Egészen 1982-ig kell visszatekintenünk, ugyanis ekkor mutatkozott be az első RT - a 780 köbcentis, kereken ötvenlovas R 80-nal indult a civil- és rendőrmotorként ismert modellcsalád sztorija. Csupán három évig gyártották ezt a változatot, majd jött az éppen kétszáz köbcentivel combosabb, 60 lovas, de meglepő módon könnyebb, 229 kilós R 100 RT, ami egy egész évtizeden át közönségkedvenc volt.

hasznaltmotor-teszt-bmw-r-1200-rt-15665
Összesen 7315 darabot értékesítettek az akkoriban 10 990 márkáért árult R 80 RT-ből. A 235 kilós menetkész tömegű gép 161 km/órás végsebességet ért el a - mai szemmel nevetségesen vékonynak tűnő - 3,25 és 4 col futófelületű abroncsokon
A kilencvenes évek derekán váltotta „őt” a levegő-olajhűtésű R 1100 RT, mely pont másfélszer erősebb hajtóművével már lazán felvette a harcot az egyre gyorsabb távol-keleti és tengerentúli vetélytársakkal. Nem mellesleg ez volt az első Para- és Telelever futóműves RT, de utódja, a 2002-es R 1150 RT is igazi műszaki csemegét tartogatott: szervórásegítéses, integrált fékrendszere úttörő megoldásnak számított akkoriban. Azonban bármennyire is formabontó lett, ez is csak három évig maradt a kínálatban, hiszen 2004-ben piacra dobták a sorozat máig legnépszerűbb darabját, a GS 110 lovas boxerjével felvértezett R 1200 RT-t.
hasznaltmotor-teszt-bmw-r-1200-rt-15663
Csaknem 25 ezer márkás (!) új árával nem volt éppen olcsó az R 1100 RT, mégis jól fogyott: 1995 és 2001 között 54 751 darab gördült ki a bajor gyárkapun. A rendkívül kényelmes és pazar időjárás-védelmű BMW-t egyszerűen imádták, fanyalgásra csak a viszonylag magas, 282 kilós menetkész tömeg adhatott okot
Sikerét remekül mutatja, hogy a részben folyadékhűtésű erőforrás megjelenéséig csak kisebb ráncfelvarrásokat végeztek rajta, így például 2010-ben megújult külsővel, és DOHC-vezérlésű, 115 helyett 120 Nm-es forgatónyomatékú hajtóművel került a szalonokba.

Mire figyelj R 1200 RT vásárlásánál?

Mintha csak éles vonallal osztanánk kétfelé a motorostársadalmat, úgy válik külön táborra a típust elpusztíthatatlan, egyszersmind legendás kényelmű gépnek tartók csoportja a szöghajtást és Paralever-parát emlegető szkeptikusoktól. Nos, az igazság valahol a kettő között van, azaz alapvetően megbízható típus, nem véletlenül találni a fórumokon és a hirdetésekben is 130-160 ezret futott, mégis fitt állapotú példányokat. Persze akadtak hibák, ezeket a gondos tulajdonosok ingyenesen orvosolhatták a visszahívások során, illetve fellelhetők egyéb problémák is - mint például a rakoncátlankodó kardánhajtás -, melyekről sok esetben maguk a feledékeny gazdák tehetnek.
hasznaltmotor-teszt-bmw-r-1200-rt-15664
Az alapvető szempontokon túl a kardánhajtás, a fék- és az elektromos rendszer érdemel alaposabb átvizsgálást
Elsőként a teljes hajtásláncot, s azon belül is különösen a hátsó szöghajtást, pontosabban annak holtjátékát érdemes ellenőrizni, s ha már ott matatsz, ne feledkezz meg a kardánalagút gumiborításáról sem! Ez ugyanis idővel kirepedhet, s bejuthat a por, illetve a víz, s a rendszer kialakításából fakadóan ami egyszer bejut, az bent is marad... A nedvesség és a kosz gyorsan megteszi a hatását, szóval ha a gumi repedezett, lyukas, ajánlott még tüzetesebben átnézni a kardánhajtás alkatrészeit. Az első felfüggesztés gömbfeje az R 1200 GS-hez hasonlóan fontos pont, mindenképpen ellenőrizd, miként a sokat látott RT-ken a markolat is megér egy kósza pillantást. Bármennyire jelentéktelennek tűnik, a gyári markolatfűtés miatt húzós összeg a cseréje, s amint a gumi elkopik, és a fűtőszálak kikandikálnak, már nem halogathatod a cserét.
hasznaltmotor-teszt-bmw-r-1200-rt-15666
Nagyjából félmillió forintos lépcsőnként emelkedik az RT-k ára, attól függően, hogy külföldi vagy hazai forgalomba helyezésű modell, és hogy SOHC- vagy DOHC-boxer dolgozik-e benne
Gyakran felbukkan a fórumokon az EWS (Elektronische Wegfahr Sperre), vagyis a gyári immobilizer mint igazi mumus, hiszen a hibás szerkezet gyakorlatilag mozgásképtelenné teheti a gépet. Mint azt a BMW-kre szakosodott szerelőktől megtudhattuk, ez egyszerűen kiszűrhető, hisz' főként az első évjáratokra volt jellemző, ráadásul a visszahívás során ingyenesen javították, tehát neked csak azt kell ellenőrizned - alvázszám alapján -, hogy elvégezték-e a beavatkozást.

Mennyi az annyi?

Elsőre furának tűnhet, hogy adott évjáraton belül, hasonló futásteljesítményű motorok között is találhatsz 80-100%-os árkülönbözetet, s egy ilyen kapós modellnél ez milliós eltérést jelent. Mi okozza a gyanúsan nagy differenciát? Nos, elég, ha csak arra gondolsz, hogy a kinézett RT átesett-e a kötelező szervizen, vagy még előtte áll, de súlyos százezrekkel dobhatja meg az árat, ha az előző gazda spórolni próbált, és nem cserélt le időben olyan alkatrészeket, mint például az első féktárcsák és -betétek. A vezetési stílustól függően 60-90 ezer kilométeres futásteljesítményű holmik cseréje márkaszervizben - csavarokkal, betétekkel és munkadíjjal együtt - 240-260 ezer forintot is kitehet, nem csoda hát, hogy a vállas tárcsák egyből ezer eurós engedmény formájában jelennek meg a hirdetésben.
hasznaltmotor-teszt-bmw-r-1200-rt-15667
Kínai féktárcsára bízni egy ekkora vasat? A leleményes motorosok találhatnak százezer forint alatt is betét- és tárcsaszettet, de ezek minősége igencsak kérdéses. Ha cserélni kell, és szakszerviz végzi, a számla aligha áll meg 250 ezer alatt
Ugyanígy gyanúsak lehetnek a „külföldről frissen behozott” kezdetű hirdetések, különösen, ha az olasz vagy brit piacról származik az RT. A párás, esős időjárás, no meg a sós tengeri levegő nem kíméli a fém alkatrészeket, no meg az elektromos csatlakozókat, kapcsolókat. Emiatt az egyébként tetszetős, első ránézésre makulátlan BMW is sok fejtörést okozhat később gazdájának - váratlan leállás, gyújtáskimaradás, bizonytalanul működő világítás egyaránt előfordulhat. Végül pedig az újabb RT-k elektromos felfüggesztése, azon belül is a hátsó futómű érdemel szót. Ha ezzel bármilyen rendellenességet tapasztalsz, úgymint bizonytalan szintezés, elektromos gubancok vagy tömítetlenség, kezdhetsz bátran alkudni, mivel a rendszer felújítása és cseréje egyaránt húzós összeg. Akárhogy is, ha bármilyen kérdés felmerül, semmiképpen ne dönts hasra ütve, inkább nézesd meg a típust töviről-hegyire ismerő szerelővel, vagy a tulajdonossal együtt guruljatok el egy márkaszervizbe, hogy pontos képet kapj a várható kiadásokról! Ez utóbbi már csak azért is ajánlott, mert ha ódzkodik a részletes átvizsgálástól, az már intő jel lehet...
hasznaltmotor-teszt-bmw-r-1200-rt-15668
RT, azaz Resisetourer. Az UtazóTúrázó kifejezés tökéletesen illik a gépre, elvégre ezzel tényleg élvezetes az utazás, legyen szó 2-300 kilométeres, rövid körökről, vagy kontinenst átszelő túráról
Ha eldöntötted, hogy egy R 1200 RT-t veszel, először is szükséged lesz legalább kétmillió forintra, ugyanis átírással és első szervizzel együtt a külföldről származó, bizonytalan előéletű példányok sem állnak meg kevesebből. Csábítónak tűnhetnek a nem is olyan ritka, törött, mozgásképtelen RT-k, melyek éppen az összetett és nem éppen olcsó felfüggesztés miatt kelletik magukat elképesztő árakon. Néha felbukkannak 2014 utáni modellek is - átszámítva - kétmillió forint alatti áron, de ha a futómű nincs a helyén, akkor szinte biztosra veheted, hogy kár bajlódni velük. A Magyarországon forgalomba helyezett, szervizkönyves, leinformálható RT-k jellemzően 2,5-től indulnak, míg a nyomatékosabb, DOHC-vezérlésű, 2010 utáni példányok „alja” kereken hárommillió forint. A 2014 utáni „vizes-RT-ből” csak elvétve akad, itthon 4,5 milliótól akadhatsz ilyen gépre, míg a nyugat-európai piacon 12-13 ezer eurótól indul a licit.
hasznaltmotor-teszt-bmw-r-1200-rt-15676
Arra érdemtelen motorok kapcsán már elkoptatták a kifejezést, de az RT-re tényleg igaz, hogy méretét és súlyát meghazudtoló módon fordul. A gyors irányváltások is olyan természetesek, mintha egy 50-60 kilóval könnyebb gépen ülne az ember

Műszaki adatok - BMW R 1200 RT - 2009:

Összlökettérfogat (cm3): 1170 Furat/löket (mm): 101/73 Max. teljesítmény (kW/LE) 81/110/7750 ford./perc Max. forgatónyomaték (Nm) 120/6000 ford./perc Hengerek száma: 2 Szelepvezérlés: DOHC Szelepek száma hengerenként: 4 Szívó-/kipufogószelepek átmérője mm 39/33 Fojtószelepek átmérője mm 50 Keverékképzés BMS-K+ Erőátvitel Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz, 180 mm-es átmérővel Sebességváltó: körmös kapcsolású, hatfokozatú Hajtás: kardántengely Váz, futómű Váz: acél csőváz, amelyben a motor is teherviselő elem Első felfüggesztés: BMW Telelever Hátsó felfüggesztés: BMW Paralever Rugóút elöl/hátul (mm): 120/135 Utánfutás (mm): 109,9 Tengelytáv (mm) 1484 Villaszög: 63,4 fok Első fékrendszer: 305 mm-es átmérőjű dupla tárcsa Hátsó fékrendszer: 265 mm-es átmérőjű szimpla tárcsa Blokkolásgátló: szériafelszerelésként BMW Motorrad Integral ABS (részleges kiterjesztésű) Abroncs mérete elöl 120/70 ZR 17 Abroncs mérete hátul: 180/55 ZR 17 Méret- és tömegadatok Hosszúság (mm): 2230 Szélesség tükrökkel (mm): 905 Kormányszélesség tükrök nélkül (mm): 800 Ülésmagasság (mm) széria: 820-840, rendelhető: 780-800, legalacsonyabb változat: 750 Saját tömeg szárazon (kg): 229 Megengedett legnagyobb össztömeg (kg): 495 Üzemanyagtartály térfogata (l): 25 Menetteljesítmények Üzemanyag-fogyasztás: 90 km/h-nál 4,1 l/100 km, 120 km/h-nál 5,2 l/100 km Gyorsulás 0–100 km/h (s): 3,8 Végsebesség: 200 km/h felett