· 2014. április 27. 8

Extra: Honda VFR1200X mentőmotor

130 lóerős sebtapasz

Mi tesz mentőmotorrá egy átlagos gépet? Néhány kék-piros LED vagy pár doboz, netán a matricázás? Korántsem! Kétkerekűnek ennél különlegesebb és összetettebb feladatot nehéz lenne ugyanis találni.
Korábbi cikkünkben már körbejártuk a mentőmotoros szolgálat létrejöttét és mindennapjait, de a legizgalmasabb résznek, magának a motorkerékpárnak külön cikket szentelünk. Az alapul szolgáló Honda VFR1200X Crosstourer ismerős lehet, elvégre Pulai László kolléga a nemzetközi menetpróba kapcsán beszámolt már erényeiről itt a Sportmotoron. Ám arra nem térhetett ki, mitől állja meg a helyét mindennél jobban ebben a különleges, sok szempontból motorgyilkos munkakörben, ahol a riasztás beérkezése után egy perccel útnak kell indulni.
vfr-1200-x-mento Nem csak a motor, hanem a motoros orvosok, mentőtisztek és ápolók hivatása is tiszteltet parancsol. Ahol mi már nem tudjuk megmenteni a helyzetet, nekik ott kezdődik a munkájuk...
Méghozzá épp csak sisak és kesztyűhúzásnyi ideig járatott, hideg motorral, rögtön az indulás után nagy tempóval hajtva az állandóan felmálházott gépet. De hát az emberélet aranyat ér – a tulajdonosa szerint legalábbis mindenképp! Mindemellett a tízezer kilométeres éves futásteljesítmény is nagyobb az átlagos felhasználásnál. Épp ezért kell a feladatra az elérhető legjobb technika, hiszen ahogy korábban is írtuk, több motorkerékpár típust is kipróbáltak már, de mind ez idáig messze a Crosstourer bizonyult a legmegbízhatóbb munkatársnak.

Agyig pakolva

Ebben persze az elengedhetetlenül fontos ördögi fürgeséget biztosító V4-es, 1237 köbcentiméteres, 95 kilowattos (129,2 LE) teljesítményű és 126 newtonméteres nyomatékú erőforrásnak ugyanolyan nagy szerepe van, mint a futóműnek, amely terepképességeinek hála a bevetési területet is jócskán kiszélesíti. Így aztán nem csak az állomáshelyül szolgáló autópályán hasíthat életmentő perceket jelentő sebességgel, hanem a csapnivaló állapotú sokadrendű országúton vagy épp a tanyára vezető földúton is. Itt jegyzem meg, tényleg kellett némi önuralom, hogy ne kapcsoljam fel a kék lámpát és próbáljam meg átlépni a hangsebességet az éves műszaki vizsgára menet, amolyan tavaszi bemelegítésképp.
vfr-1200-x-mentomotor-2 A rengeteg felszerelés egy része még rohamkocsikon sem található meg, így a kevéske hely ellenére nincs szégyenkezni valójuk az OMSZ Mentőmotoros Szolgálat gépeinek
Elmondhatjuk tehát, hogy ilyen teljesítménnyel nem okoz problémát a három dobozba elrendezett, nagy mennyiségű felszerelés súlya sem, márpedig abból van bőven. Mindjárt a legfontosabb, a Lifepak 12 defibrillátormonitor a maga majd tíz kilogrammjával, ha a kábeleket és egyéb kiegészítőket is hozzászámoljuk. Az ütés- és időjárás álló műszer legfontosabb feladatai az EKG-készítés és folyamatos monitorozás, véroxigénszint-, vérnyomás-, illetve kilégzésvégi széndioxidszint-mérés, defibrillálás, külső pacemaker üzemmód és még vagy negyed órán át sorolhatnám. Sokoldalúságának köszönhetően gyakorlatilag egy nővérke kiváltására is alkalmas, bár biztos sokan örülnének, ha inkább egy miniszoknyás, vöröskeresztes asszisztensnek jutott volna a hátsó ülés.
vfr1200x-mento-3 Ennyi cucc már indokolja, hogy a legpraktikusabb dobozokat szereljék fel, ráadásul az időjárás viszontagságait, a sarat és a folyamatos nyitogatást is bírnia kell, ezért esett a választás a Hepco & Becker szögletes alumínium ládáira, a jövőben pedig nagyon hasonló, de hazai gyártású darabokat szereznek be
Szintén a felső dobozban kapott helyet a végtaghúzó-sín, a medenceöv és az állítható nyakrögzítő is. Előbbire a törött végtagok stabilizálásához van szükség, utóbbiakkal pedig a medence és a fej rögzítése oldható meg. A sérült testrészek immobilizálása egyébként nem csak a további károsodástól véd, de a fájdalmat is jelentősen enyhíti, ráadásul diagnosztikus funkciója is van, aki ugyanis a nyakrögzítő kényelmetlensége miatt hisztizik leginkább, az feltehetően nem törte össze magát túlzottan.

Horrorra készülve

Ez a pár terjedelmes dolog tehát meg is tölti a felső dobozt, így a bal oldallal folytatjuk, ahol a legalapvetőbb felszerelések vannak, hogy a motorkerékpárról leszállva mindjárt kéznél legyenek. A nagy táskában több kisebb, eltérő színű pakk van, bennük tematikusan elrendezett eszközökkel, így az orvos könnyebben kérheti laikusok segítségét, akik a színek szerint adják kezébe, amire szüksége van. Itt találhatóak többek között a vénabiztosításhoz szükséges dolgok, az infúziók, kötszerek, pupillalámpa, olló, csipesz, szike, hőmérő, tűk, fecskendők, fonendoszkóp, manuális vérnyomásmérő, vércukormérő, égési gél és gumikesztyűk, illetve a motoros ruhák ősellensége a mindent vágó olló.
vfr-1200-x-mento-4 A Honda VFR1200X Crosstourer java része gyári specifikációjú, az extra igénybevételre tekintettel azonban az előírtnál kétszer gyakrabban viszik olajcserére a gépeket, és az abroncsokra is nagyobb figyelmet fordítanak a szokásosnál. Ebben szerencsére a Castrol és a Bridgestone is partner, így mindketten ingyen adják termékeiket az alapítványnak, a Kék Hold SE pedig a gyakori gumiszerelést vállalja magára
Ezzel az alapkészlettel a legtöbb eset ellátható, ám ha komolyabbra fordul a helyzet, a jobboldali dobozban ott az emelt szintű ellátáshoz szükséges holmi. Egy komplett légútbiztosító szett, amellyel alapvetően RSI protokoll alapján endotracheális intubációt végeznek, de természetesen laringiális maszkok is rendelkezésre állnak. És igen, minden megvan ahhoz is, hogy a kedves páciensnek elnyisszantsák a torkát, majd úgy lélegeztessék, mint a magára valamit is adó katasztrófafilmekben szokás. De tényleg... Mindehhez természetesen elengedhetetlen a felnőtt és gyermek lélegeztető ballon maszkkal, illetve a twin leszívópumpa is. Aztán, ha már folyik a vér, van itt még egy EZ-IO intraosszeális fúró is, amellyel a hagyományos vénabiztosítás sikertelensége esetén a csontvelőbe fúrva oldható meg a folyadékpótlás és gyógyszerbevitel.
ez-io-drill Hiába a csábítás, soha ne vállaljuk túl magunkat, különben ilyen speciális szerszámokkal ismerkedhetünk meg. Az EZ-IO fúrót kifejezetten csontokhoz fejlesztették
Gyakorlatilag egy spéci akkus fúrógép, mely egyetlen gombnyomásra, némi erőkifejtéssel egy különleges kialakítású tűt hajt a csont velőállományába. Legalább ennyire különleges és ritka felszerelés a sam-splint rögzítő sin is, amely feltekerve tárolható, így sokkal kisebb helyet foglal hagyományos fém társainál. Ára miatt idehaza, sok más itt felsorolt eszköz mellett ez sem elterjedt még, de hát azt már többször elmondtuk, hogy a Magyar Mentőmotor Alapítvány talán épp a rendkívüli körülmények miatt, kimagasló színvonalra fejlesztette az ellátást csakúgy, mint magukat a motorkerékpárokat.

Látni és látszani

Ezen, az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. támogatásával, 2012 őszén beszerzett Crosstoureren is sokat dolgoztak miután kigördült a gyárból. A legszembetűnőbb módosítás az Országos Mentőszolgálat megújult arculatához igazodó fényvisszaverő matricázás. Korábban az angol mintát követő dekorációt külföldről kellett rendelni borsos valutáért, újabban azonban a Rétor Kft. együttműködésének köszönhetően idehaza tervezik és készítik a matricázást, harmadáron. A megkülönböztető fény- és hangjelzés Whelen gyártmányú, beszerzésében pedig a hazai importőr segített. Fénydiódás lámpából összesen öt darabot szereltek fel, két M4-est a kézvédők fölé, egy pár Vertexet az első idomkora és egy darab alacsony profilú R360-ast a felső dobozra. Ezek előnye, hogy mindegyik beépített vezérlőelektronikájú, így a tápellátáson kívül csak egy jelkábellel vannak összekötve, hogy szinkronban működjenek, azaz kevésbé kell belenyúlni a gyári elektromos rendszerbe, és alig néhány akkumulátorterhelő elektromos fogyasztóra van szükség.
vfr-1200-x-mento Biztonságos és minden előírásnak megfelel: a bal oldali doboz alá beépített oxigénpalack-tároló egyedülálló megoldás, a külföldi mentőmotorokon általában az oldaldobozba dobva szállítják a hegyi levegőt
Az Alfa 12X típusú sziréna szintén az amerikai gyártó terméke, ehhez külön vezérlőegység tartozik, hangot váltani a megszokott módon a dudával lehet, a 100 watt teljesítményű hangtölcsért pedig a kipufogó leömlők és a motorblokk közé építették be. Több elektromos fogyasztó nincs is, hacsak a Garmin GPS töltőkábelét ide nem számoljuk, az URH utódjaként funkcionáló TETRA rádió PTT gombja ugyanis már vezeték nélküli autonóm rendszer. Végül, de nem utolsó sorban három méretes Hepco & Becker dobozt szereltek fel, azzal a módosítással, hogy a felső doboz idén már előrébb tolva és befordítva utazik, hogy nagy sebességnél minél kevésbé befolyásolja a stabilitást. A szögletes ládákba az egészségügyi felszerelést is sokkal könnyebb elhelyezni és táskát csináltatni is egyszerűbb hozzájuk. Ám a remek forma egyben komoly oldalsó túlnyúlást is eredményez, ezért a Vékettő Motor Kft. szakemberei bukókereteket készítettek a Crosstourerhez, ezzel a Profile gyártmányú oxigénpalack-tároló elhelyezését is egycsapásra megoldva.
vfr-1200-x-mento-5 A felszerelés hatékony elhelyezése alapvető fontosságú, hogy minden felférjen, s persze kéznél legyen a bajban
Egyértelmű tehát, hogy nagyon sok ember munkája és számos cég segítsége kell egy mentőmotor szolgálatba állításához, a civilek, köztük a motorosok adományairól már nem is beszélve. A végeredmény azonban mindent megér, elvégre a Crosstourer mentőmotor abszolút világszínvonalat képvisel, és olykor legalább akkora szerepe van egy sikeres életmentésben, mint a rajta ülő szakembernek. Ha pedig azt is hozzá vesszük, hogy egy-egy kevésbé motorbarát autós szívét is bizonyosan megenyhíti e modern kereszteslovag, pláne megérte a sok munkát.