A japánok népszerű luxuscirkálója kezdetben akár sportosnak is nevezhető nakedként kezdte pályafutását, majd a piaci igényekre reagálva egyre nagyobb és lenyűgözőbb lett. Maga a Gold Wing és a gép erőforrása is egyedülálló, így a piacon máig alig akad ellenfele a prémiumszegmensben. Ennek megfelelően az ára is kiemelkedő, a jelenleg forgalmazott változat kis híján 8,2 milliót kóstál, s a modell kiváló értéktartásából adódóan a 8-10 éves példányokért is csaknem feleennyit kérnek. Drága mulatság, de aki ilyenre vágyik, egyszerűen nem válogathat - tíz évvel ezelőtt az 1,8-as Gold Wing tényleg ellenfél nélküli luxuscirkáló volt.

honda-gl1800-goldwing-hasznaltmotor-teszt-7318
A hetvenes évek első felében készült 80 lovas, 1470 köbcentis M1 prototípus alapozta meg a későbbi GL modellcsaládot

Műszaki paraméterek

Negyven éve már, hogy az első Gold Wing kigördült a gyárkapun, s az azóta eltelt időben számos változat látott napvilágot. Az első években (1975-től) literes, csupán négyhengeres, 80 lóerős hajtómű mozgatta a gépet, majd az új évtizedben már 1100-as típusjellel, valójában 1085 köbcentis összlökettérfogattal erősítettek a gyáriak. A kezdetben árult csupaszmotorból - a felszereltséget és a motorméretet folyamatosan növelve - mára egy 1832 köbcentis, 12 szelepes, 119 lovas óriás született, mely egyedülálló módon - a Deluxe verzióban - alapáron kínált, beépített légzsákkal is elérhető.

honda-gl1800-goldwing-hasznaltmotor-teszt-7323
Kettős jubileum a Hondának - éppen negyven éve készült el az első Gold Wing, és húsz évvel ezelőtt jegyezték be Emilio Scotto utánozhatatlan világrekordját. A kitartó, dél-amerikai motoros 735 ezer kilométert tett meg GL1100 Interstate-jével

Modelltörténet

1975 - Forradalmi felépítéssel, a japán kétkerekűek között egyedülálló módon folyadékhűtésű, négyhengeres motorkonstrukcióval debütál a Honda újdonsága, a GL1000.

1980 - Napvilágot lát a mai luxustúrázók őse, a GL1100 Interstate.

1985 - Végleg szakítanak az idom nélküli kivitellel, innentől már csak burkolt utazómotorként értékesítik a Gold Winget.

1988 - Hathengeres, 1520 köbcentis, 150 Nm-es csúcsnyomatékú erőforrással érkezik a jelenlegi GW közvetlen elődje, a GL1500. A nagyobb hajtómű miatt a tengelytáv is nő, a luxusfelszerelések listája pedig még fejlettebb audiorendszerrel és a páratlan hátrameneti fokozattal gazdagodik.

2001 - A riválisok megjelenésével párhuzamosan a Honda mérnökei is munkához látnak, és még fényűzőbbé teszik a modellt. A felületes szemlélőnek csak a még nagyobb, 1832 köbcentis hathengeres tűnik fel, pedig a valódi újdonságok a méretes idomok alatt rejtőznek. Immáron alumínium hídváz öleli körbe a hatalmas erőforrást, de a könnyűfém széleskörű alkalmazása ellenére is négyszáz kiló fölé kúszik a menetkész tömeg. A GW-hez máris tucatnyi szabadalom kötődik, ám ezzel nincs vége a fejlesztésnek - 2006-ban egy újabb szokatlan kiegészítővel, beépített légzsákkal is elérhető a modell.

2013 - A bagger-őrületet kihasználva megjelenik a könnyebb, félidomos Gold Wing F6B.

honda-gl1800-goldwing-hasznaltmotor-teszt-7319
Nyugodtan lehet nyitott plexivel motorozni, eső és szél sem éri a vezetőt, illetve utasát

Típushibák

Az első két évtized ezres, 1200-as Gold Wingjeire nem jellemzők műszaki anomáliák, inkább csak a korukból eredő kopások, elhasználódások okozhatnak fejtörést a tulajdonosoknak. Ide tartoznak a korrodált vagy a szerelések során rosszul elvezetett, ezért megtört vezetékek, valamint az elkopott elektromos kapcsolók. A piacon található 1,5-ös és 1,8-as kivitelek jellemző hibáit jórészt kijavították a gyári visszahívások alkalmával, ezek során a váz hegesztéseit ellenőrizték, kicserélték a motor váratlan leállását kiváltó kapcsolókat, valamint egyes modelleken átvizsgálták a meghibásodásra hajlamos, s ezért túlmelegedő hátsó féket. Vétel előtt érdemes elkérni a tulajdonostól az alvázszámot, és a Honda online felületén vagy valamelyik márkakereskedésben utánajárni, hogy elvégezték-e rajta a javításokat. Ezen túlmenően csak a kiemelkedő futásteljesítmény és az ebből eredő kopás adhat munkát a szerelőknek, elvégre az európai piacon nem ritkák a 130-160 ezer kilométerrel hirdetett GL1800-ak, míg a GL1500-ból jelenleg is találni messze 200 ezer (!) kilométer feletti példányt, melyért átszámítva több mint kétmillió forintot kérnek.

honda-gl1800-goldwing-hasznaltmotor-teszt-7320
Több tucat tagot számlál a hazai Gold Wing klub, mely saját márkatalálkozóján évek óta vendégül látja az európai GW-tulajdonosoknak

Élőben egészen meglepőA Gold Wing legfrissebb változatát a motorosok Mekkájaként is emlegetett osztrák 21-es út szerpentinjein tettük próbára. Mi tagadás, a szálloda parkolójában lassan egyensúlyozva elsőre kissé ijesztő az utassal és vezetővel együtt több mint hat mázsás (!) tömeg, de a tükörsima országútra kihajtva hirtelen minden bizonytalanság megszűnik. A hathengeres boxer minden fordulatszám-tartományban lenyűgöző erővel és egy elektromotor selymességével húz, a fotelnyi méretű nyeregben pöffeszkedve a hatalmas kormány éppen kézre esik, az irányítás egyszerűbb nem is lehetne. Bár a Honda elöl 18, hátul pedig 16-os kerekeken fut, ez a szűk és a tempós kanyarokban sem okoz gondot, a GW példásan követi a kiválasztott ívet.

honda-gl1800-goldwing-hasznaltmotor-teszt-7322
Az egyenesfutás példás, a kényelemmel aligha vetekedhet bármelyik kétkerekű
Csupán a túl korán leérő lábtartó szab határt a döntögetésnek, erre érdemes figyelni már az első kanyarokban. A vezetőt akkor éri igazán nagy meglepetés, mikor hideg, fagypont közeli hőmérsékleten kel útra, hiszen a példás időjárás-védelem és a hatékony fűtés révén egyszerűen lehetetlen fázni a motoron, mely szinte egy autó kényelmével szolgál. A fényűző felszereltségnek és az emberközpontú üléshelyzetnek köszönhetően tényleg fáradhatatlanul falhatjuk a kilométereket, amit bizonyít, hogy a tesztelt példány tulajdonosa is megtett már kiemelkedő, 1500 kilométer feletti távokat 24 óra leforgása alatt, és elmondása szerint még szívesen motorozott volna utána...

Vételár

Gold Wingből gyakorlatilag nincs olcsó példány - a régi, de jó állapotú vasak a kor előrehaladtával egyre többet érnek, míg az 1,5-ös és 1,8-as kivitelek a minimális értékvesztés miatt kimondottan drágák. Népszerű típus lévén a kínálatra nem lehet panasz. A túrázók között kedvelt GL1500 az átírással együtt legalább kétmilliót kóstál, a nagyobb, egyben fiatalabb GL1800 ára pedig - a sérült motorokat leszámítva - hárommilliótól indul.

Riválisok

Hengerszám, motorfelépítés és összlökettérfogat terén sem könnyű valódi ellenfelet találni a Gold Wingnek, a kategóriateremtő motor mellett csupán néhány hasonló vetélytárs akad a piacon:

- BMW K 1600 GTL (2011-től) - 5 millió forinttól

- Victory Vision Tour (2008-tól) - 3,5 millió forinttól

- Kawasaki 1400GTR Grand Tourer (2010-től) - 3,5 millió forinttól

honda-gl1800-goldwing-hasznaltmotor-teszt-7324
Nincs mit takargatni - a modellre nem jellemzők a műszaki anomáliák, a csekély számú típushibát időben orvosolták a visszahívások során

Hasznos blokk

Ha szeretnél Te is csatlakozni a hazai Gold Wing-tulajdonosok népes táborához, javaslom, először az igencsak aktív magyar GW-klubbal vedd fel a kapcsolatot, ahol sok hasznos tanáccsal szolgálhatnak a gép kiválasztásához. Felszerelésekből és motorokból is válogathatsz a két, szintén magyar nyelvű honlapon - alkatrészekért érdemes a Goldwing.hu címet bepötyögni, míg kiegészítőkért és szervizinfókért 12 éve alapított Gold-Wing Centrum Solymárt keresd fel. Az általános kopóalkatrészek egyébként nem túl drágák a motorhoz, légszűrő például alig kilencezer forint, a nagyméretű, húsz amperes névleges kapacitású akkumulátor kis híján húszezer forintba kerül, az első-hátsó fékbetétkészletért pedig márkától függően 45-50 ezer forintot kell leszurkolni. Bár a Honda gumijai rendhagyó méretűek, így is legalább három-négy különböző gyártó és típus között lehet válogatni - egy 130/70 R18 és 180/60 R16 jelzésű szett átlagosan 85-90 ezer forintot emészt fel.

Műszaki adatok – Honda GL1800 Gold Wing (2013):

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, négyütemű, 12-szelepes, SOHC-vezérlésű, hathengeres boxer

Hengerűrtartalom: 1832 cm3

Furat x löket (mm): 74 x 71

Sűrítési viszony: 9,8:1

Csúcsteljesítmény: (87 kW) 119 LE/5500 1/min ford./perc (95/1/EC)

Váltó: ötfokozatú hátramenettel

Fékrendszer (elöl): 296 mm-es átmérőjű dupla hidraulikus tárcsafék háromdugattyús féknyereggel

Fékrendszer (hátul): 316 mm-es szimpla tárcsafék háromdugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete (elöl): 130/70 R 18

Gumiabroncs mérete (hátul): 180/60 R 16

Tengelytáv (mm): 1690

Szabad hasmagasság: (mm): 125

Ülésmagasság (mm): 740

Menetkész tömeg (kg): 413