyergekre és tárcsákra épülő szettet - úgy tökéletes, ahogy van, adagolhatóság és erő terén is etalonnak számít
A még merevebb váznak, az átdolgozott felfüggesztésnek és a kiegyensúlyozottabb blokknak köszönhetően az EC300 úgy vált gyorsabbá, hogy közben még kevésbé fárasztó irányítani, mint elődeit, ráadásul a gyors kanyarokban is rendíthetetlenül követi az ívet, nyoma sincs idegességnek, váratlan reakcióknak. Felmerült bennem a kérdés: ha a háromkilós ilyen hihetetlenül kezes, akkor mit tudhat a még simulékonyabb 250-es? Nos, meglepetésre ezúttal az erősebb változat volt a kisebb falat, ugyanis a negyedliteres testvér csúcsteljesítményre alig marad el mögötte, ez viszont azzal jár, hogy alul lényegesen szerényebb a forgatónyomatéka, vagyis a régi iskola szerinti kétütemű, amely akkor van elemében, ha alaposan kiforgatják.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19069
A negyedliteres EC hasonlóan erős és gyors, mint 300-as bátyja, inkább az alsó és középső fordulatszám-tartományban érezni különbséget, ahol a kisebb - érthető okból - jóval szerényebben húz
Örömmel tölt el, hogy napjainkban is kaphatóak ilyen egyszerű felépítésű, mégis kifejezetten izmos endurók, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a sok-sok műszaki csemege csak akkor nyer létjogosultságot, ha a pilóta és a motor tudása összhangban van. Éppen ezért határoztak úgy a GasGas mérnökei, hogy meglepik a hobbiendurósokat is egy új modellel, mellyel könnyebben boldogulnak, s ráadásul olcsóbb is, mint a jól ismert EC-k.

GasGas Ranger, az erdők királya

Mintha csak hívatlan vendég lenne, úgy állt ott a tűzpiros EC-k között az új, szerényebb megjelenésű Ranger 300. Visszafogott, hófehér ruhája arra utal, hogy ez a belépőszintű modell, de akárhogy is nézem, nekem jobban bejön: most is igaz, hogy a kevesebb több. Mondtam is a mérnököknek, hogy szerintem pont ez a letisztult idomzat illik a GasGasokhoz, olyannyira, hogy a saját gépemre is rendelek egy ilyen szett burkolatot!
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19071
Alacsonyabb, kezesebb és ami a legfontosabb, lényegesen kedvezőbb árú, mint az EC, mégis teljes értékű enduró - ez az új Ranger
Próbáltam részleteket kicsikarni a modell fejlesztéséről, s dióhéjban annyit mondtak el a spanyol szakemberek, hogy a módosítások mindegyike azt szolgálja, hogy a kevésbé tapasztalt endurósok is otthon érezzék magukat a nyeregben. - Ha az ember ebéd után felkerekedik vagy vasárnap reggel felkel, és elindul az erdőre, arra sokkal jobb lesz a Ranger, mint a drágább EC - állították határozottan. Mi tagadás, nem érződik a gépen a spórolás, a 48 helyett „csak” 46 millis KYB teleszkópok sokkal többet tudnak, mint amire a hobbimotorosnak pályán kívül szüksége lehet, és nincs mit tagadni, szűk helyen, fák között, apró ösvényeken araszolva valóban jobban megy vele a cikázás, mint a hegyesebb névrokonnal.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19073
Csupán annyit mondtak, hogy a költségcsökkentés miatt a Rangeren nincs berúgókar, de a menet végén jobban átnézve feltűnt, hogy a helyét bizony kialakították, szóval csak a tulajdonoson múlik, hogy utólag felszereli-e
A két centivel alacsonyabb nyeregből könnyebb talajt érni, a pár centivel szerényebb rugóút pedig semmiben nem gátolt, erősebb manőverek után is maradt tartalék a futóműben. Nem is csoda, hiszen a kisebb villa csúszószára is 270 millis úton jár, és ezzel azért neki lehet szaladni az ugratóknak. Mondhatnám, hogy szemet szúrt a szolidabb villahíd, illetve a Nissin helyett berendelt, kedvezőbb árú J.Juan féknyereg és NG tárcsa, de a használati értékből ezek mit sem vonnak le, a célközönséget ezek is tökéletesen kiszolgálják. Arról nem beszélve, hogy a módosított hengerfej, rezonátor és Tecnigas végdob hármasa kissé lágyította az erőforrás karakterét, ezáltal a kigyorsítások éppen annyival finomabbak, hogy a Ranger teligázon se hozzon frászt a kevésbé tapasztalt endurósokra.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19072
Új irányt vesz a GasGas? A Rangerrel egyértelműen a hobbimotorosok felé nyitnak, sőt olyan pletykát is hallottam a bemutatón, hogy hamarosan elkezdik a négyütemű (!) modellcsalád fejlesztését is, hogy még szélesebb rétegeket érjenek el
Zárásként a TXT Racing triálmotorral is próbára tettem magam a legdurvább akadálypályán. Jó volt újra felülni a szó szerint hihetetlenül könnyű kis csöppségre, tudniillik anno ilyenen tanultam meg egykerekezni, majd honosítottam a begyakorolt technikát nagyobb vasakon. Felsorolni is nehéz, mennyi mindent tökéletesítettek a 294 köbcentis, ám csak 67,5 kilós (!) masinán. Új a fél kilóval könnyebb, másfél tonnás teherbírású alu lengőkar, átdolgozták a főtengely csapágyazását, hatékonyabbá vált a hátsó fék, még könnyebben adagolható, s a mérnökök szerint hosszabb életű a tengelykapcsoló hidraulikus rendszere, míg a kuplungkosárban immáron kevlárbevonatú, erősebb rugókon támaszkodó lamellák találhatóak.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19074
A tökéletes is lehet jobb? A TXT triálmotor nyergében tényleg nincs megoldhatatlan feladat, a még könnyebben terelgethető, nem egészen 68 kilós háromszázas mindent tud, amire kemény terepen csak szükség lehet
Élményteli napokat töltöttünk Spanyolországban, ahol nem egyszerűen új modelleket, hanem a gyártó új szemléletét mutatták be nekünk. Immáron nem kérdés, hogy a GasGas komoly fejlődés előtt áll, hiszen a Rangerrel és a következő években megjelenő, négyütemű modellekkel új célközönséget szólíthat meg. Ha az endurók követlező generációja is ilyen lenyűgöző lesz, akkor nincs kétségem afelől, hogy fényes jövő áll a spanyol márka előtt. Mi motorosok pedig örülhetünk, hogy szigorú környezetvédelmi előírások dacára is készülnek ilyen parádés, élvezetes endurók, mint a GasGas idei újdonságai.
gasgas-ranger-es-ec-modellek-2019-19075

Műszaki adatok - GasGas EC300 (EC300 Ranger)

Erőforrás: Motorkonstrukció: Kétütemű, egyhengeres, folyadékhűtésű Összlökettérfogat (cm³): 299,3 Furat x löket (mm): 72 x 72 Üzemanyag-ellátás: Keihin karburátor Üzemanyagtartály befogadóképessége (l): 9,8 Erőátvitel Tengelykapcsoló felépítése: Olajfürdős, többtárcsás (Rekluse-rendszerrel és Magura főhengerrel) Váltó felépítése: Hatfokozatú Végáttétel: Lánc Futómű Váz típusa: Króm-molibdén-acél váz Első felfüggesztés: 48 mm-es csúszószár-átmérőjű KYB USD-teleszkópok (46 mm-es csúszószár-átmérőjű KYB USD-teleszkópok) Hátsó felfüggesztés: Himbarendszerhez és alumínium lengővillához kapcsolt központi rugóstag Felniméret elöl: 21 col Felniméret hátul: 18 col Abroncs elöl: 90/90 - 21 M/C 54R Michelin Enduro Medium F TT (90/90-21 VRM211F T.T.) Abroncs hátul: 140/80 - 18 70R Michelin Enduro Medium R TT (120/90-18 VRM211B T.T) Méretek Hosszúság x szélesség x magasság: 2145 mm x 810 mm X 1235 mm (2145 mm x 810 mm X 1205 mm) Tengelytáv: 1480 mm Ülésmagasság: 960 mm (940 mm) Száraztömeg: 105 kg (108 kg) Vételár: 2 450 000 Ft (2 099 000 Ft)