Bár napjainkban az Africa Twin kifejezés hallatán az ezres utód képe ugrik be a motorosoknak, a névadó ős ugyanúgy megtalálható a piacon, bár évről-évre kevesebb van belőle. Ha egy olyan klasszikust keresel, mely egyedülállóan csekély értékvesztéssel büszkélkedhet, és aszfalton, illetve terepen is helytáll, az AT-ben kiváló társra lelhetsz.

honda-xrv750-africatwin-6799
A keskeny ülést leszámítva az AT valóban ideális túramotor, aszfalton és terepen egyaránt helytáll

Műszaki paraméterek

Tagadhatatlan, hogy a Dakar-ralin elért sikerek ösztönözték a mérnököket az XRV kifejlesztésekor, hiszen az NXR750V és 820V diadalai szinte megkövetelték, hogy egy hasonlóan terepképes utcai motorral rukkoljanak elő. A nyolcvanas években felbukkant 650-es és 750-es elődöket követően 1990-ben napvilágot látott az azóta ikonná vált XRV750 Africa Twin. Tekintélyes, messze húsz centi feletti szabad hasmagasság és nyakig tankolva is mindössze 220-223 kilós tömeg jellemezte a gépet. V2-es, 742 köbcentis erőforrása nem volt éppen a kategória legerősebbje, ugyanakkor tartósságával és megpakolva is mindössze 4,7-5,5 l/100km-es fogyasztással töretlenül szolgálta tulajdonosát. Negatívumként a magas súlypont és a hosszú távú túrázáshoz kissé keskeny nyereg említhető, azonban a széles körben elterjedt utángyártott kiegészítőkkel ezen bármikor lehet segíteni.

Modelltörténet

1990 - Bemutatkozik az XRV650 közvetlen utódja, a merevebb, strapabíróbb vázzal és dupla első tárcsafékkel készülő XRV750. A 233 kilós, RD04 kódjelű gép kereken 60 lóerős motorral kerül a szalonokba.

1993 - Átdolgozott idomzat és egy lóerővel növelt teljesítmény jellemzi a következő, RD07 kivitelt. Három évvel később újabb ráncfelvarrás teszi csinosabbá az AT-t, ezt a verziót legkönnyebben az ezüstszínű felnikről ismerheted fel.

honda-xrv750-africatwin-6801
A kardános, 749 köbcentis XLV750R-t követte a ma ismert Africa Twin. Az elődmodell ritka és keresett motor, ennek megfelelően a gyűjtők akár 6-7 ezer eurót is megadnak értük

2002 - A piaci trendeknek megfelelően egy nagyobb, testesebb utód váltja az Africa Twint. A vele párhuzamosan készülő, literes Varadero lép a helyébe, mely ugyan modernebb, de a vásárlók ennek ellenére is ragaszkodnak a jól bevált XRV-hez. Erre utalnak a használt példányok jelenlegi árai is, hiszen a Varaderók jellemzően olcsóbbak, mint a hasonló korú AT-k.

Hibalehetőségek

Mivel koros, javarészt sokat futott motorokról van szó, melyeket néha terepen is használtak, ezért főként az ezekből adódó problémákat érdemes felkutatni. A tulajdonosi beszámolók szerint a sárban-hóban gyakran járt XRV-k váza hajlamos lehet a korrózióra, miként a kerék- és kormánycsapágyak is munkát adhatnak a szervizeknek. Ha a csapágyaknak egyébként nincs is rendellenes hangjuk, viselkedésük, legkésőbb ötvenezrenként érdemes cserélni őket. Az üzemanyagpumpa általában kétszer ennyit bír ki, és egy-egy motor élete során általában elfogyaszt egy-két feszültségszabályozót is. Ez utóbbi megelőzhető, ha egy rácsatlakoztatott passzívhűtővel csökkented az alkatrész hőmérsékletét, megóvva azt az elfüstöléstől. Legyen bármilyen problémád is a Hondával, a 20-25 éves motorok alkatrészháttere jónak mondható, a javításuk aligha okoz majd gondot. Ha mégis elakadnál, javaslom, keresd fel a hazai Africa Twin klubot, ahol a sokat látott tulajdonosok biztosan segítenek a probléma megoldásában.

honda-xrv750-africatwin-6800
Ritka pillanat - a meghibásodások nem éppen gyakoriak, a hirdetésekben gyakran találkozhatunk jó állapotú, 110-120 ezret futott példányokkal is

Vételár

Hosszú időn át forgalmazott, népszerű típusról beszélünk, ennek dacára az eladó motorok mennyisége elég csekély, az árak pedig kimondottan magasak. RD04-et 7-800 ezer forinttól kínálnak a hirdetésekben, az RD07-széria tagjai a milliós határt ostromolják, és nem ritkán 1,5-1,6 milliót is elkérnek az évezred után készült példányokért. Külföldön is hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy a hazai 6-8 darabos kínálattal szemben ott akár 70-80 AT is elérhető egy időben. Az árak jellemzően 1800-2000 eurótól indulnak, melyhez természetesen hozzá kell még számolnod a hazaszállítás, a regisztrációs adó és az átírás költségét is.

Riválisok

Kevés valódi riválisa akad az XRV750-nek, a legfontosabb vetélytársak szintén egyre fogyó mennyiségben érhetők el a piacon:

- Yamaha XTZ750 Super Ténéré (1989-től), vételár: 400 ezer forinttól

- BMW R 1100 GS (1994-től), vételár: 900 ezer forinttól

- Aprilia ETV1000 Caponord (2001-től), vételár: 700 ezer forinttól

- KTM 950 Adventure (2003-tól), vételár: 950 ezer forinttól

honda-xrv750-africatwin-6802
Itthon is népes rajongótábora van a típusnak (fotó: Kállai Tibor)

Alkatrészháttér, felszerelések

Igazán sok AT talált gazdára a maga idejében, ennek ellenére a bontott alkatrészek mennyisége éppen csak átlagosnak nevezhető, ellenben az olajcserék és kopóalkatrészek beszerzése nem okozhat gondot. A lég- és olajszűrő jellemzően két-, illetve öt-hatezer ezer forintba kerül, az első-hátsó fékbetétszett - gyártmánytól függően - harminc-negyvenezer forint között mozog, a 276-os első tárcsához pedig meglepő módon már harmincezer körül hozzájuthatsz. Az akkumulátor, bár 14 amper névleges kapacitású, mégis kedvező áron, 10-11 ezerért beszerezhető, míg egy láncszettcsere munkadíjjal és jó minőségű alkatrészekkel együtt is kijöhet 50-60 ezerből.

Műszaki adatok – Honda XRV750 Africa Twin (1990):

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, négyütemű, kéthengeres V-motor, 52 fokos hengerszöggel

Hengerűrtartalom: 742 cm3

Csúcsteljesítmény: 59 LE (43 kW)/7500 ford./perc (95/1/EC)

Max. forgatónyomaték: 61 Nm/5500 ford./perc (95/1/EC)

Fékrendszer (elöl): 267 mm-es átmérőjű, kettős tárcsafék, kétdugattyús féknyergekkel

Fékrendszer (hátul): 256 mm-es átmérőjű szimpla tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete (elöl): 90/90 S 21

Gumiabroncs mérete (hátul): 130/90 S 17

Tengelytáv (mm): 1565

Ülésmagasság (mm): 880

Menetkész tömeg (kg): 223

Üzemanyagtartály mérete (L): 23