A hangos dob életet ment – láttuk, hallottuk ezerszer, miközben a fizikából legalább közepessel érettségizők a fejüket fogták, hogy a hangterjedés szabályai egyáltalán nem támasztják alá a városi legendát.

Tényleg életet ment a hangos kipufogódob?

A Rideapart bukkant az alábbi tesztre, melyben azt vizsgálták: vajon hány méterről észleli, hallja meg a sofőr a 100-110 dB-es hangerejű motort? Az eredmények alapján arra keresték a választ, hogy van-e ideje a sofőrnek tudatos manőverre a hang észlelése és a motor érkezése között, vagyis tényleg megelőzhet-e egy balesetet az üvöltő kipufogó.

Nem a legpontosabb mérési módszer, de a lényeg kiderült belőle: több mint 110 dB-re van szükség ahhoz, hogy egyáltalán beszűrődjön némi hang az autóba...

Mielőtt valaki számon kérné: ezúttal nem bulváros túlzás az „üvöltő” jelző, hiszen 110 dB feletti értékek is sorakoztak a tesztben. Nos, az egyértelműen kiderült, hogy a szabályos, 95 és 105 dB közötti sportdobok gyakorlatilag hallhatatlanok az autóban, ha az 60 km/órás sebességgel, háromezres fordulatszámon halad. A kifejezetten hangos, 110 dB felettiek szintén nem észlelhetőek ideális, 15 méteres távolságból, míg 10 méterről éppen hogy beszűrődik a zajuk az utastérbe. Persze bírálhatjuk a mérést, hogy lehetett volna életszerűbb is, az viszont tagadhatatlan, hogy ez újabb szög a „Loud pipes, save lives” rigmus koporsójába. Segíthet az igazán hangos dob egy-egy extrém esetben, de ehhez hosszú távon elviselhetetlen hangerőre van szükség (110-135 dB), s a hatékony világítás, feltűnő ruha, valamint defenzív vezetés triója sokkal többet nyom a latban. A sportdob előnye tehát továbbra sem a baleset-megelőzésben betöltött szerep és saját védelmed, hanem az, hogy piszok jól szól és szebb a gyári hurkatöltőknél. Aki ez utóbbi miatt vette, azt teljesen megértjük, a többieknek pedig marad a placebo hatás, hogy ezzel biztosan nem ütik el az úton.