Aligha lehet egy mondatban összefoglalni egy világméretű vállalkozás célkitűzéseit, ám a szárnyas márka esetében tisztán látszik az ösvény, amihez hosszú évek óta ragaszkodnak. A praktikumot és a biztonságot szem előtt tartva fejlesztik modelljeiket, és a válság felismerésekor sem húzták be a kéziféket, sőt, éppen ellenkezőleg: évente tucatnyi újdonsággal lepték meg a motorosokat, előre menekülve a recesszióból.

Olyan kicsi krumplik vagyunk

Az egykori graffiti gyűjtemény címe kiválóan jellemzi a hazai és az európai piacot, ugyanis – bármennyire meglepő – az öreg kontinens eladásai, s azon belül a Magyarországon forgalomba állt vasak csupán morzsák a globális számokhoz viszonyítva. Olyan nagy motoros nemzetek, mint az olasz vagy a spanyol, melyek világbajnokok és legendás márkák tucatjait adták, messze kullognak az utcai kétkerekűek tekintetében Ázsia mögött. A nem éppen szerény japán, észak-amerikai, illetve európai motorostársadalom együttesen sem érhet nyomába a dél-amerikai célközönségnek – már ami az eladásokat illeti -, bár az is igaz, hogy Rióban nem ugyanaz a sláger típus, mint Milánóban... A gigászi mennyiséget jól jellemzi, hogy szerte a világon nagyjából két másodpercenként (!) gördül le egy-egy új Honda a gyártószalagokról.

honda asia
Ázsia jelenti a legfontosabb piacot a Honda számára, az olcsó és gyors helyváltoztatást jelentő gépek millióit értékesítik a kontinensen

Betegségből felerősödve

Aligha kell bemutatni az idősebb kollégáknak tíz évvel ezelőtti pörgést, mikor itthon az akciós, nulla százalékra elhozott, sőt, néha vállalkozásba bevitt, s így ÁFA mentes vasak tízezer számra fogytak szezononként, rányomva a bélyeget a baleseti statisztikákra is. Pörögtek a hatszázas és literes sportgépek, a kávézók és edzőtermek parkolói úgy néztek ki, mint ha a Superbike brünni rajtrácsa készülődne éppen... Rá négy-öt évre a pénzcsapok hirtelen elapadtak, s a kapkodó tulajdonosok a több éves hitelre bevállalt – vagy inkább túlvállalt – vasaikat dobták be először, mentve magukat a szorult helyzetből. Nem volt feltétlenül rossz ez a folyamat, mert így átalakult és mára reálisabb képet mutat a piac, bár az is igaz, hogy a technika csúcsaként aposztrofált sportgépek mára mindössze huszadát teszik ki az eladásoknak. A visszaesésre a gyáraknak is reagálniuk kellett, mégpedig mielőbb, ugyanis az új modellek bevezetéséhez évekre előre mutató stratégiát kellett kitalálniuk a nem éppen egyszerű gazdasági környezetben.

honda pcx
Bár a 125-ös robogók piaca idén jelentősen csökkent, a PCX125 még mindig messze a legnépszerűbb új rendszámos motor hazánkban

A Honda motoros részlege időben észlelte a folyamatot, és a mérnökök gyorsan cselekedtek: ingázásra kiváló robogókkal (pl. PCX125) és szerény fogyasztású, megfizethető nagymotorokkal (NC és CB500 sorozat) rukkoltak elő, hogy kiutat találjanak az egyre nehezebb helyzetből. A taktika bejött, s erre pont a 2013-as szezon a legjobb példa, mikor is a nyolcadliteres robogók teret veszítettek, de ezúttal nem az eladások csökkenése miatt. Pont ellenkezőleg, a fejlődés vetette vissza a kisebb robeszok eladásait, mert helyüket a drágább és izmosabb sokcélú vasak vették át, s immáron a nakedek és az endurók uralják a hazai piacot. Erősödik a középkategória, és ez kiválóan látszik a statisztikából: az idei forgalomba helyezési darabszámok alapján a huszonöt legnépszerűbb típusból tizenhét (!) Honda emblémával állt forgalomba, és reménykeltő, hogy mindössze hét volt 125-ös, miközben tizenegy típus erősítette a 250 és 750 köbcenti által határolt középkategóriát. További érdekesség, hogy egyre népszerűbbek a duplakuplungos váltóművel felszerelt modellek, a Crosstourer esetében már itthon is lényegesen több fogy a drágább, DCT jelzésű kivitelből.

The show must go on

A fejlődés nem állhat meg, ezért a gyár mérnökei és stratégái további új típusok bevezetését tervezik, megszólítva a fenntartható növekedés szempontjából kiemelkedő fiatal korosztályt és a világjárásra nyitott középkorúakat is. Vélhetően régi-új ismerősök is szerepet kapnak ebben, látva, hogy a szakfórumok már tényként kezelik a legendás Africa Twin visszatérését, mely crossoverekkel szemben valódi alternatívát nyújthat az aszfaltos és földutas kalandokra. Tovább bővül az NC műszaki alapjait használó kétkerekűek sora, mégpedig a tengerentúlon már leleplezett CTX700 és CTX700N-nel, s az elmúlt esztendők tendenciáját látva még legalább fél tucat újdonságra számítunk a következő egy évben.

honda africa twin
Ismeretlen ismerős: a legendás Africa Twin márkanév a hírek szerint egy vadonatúj enduró formájában tér vissza, a rajongók nagy-nagy örömére...

Emellett nem elhanyagolható, hogy a biztonságra nagy hangsúlyt fektető márka – az európai szabályozást megelőzve – az olcsóbb szegmensbe tartozó típusokhoz is biztosítja a blokkolásgátlót, és vezetéstechnikai tréningekkel nevel a felelős és magabiztos közlekedésre.

Ahogy tavaly és tavalyelőtt, most is közel ötven százalékos részesedést birtokol a Honda a hazai rendszámos motorok piacán, vagyis egyértelműen látszik, hogy nem volt hiábavaló a folyamatos fejlesztés, megérte sok pénzt beleölni az évente megjelent tucatnyi típusba. A méregerős sportgépek továbbra is koronaként díszelegnek a kínálatban, de ezeket már csak a GP-rajongók választják, a tömegek egyszerű közlekedési eszközként tekintenek az új kétkerekűekre, ami alapvetően jó dolog. A vasak elszaporodása segíti az autós-motoros szimbiózist, tompítva a sokszor sztereotípiák alapján kialakult képet. Színesebb lett a város a sok apró – és kevésbé apró – géppel, a dugók felszámolásáról nem is beszélve, melyhez aktívan járul hozzá, aki négykerékről vált erre a remek hobbira. Az irány tehát jó, mi motorosok pedig minden egyes modellfejlesztéssel csak nyerünk, hiszen magunk szüretelhetjük le a mérnökök évről-évre végzett munkájának gyümölcsét.