· 2015. február 5. 25

Használtmotor: Honda CB600F Hornet

Ne félj, nem csíp!

Csak idő kérdése, hogy a lexikonok univerzális motorkerékpár szócikke alá bekerüljön a hatszázas Hornet fotója, ugyanis ez a gép tényleg mindent tud, ráadásul típushibák sem jellemzőek rá.
Bevált, kiforrott technika, tökéletes időzítés és az európai gyártás révén elért kedvező vételár - ezek mind hozzájárultak, hogy a Hornet a kontinens és a világpiac egyik legkedveltebb csupaszmotorja lett. Több százezer eladott gépről beszélünk, ezért a használt példányokat sem kell nagyítóval keresni. Még ilyenkor, tél végén is százszámra elérhetők az eladásra kínált Hornetek, nyugatra tekintve pedig ezres nagyságrendű találatot dobnak fel a német és olasz hirdetési oldalak.

A bőség zavara

Vételkor éppen ez adja fel a leckét, hogy a nagy tömegből melyik példány is lesz ideális neked. A teljesítményre aligha lehet panaszod, elvégre már a korábbi évjáratok - CBR600 F3-ból érkező - négyhengerese is igencsak virgonc, száz lóerőt megközelítő potenciállal, ami a kétmázsás tömeget ismerve élménydús motorozásokat sejtet. Pár apróság azonban mégis figyelmet érdemel az idősebb típusok esetében, és ez segítheti a döntésedet. Ilyen például az évezred előtt gyártott változatok 16 colos (!) első kereke - ezt a lelkes tulajdonosok egy része a későbbi, 17-es felni beépítésével orvosolta, megoldva a nehézkesen beszerezhető abroncsok problémáját.
{{articleGallery[3943].caption}}
A 2000 utáni - PC 34 jelzésű - modellek mellett szól, hogy ezeknél már fejlesztettek a korábban kritizált fékrendszeren, illetve aki az itthon kevéssé ismert, fejidomos (CB600S) kivitel után érdeklődik, annak is a 15 évnél fiatalabb gépek között érdemes keresgélnie. Még egy lépcsőt ugorva, 2003-tól már a nagyobb üzemanyag-tartállyal és csekélyebb károsanyag-kibocsátású erőforrással felszerelt verziót találjuk, ami nagyobb hatótávja, majd továbbfejlesztett első futóműve révén a túrázók számára lehet érdekes, míg 2007-ben jött a valóban nagy durranás, a mérges darázsra hasonlító, ékformákkal tarkított, PC41 jelzésű Hornet. Ebben már a CBR600RR 102 lovasra szelídített erőforrása dohog, jóllehet, az 599 köbcentis négyhengeres így sem tagadhatja származását - a kisajtolható 63,5 Nm-es forgatónyomaték csak 10 500-as percenkénti fordulatszámnál jelentkezik, sportos karakterrel felruházva a motort.
{{articleGallery[3944].caption}}

A szerelők rémálma

Elég csak begépelni a Hornet+típushiba keresőszavakat, hogy elégedett, szinte semmire nem panaszkodó Hornet-tulajdonosok tömegére akadjunk. Szerencsésen rövid a gyermekbetegségek sora, s ezek is inkább kellemetlen tulajdonságok, mintsem valódi anomáliák. Ide tartozik a már említett 16-os első kerék, a korai évjáratok hidegen kifejezetten hangos vezérlése, amiért szinte minden esetben a lassan „magához térő" vezérműlánc-feszítő okolható.
{{articleGallery[3945].caption}}
Nagy ritkán felbukkanó hibás benzincsapok, illetve az egykerekezéstől megviselt kormánycsapágyak szerepelnek még a hondások beszámolóiban, vagyis semmi olyan, ami miatt hátat fordíthatnál a modellnek. Erről magad is meggyőződhetsz, ha beleolvasol a gépekről írt véleményekbe vagy ellátogatsz a tulajdonosokat tömörítő szakfórumra.

Rekordgyanús értékvesztés

Ennyi dicséret után gondolom mindenki kitalálta, hogy nincs egyszerű dolga a Hornetre vadászó vevőjelölteknek. Szabad szemmel alig látható értékvesztés jellemző a típusra, így hát a múlt évezredből ránk maradt, megviselt állapotú példányok is legalább félmillió forinttal rövidítik meg az embert, a tíz évnél fiatalabb, fordított első teleszkópokkal felszerelt darabokra - átírással együtt - legalább 8-900 ezret kell félretenned, míg a következő modellváltás utáni, erősebb változatok ára 1,3-1,4 millió forintnál kezdődik.
{{articleGallery[3946].caption}}
Külföldön sem sokkal fényesebb a helyzet, mivel a temérdek eladásra kínált motor ellenére csaknem hétezer euróért kelletik magukat 2-3 éves, tényleg makulátlan CB-k, amihez a szállítás és a honosítás költségeit hozzáadva szinte kijön egy vadonatúj CB650F ára...

Futottak még...

Ha nem tudsz vagy nem akarsz ennyit költeni egy csupaszmotorra, akad néhány - szintén sornégyes - alternatíva a piacon. Ezek közül a legfontosabbak:

- Kawasaki Z750 (2004-től): 700 ezer forinttól
- Yamaha FZ-6N (2004-től): 750 ezer forinttól
- Suzuki GSF650 Bandit (2005-től): 680 ezer forinttól

Előttem az utódom

A fiatal, hibátlan motorok borsos vételárát látva érdekes alternatíva lehet az alacsonyabb csúcsteljesítményű, de combosabb nyomatékgörbével büszkélkedő Honda CB650F, mely jelenleg 2 248 000 forintba kerül.

Műszaki adatok – Honda CB600F Hornet (2007):

Hengerűrtartalom: 599 cm3
Csúcsteljesítmény: 102 LE (76 kW)/12 000 f./perc
Forgatónyomaték: 63.5 Nm/10 500 f./perc
Fékrendszer (elöl): 296 mm-es, úszóágyazású, dupla tárcsafék
Fékrendszer (hátul): 240 mm-es szimpla tárcsafék
Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 ZR 17
Gumiabroncs mérete (hátul): 180/55 ZR 17
Tengelytáv: 1435 mm
Üzemanyagtartály térfogata: 19 L
Száraztömeg: 173 kg