Nem titok, hogy az ENSZ szorgalmazza lakott területen a 30-as limit bevezetését, mi több, a szervezet idén a Stockholmi Nyilatkozatban „parancsba adta” a kormányoknak és városvezetőknek, hogy mindenhol 30-ra csökkentsék a megengedett sebességet, ahol gyalogosok, bringások stb. is közlekednek az autók mellett.

Általános lesz a 30 km/órás korlátozás városban?

Hollandia máris lépett, és 2020. október 27-én megszavazták a honatyák azt a tervezetet, mely szerint az ország minden településén 30-ra csökkentik a sebességhatárt. Ezt egyébként feloldják majd néhány szakaszon, ahol jellemzően csak autók és motorok közlekednek, bringások és gyalogosok nem. Érted: ahol nem közlekednek kerékpárosok. Hollandiában...

hollandia-varosban-50-kmh-27843
Az érem másik oldala: Helsinki már bevezette az általános 30-as sebességkorlátozást, és meg is lett az eredménye, elvégre 2019-ben nem volt (!) halálos közlekedési baleset a nagyvárosban (Kép: finn motoros rendőr Helsinki utcáin)

Kettős célt szolgál az intézkedés, amiből az egyik igazán méltányolható. 30-ról rövidebb úton áll meg az autó vagy a motor, tehát kisebb sérülést okoz az útra lépő gyalogosnak vagy ott tekerő bringásnak. Ugyanakkor a terv másik következménye már erősen véleményes. Elvégre ha 30-cal lehet menni, és ezt ellenőrzik is a zsaruk, akkor senki nem kockáztat majd: inkább 25-30 között andalog kocsijával. Igen ám, de így minden előnyét elveszíti a négykerekű a bringákkal szemben, hiszen garantáltan lassabb lesz városban, mintha valaki kerékpárral közelíti meg a célját, főleg, ha a parkolásra szánt időt is beleszámítjuk. Ez tehát egyrészt baleset-megelőzési intézkedés, viszont komoly ösztönzés, hogy a szinte ellehetetlenített autózás, motorozás helyett bicajra pattanjanak az emberek.