- Több mint egymillió forint egy ötéves kis kéthengeres csupaszmotorért? Ennyiért szinte bármilyen 600-as sportgépet is vehetsz! - csattant fel kollégánk a CBF500 hirdetését látva. Ennél már csak akkor lepődött meg jobban, mikor rá alig két napra már el is vitték az apró Hondát, ráadásul alku nélkül, hisz' akkoriban tényleg nem akadt blokkolásgátlóval felszerelt, szép állapotú CBF a piacon egymillió alatt. Azóta nem sokat változott a helyzet, a tíz év alatti, keveset futott, ABS-es masinák most is 900 ezer forint felett cserélnek gazdát, ráadásul a kínálat sem valami fényes - csupán kilenc-tíz darab 2006 utáni modellt kínálnak eladásra.

hasznaltmotor-teszt-honda-cbf500-8051
Egyszerű, minden részlete praktikus, és tulajdonképpen a maga módján szép is a Honda félliterese
Nem is meglepő, hogy az emberek ragaszkodnak a motorjukhoz és a magas árhoz, mivel az örökéletű CBF maga a megtestesült kezdőmotor, mellyel alkalomadtán hosszabb utak is megtehetők, ráadásul a tulajdonosnak a műszaki hibáktól és az értékvesztéstől sem kell tartania.

Típushiba? Az meg mi?

Elég csak fellapozni a tulajdonosi véleményeket, hogy kiderüljön, miért is ilyen drága mulatság CBF-et venni. Hetvenezer kilométernél cserélt vezérműlánc-feszítő; csak kopóalkatrészeket vettem hozzá; ötvenezret tekertem bele meghibásodás nélkül - ilyen bejegyzések állnak a CBF500 értékelése alatt. Egyszerű felépítésénél fogva a visszahívások is elkerülték a modellt, jobbára csak az üzemanyagtartály-szimmering cseréje miatt zaklatták a hazai CBF-ek gazdáit a márkakereskedések. Ha mindez nem lenne elég, a fürge kis motor még a benzinnel is csínján bánik, legtöbben öt liter körüli átlagról számoltak be, az elérhető minimumok pedig 3,3 és 4 liter között változnak. A sportosan közlekedő motorosok a fék és a felfüggesztés puhaságára, illetve az alacsonyan elhelyezett lábtartókra panaszkodnak, de ez rendjén is van, hiszen a CBF-et nem pályanapokra és vad szerpentinezésekre tervezték, ez inkább egy allrounder, egy mindenes, mégpedig a szó legjobb értelmében.
hasznaltmotor-teszt-honda-cbf500-8050
Ne tévesszen meg a hűtőborda! Az 56 lovas sorkettes valójában folyadékhűtéses

A tulajdonos véleménye - Neudold Barbara - Honda CBF500

Jómagam egy ER-5 nyergében szereztem jogosítványomat. Gyorsan megszerettem a filigrán kis Kawát, ezért első gépként is valami hasonlót kerestem. Végül a vizsga után - némi szerencsével - találtam egy blokkolásgátlóval felszerelt, éppen csak hároméves, szinte alig használt Honda CBF500-at. Persze addigra jó pár tesztet és tulajdonosi beszámolót elolvastam, s legendásan könnyű kezelhetősége, megbízhatósága és alacsony fenntartási költségei miatt tudatosan kerestem ezt a típust.
hasznaltmotor-teszt-honda-cbf500-8048
Mindössze 2600 kilométerrel vettem majd csaknem két évvel később, közel 12 ezerrel adtam el saját CBF-emet. A hazai, napi 3-400 kilométeres gurulásokra tökéletesen megfelelt, csupán akkor cseréltem le, mikor egyre gyakrabban indultam ezresnél nagyobb gépek társaságában több országot érintő, valóban hosszú túrákra
Az már csak hab a tortán, hogy első látásra beleszerettem, és még a testmagasságomhoz (172 cm) is passzolt. A nálam töltött két szezon alatt a kötelező olajcserére volt csupán gondom, így sok időt tölthettem a nyergében, és a rutinná vált vezetéstechnikai képzéseken csiszolgathattam tudásomat. Nagyon szerettem és vigyáztam rá, ezért minimális értékvesztéssel adtam tovább a következő gazdájának. Mindvégig elégedett voltam vele, és csak azért váltam meg tőle, mert a nagy túrákra egy valódi túramotort szerettem volna magamnak.

Piaci információk:

A sokkal szélesebb választék miatt érdemes a német és az olasz piacon is körülnézni, bár a járulékos költségek miatt könnyen lehet, hogy az elsőre olcsónak tűnő vétel a végén pont többe lesz, mintha a hazai vetélytársak egyikére csaptál volna le. A beszállóösszeg kétezer euró, illetve 600-650 ezer forint, ABS-es kivitel is akad 2300-2500 euró között, de tízezres futásteljesítményű példányok még mindig makacsul tartják az árukat - regadóval és szállítással együtt 1,2-1,4 millió forintban áll meg a mutatvány. Ez különösen annak tükrében számít magasnak, hogy a zsír új CB500F ABS is csak 1,87 millió forintba kerül.
hasznaltmotor-teszt-honda-cbf500-8049
Mint két tojás: a CBF első féknyerge kísértetiesen hasonlít a CBR1100XX-en dolgozó Nissinhez, de az ötszázason természetesen szimpla tárcsa kapott helyet. Az CBF egyébként többféle féktárcsával és -nyereggel készült, a Brembo és a Nissin is szállított hozzá egységeket
Riválisokból nincs hiány, ráadásul a japán és európai konkurensek rendre olcsóbbak, igaz, nem is olyan kelendőek, mint a Honda népszerű motorja. Tízéves Suzuki GS500-at már 600-ért, míg Kawasaki ER-5-öt már 550-ért simán talál az ember, és Ducati 620, illetve 695 is akad millió alatt. Ugyan csak egyhengeres, de hasonló felépítése és teljesítménye okán a 800 ezer körül kínált Yamaha MT-03 is szóba jöhet, miként a CBF-ről lecsúszó vevőjelöltek az izmosabb sorkettessel felszerelt, millió körül kínált BMW F 800 S nyergében is vigaszt találhatnak.
hasznaltmotor-teszt-honda-cbf500-8052
A CBF500 már nem kapható, helyét a 2013-ban megjelent, 48 lovas CB500F vette át
Dönts bármelyik változat mellett is, javaslom, előtte keresd fel a hazai Honda CBF klubot, ahol a lelkes és sokat látott tagok biztosan szolgálnak majd egy-két jó tanáccsal, sőt lehet, hogy eladó gépet is ajánlanak a népes hazai CBF-mezőnyből.

Műszaki adatok - Honda CBF500

Motorkonstrukció: folyadékhűtésű, négyütemű, nyolcszelepes, soros kéthengeres DOHC-motor Összlökettérfogat (cm3): 499 Furat x löket (mm): 73 x 59,6 Csúcsteljesítmény: 56 LE (42 KW)/9500 1/min Max. forgatónyomaték: 45 Nm/8000 1/min Váltó: hatfokozatú Tengelykapcsoló: mechanikusan működtetett, olajfürdős, többtárcsás Futómű elöl: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla Futómű hátul: központi rugóstag Rugóút elöl/hátul (mm): 120/125 Tengelytáv (mm): 1480 Fékrendszer elöl: 296 mm-es szimpla tárcsafék, két- vagy háromdugattyús féknyereggel Fékrendszer hátul: 240 mm-es tárcsafék, egydugattyús féknyereg Gumiméret elöl: 120/70 ZR17 Gumiméret hátul: 160/60 ZR17 H x Sz x M (mm): 2170 x 765 x 1100 Szabad hasmagasság (mm): 140 Ülésmagasság (mm) 770 Üzemanyagtartály (L): 19 Száraz tömeg (kg): 183