Tények és tévhitek az ötéves VÉDA-rendszerről
Óránként nyolcvanan...
Előre kitáblázott és egyébként is több száz méterről látható a VÉDA-kapu, mégis óránként csaknem nyolcvan gyorshajtó fut bele. Hogy Te elkerüld a csekkeket, egy helyre gyűjtöttük az összes fontos kérdést és választ, élen azzal, hogy tényleg beméri-e a szemből érkező motort...
A rendőrség saját honlapján hozták nyilvánosságra, hogy befejeződött a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat infokommunikációs vizsgálata. Mivel a teszt sikeresen lezajlott, az eszközök a terveknek megfelelően, 2016. április 5-én reggel nyolctól üzemszerűen működnek – írtuk öt évvel ezelőtt, és azóta számos érdekes tény, s annál több álhír jelent meg a rendszerről.
Mit (nem) tudunk a VÉDA-ról?
Noha már öt éve működnek az utakon, máig sok városi legenda övezi a szerkezeteket. Most egy csokorba összegyűjtöttük a hiteles forrásból származó adatokat, hogy eloszlassuk a sok tévhitet.
Hogy a motort is beméri-e a VÉDA? Ez soha nem volt kérdéses: szemből mér, hátulról rendszámot rögzít – kétkeréken sem lehet kicselezni

Ne kapkodj, ha még 2-300 méterre vagy a kamerától! A rendőrség is megerősítette, hogy 50 és 100 méter közötti távolságból készít képet, illetve mér sebességet
Milyen messziről mér be a VÉDA?
Végül jöjjön a két leggyakoribb tévedés, mely tulajdonképpen összefügg egymással. Sokan azt hiszik, hogy a hagyományos, „háromlábú” traffipaxokhoz hasonló technika dolgozik a VÉDA-kapukon is, ám merőben eltérő konstrukciók. Előbbi lézer-, míg a VÉDA radaralapú, kiegészítve egy lézeres „letapogatóval”, amivel a járművek kiterjedését, mozgását érzékeli.Ezt és így nézi a VÉDA – szabálytalan kanyarodástól, a mobilozáson át, a gyorshatásig számtalan kihágást lefülelhetnek a zsaruk a kapukkal
Így tehát hiába veszünk lézeres traffipax-előrejelzőt – ami a blokkolóval ellentétben teljesen legális hazánkban –, elvégre a VÉDA radarjai és a jellemzően FAMA traffipaxok lézeres egységei más és más módon állapítják meg az autó, illetve a motor sebességét. Ebből fakad, hogy szintén téves az a feltételezés, hogy a lézeres sebességmérőkhöz hasonlóan a VÉDA is több száz méterről bemérhet minket, ugyanis maga a rendőrség erősítette meg, hogy jellemzően 50 és 100 méter közötti távolságból mér a készülék, vagyis ami ennél távolabb van, az „számára láthatatlan”.
Mivel az előrejelző táblák rendszerint 200 méterrel a kapu előtt vannak felállítva, nincs más dolgod, mint legkésőbb a táblánál elkezdeni lassítani, ha véletlenül túllépted a megengedett sebességet, így biztosan nem kapsz csekket a figyelmetlenségért. Persze ez felveti a kérdést: ha még ki is táblázzák, akkor mégis hogyan sikerül évente 687 ezer (!) sofőrnek benéznie a dolgot? Elvégre ez nem kukába vagy út menti oszlopba rejtett kamera, hanem egy több tonnás, lakóház magasságú fémszerkezet – elég nehéz nem észrevenni.