Nemcsak új modellt, hanem új erőforráscsaládot mutatott be tegnap este a Harley-Davidson, ugyanis a Pan Americában már a Revolution® Max 1250 került, mely kereken 150 lovas és – természetesen – folyadékhűtésű, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 127 Nm.

A hatalmas, 60 fokos hengerszögű V2-es egyben teherviselő elem is, így sikerült kedvező össztömeget elérni: az alapmodell 245 kilót nyom, míg a Special 258-cal mérlegel.

Leleplezték a Harley-Davidson Pan Americát

Mivel a közvetlen vetélytársak csak úgy roskadoznak a vezetéssegítő rendszerektől, a Harley is alaposan felextrázta az újdonságot. Egyebek mellett üzemmódkapcsoló, gombnyomásra hangolható első-hátsó felfüggesztés, és a motorozás történetében először ülésmagasság-állító ékesíti a modellt.

harley-davidson-pan-america-29109
A nyeregmagasság 848 és 873 mm-es magasság között állítható, de emellett gombnyomásra akár 50 milliméterrel csökkenthető a motor magassága

Utóbbi érdekessége, hogy álló helyzetben és menet közben is működik, így alacsonyabb pilóták is bátran választhatják az emelt hasmagasságú vasat. Ha megálláskor még bizonytalanok, hogy például városban, nyomvályús úton leér-e a lábuk, nincs más teendő, mint ilyen környezetben a legalsó állásba kapcsolni – ami akár öt centit (!) süllyeszt a motoron –, majd a várost elhagyva beállítható az utazáshoz, túrázáshoz ideális helyzetbe.

harley-davidson-pan-america-29117
A három részből álló váz első, középső és hátsó része is közvetlenül az új, 1250-es erőforráshoz kapcsolódik, mely szintén teherviselő elem

A lelkiismeretes tervezésről árulkodik, hogy amikor a motoros „leülteti” a gépet, akkor sem változik a rugóút, marad 190 mm, sőt a dőlésszög és a szabad hasmagasság (!) sem csökken. Hogy tartsa a lépést a riválisokkal, fékrendszere is naprakész, azaz kanyar-ABS-szel kiegészített, sőt a fékerőelosztó (C-ELB) is annak megfelelően, működik, hogy egyenesen halad vagy kanyarodik-e a pilóta. Maga a fékrendszer egyébként a Brembo és a Harley-Davidson együttműködésében született, a radiálisan rögzített, négydugattyús első nyeregben 30 mm-es átmérőjű munkahengerek és dugattyúk fogják közre a 320-as tárcsákat. Ötletes megoldás, hogy a fékpedál helyzete szerszám nélkül módosítható, hogy ülve és állva is kényelmesen lassíthasson a pilóta.

harley-davidson-pan-america-29119
Minden eddiginél fontosabb volt a rugózatlan tömeg csökkentése, ezért ultrakönnyű, mart alumínium lengővilla kapcsolja össze a kereket a központi rugóstaggal

Érdemes elidőzni a futómű környékén is, elvégre 47 mm-es csúszószár-átmérőjű SHOWA® BFF™ telópár és SHOWA® BFRC™ rugóstag dolgozik a gépben, a rugóút egyaránt 190-190 mm, és miként a kategóriában megszokhattuk, a nyomó- és húzófokozati csillapítás is állítható. Az aktív futóművel felszerelt változat öt előre programozott beállítással segíti a pilótát, emellett a terhelés, a sebesség, a dőlésszög, a gyorsulás és a gázadás-fékezés mértéke alapján határozza meg a beállításokat.

harley-davidson-pan-america-29113
Méretes vas – az 1580 mm-es tengelytáv szinte garancia arra, hogy két nagyra nőtt ember is kényelmesen elfér a Harley-n

Nemcsak a fékezést, hanem a gyorsítást is felügyeli a vezetéssegítő rendszer, így a kipörgésgátló beavatkozási szintje aszerint változik, hogy az IMU milyen dőlésszöget és oldalirányú erőt érzékel. Természetesen egykerekezésgátló is elérhető a motorhoz, ami kikapcsolható, hogy keményebb terepen is otthonosan mozogjon az új Pan America.

harley-davidson-pan-america-29114

Megszokott méretű, elöl 19, hátul 17 colos, mart alumínium kerekeken fut a motor, hogy ezzel is tovább csökkenjen a rugózatlan tömeg és minél többféle enduróabroncs kerülhessen a ráfokra. Várhatóan júniusban kezdődik meg a Pan America árusítása, az alapmodell nettó 13 ezer eurót (kb. 6 millió forint) kóstál, míg a Specialért 15%-os felárat kell fizetni.