A hirdetéseket böngészve rendre felbukkannak a százezres futásteljesítményhez közelítő XX-ek, sőt a külföldi oldalakon jelenleg is kínálnak 120-130 ezret futott példányokat. Nem is csoda, hogy ilyen magas értékek szerepelnek az idősebb Hondák műszerein, elvégre túrázásra feltétlenül alkalmas, immáron 15-17 éves gépekről van szó, így sokkal inkább reális az elsőre talán ijesztőnek tűnő előélet, mint a hasonló korú, és 30-40 ezer kilométerrel hirdetett társak. Legyen bár ötven- vagy hetvenezer az órában, nem szabad csupán ezért lemondani a kiszemelt CBR-ről, mert a tulajdonosok elbeszélései alapján legalább még ennyit gond nélkül teljesítenek ezek a megbízható gépek.

honda-cbr1100xx-5268
A gyorsításról 1137 köbcentis, sornégyes erőforrás, a lassulásról pedig háromtárcsás, kombinált fékrendszer gondoskodik

Műszaki paraméterek

A kilencvenes évek teljesítményharcának köszönhetjük, hogy olyan lenyűgöző nagyágyúk születtek, mint a Hayabusa, a ZX-12R vagy éppen aktuális főszereplőnk, a CBR1100XX. A Super Blackbird néven is emlegetett motorban soros, négyhengeres, 1137 köbcentis erőforrás dolgozik, melyet kezdetben karburátor táplált, majd ezt csakhamar a Honda PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezőjére cserélték. Egy évtizedes pályafutása során csupán pár alkalommal módosítottak a motoron, mielőtt 2007-ben valódi utód nyugdíjazták - helyét később az SC63 kódjelű VFR1200 vette át a palettán.

honda-cbr1100xx-5269
A gyengécske szélvédelem könnyedén és olcsón fokozható az ún. varioplexi beszerzésével

Modelltörténet

1997 - Megjelenik a CBR1100XX SC35C jelű változata.

1999 - Azonos néven, de immáron SC35G kód alatt fut tovább a széria. Ekkor tucatnyi ponton módosítanak a gépen, a fejlesztések legfontosabb hozadéka a nagyobb, 24 liter űrtartalmú üzemanyagtartály és - egyebek mellett - a levegő torlónyomását hasznosító Ram-Air rendszer.

2001 - A formás analóg sebességmérő a múlté, helyét folyadékkristályos kijelző veszi át.

2002 - Az 1999-ben megjelent, majd három évvel később átprogramozott befecskendező-rendszer révén finomabbá válik a gázreakció, illetve csökken a motor károsanyag-kibocsátása.

honda-cbr1100xx-5270
Az első futómű hangolása nem éppen egyszerű, s jól beállítva sem veszi fel a versenyt a mai vetélytársakkal, ám egy kis ráfordítással - például a Wilbers rugószettjével - sokkal stabilabbá tehető a motor

Hibalehetőségek

- A korábbi CBR-ek - például a CBR1000F - kapcsán már felmerült, hogy a hidegindításkor hallható zajért a vezérműlánc feszítője a felelős. Nos, ez a hiba gyakran előfordul az utódon is, jóllehet, a másodkézből származó példányokon ez valószínűleg nem okoz már gondot, mert a motorosok többsége kicserélte a hibás alkatrészt.

honda-cbr1100xx-5274
A hátsó rugóstagot gyárilag semmi nem védi a felverődő víztől és sártól. A tulajdonos ezzel a házilag készített elemmel oldotta meg a kérdést.

- A kormánycsapágy is gyakran okoz fejtörést az XX-tulajdonosoknak. A hiba viszonylag könnyen kiszúrható, hiszen a középállványra állított gép elejét megemelve, majd a kormányt jobbra és balra fordítva gyorsan ellenőrizhető a működése.

- Az első évjáratokon előfordultak idő előtt cserélt feszültségszabályozók, bár ez nem volt gyakori, és az ilyen problémákban a karbantartás hiánya, például az akkumulátor túl késői cseréje vagy nem megfelelő telep használata is közrejátszhatott.

A tulajdonos véleménye - Milka - CBR1100XX

Szinte újonnan vásároltam a kék XX-et, melybe azóta [boximg-link id=5267]80 ezer (!) kilométert[/img-link] gyűjtöttem. Ezalatt elkoptattam néhány garnitúra túragumit, a jobbak tízezer feletti futással örvendeztettek meg, főként az eltérő övszerkezetű vagy kétkomponensű variánsok váltak be a motoron. A vezérműlánc feszítője természetesen nálam is cserére szorult, mégpedig 18 ezer kilométer után - nem húzta sokáig...
honda-cbr1100xx-5296
Olajat 12 ezrenként, gyertyát pedig 48 ezrenként elég cserélni, nagy könnyebbség ez a túrázóknak, akik sokat motoroznak. Utazásaimhoz beszereztem pár apróságot, úgymint állítható túraplexi (MRA), nyitott dobok (Martin), szivargyújtó-csatlakozó, túrakormány (LSL), fűthető markolat (Progrip), fénydiódás (xexon) lámpa (Philips), egy Wilbers rugószett az első teleszkópokba, zselébetétes nyereg, továbbá fék- és kuplungkart cseréltem, de ezeket inkább csak a jobb megjelenésért.

Vételár

Az XX-ek gazdái nagyra értékelik a motorjuk kényelmét és tartósságát, ezért aztán az Európa útjain egyébként igen népszerű motorból nincs túl nagy kínálat a hirdetésekben. A karburátoros modellek itthon 650-700 ezer forinttól, míg a kontinens egyéb országaiban nagyjából kétezer eurótól elérhetők, az ezredforduló utáni CBR-ekért pedig legalább 800-850 ezer forintot kérnek. Az utolsó évjáratok gazdagon felszerelt példányai a kétmilliós lélektani határ környékén cserélnek gazdát.

Amennyiben nem találsz megfelelő XX-et, az alábbi vetélytársak jöhetnek szóba vásárláskor:

- Kawasaki ZX-12R, (2000-től), vételár: 800 ezer forinttól

- Suzuki Hayabusa, (1999-től), vételár: 900 ezer forinttól

- Kawasaki ZZR1400 (2006-tól), vételár: 1,4 millió forinttól

- Honda VFR1200 (2010-től), vételár: 2,2 millió forinttól

honda-cbr1100xx-5275
Sportmotor ide vagy oda, pályán minden, de tényleg minden leér - még a fékpedál is...

Műszaki adatok – Honda CBR1100XX (PGM-FI):

Hengerűrtartalom: 1137 cm3

Max. teljesítmény: 112 kW/150 LE/9500 ford./perc (95/1/EC)

Max. forgatónyomaték: 119 Nm/7250 ford./perc (95/1/EC)

Fékrendszer (elöl): 310 mm-es átmérőjű kettős tárcsafék

Fékrendszer (hátul): 256 mm-es szimpla tárcsafék

Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 ZR 17

Gumiabroncs mérete (hátul): 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1490 mm

H x Sz x M: 2160 x 720 x 1200 mm

Menetkész tömeg: 253 kg