Friss szelek fújnak manapság a Husky háza táján. A svéd Husqvarna városkában 1903-ban készült el az első motoros kerékpár, majd 110 évvel és rengeteg versenygyőzelemmel később a legendás terepmotorjairól ismert gyártó jogai KTM-közeli kezekbe kerültek, s ezzel huszonöt év, illetve az 1987-es Cagiva-átvétel és a svédek szétválása után ismét egy fedél alá került a Husaberg és a Husqvarna.

Husqvarna 2014
Husqvarna 2014: a KTM szárnyai alatt újult erővel támad a svéd acél...

Az idei Husqvarna kollekció javarészt KTM motorokra alapozott. A 2007 és 2012 között bemutatott, BMW-technikát alkalmazó modelleknek – mint például Nuda 900 – már nyoma sincs, a 2014-es paletta hat krossz és hét enduró modellből épül fel, ezek között két- és négyütemű gépeket egyaránt találni.

C, mint Cross!

A KTM kutatás-fejlesztési osztályán belül teljesen elkülönülő kasztot alkotó husqvarnás mérnökök tartják magukat a márka megszokott névalkotási formulájához. A modellnevek első betűje az erőforrásra (T = two stroke, F = four stroke), a második pedig a felhasználási területre (C = cross, E = Enduro) utal.

Husqvarna 2014
TC 85: újdonság a Husky kétütemű kínálatában a fiatalok számára. Kétféle kerékmérettel rendelhető, 17/14, illetve 19/16 colos felnikkel, száraz tömege egyik esetben sem éri el a 70 kilót. A „kismotor” WP futóműve nagy dolgokra képes; tekintélyes, 270/300 mm-es a rugóút elöl s hátul

2014-ben a Husqvarna elsősorban krosszmotorjaira kíván koncentrálni; az új MXGP és az MX2-es világbajnokságokra egy-egy gyári csapatot állítottak fel, és nem titkolt szándékuk, hogy a futamokon szerzett tapasztalatokat kamatoztatva a KTM-étől némileg eltérő síkon fejlesszék tovább a motorokat a jövőben.

A lámpátlanok közül a vadonatúj, kétféle kerékmérettel rendelhető TC 85 a juniorok érdeklődésére számíthat. Hatsebességes váltójához csatlakozó erős, kétütemű blokkja és csúcsminőségű WP futóműve még versenyhelyzetben is megállja a helyét bármiféle változtatás nélkül, noha, akárcsak a KTM-ek esetében, a Husqvarnánál is titkolja a gyártó a motorok pontos teljesítményadatait.

Husqvarna 2014
A kétütemű TC 125 és TC 250 az ínyencek választása. A 48 mm-es csúszószár-átmérőjű WP teleszkópok, a 260/220 mm-es első/hátsó Brembo féktárcsák azonosak a két modellen, viszont míg a 124,8 köbös váltója hat-, addig a negyedliteresé már csak ötfokozatú

Igazi kétütemű versenymotor a TC 125 és a TC 250: a króm-molibdén bölcsővázhoz hátul egy krosszmotorok között világújdonságnak számító, üvegszál erősítésű poliamid (műanyag) segédváz csatlakozik, melynek önhordó konstrukciója a légszűrőházat és a komplett elektronikát egyaránt magába foglalja. A nyolcad- és negyedliteres TC-k mellett a Husky Power katalógusból 300 köbcentis átalakító kit is rendelhető a 250-esre, amivel többek között az Európai Motokrossz Bajnokság megújult köbcenti-határait lesz lehetősége kihasználni a versenyzőknek.

Husqvarna 2014 FC 450
Újdonság a Husky krosszozók önhordó poliamid segédváza. A megszokott alumíniumszerkezet helyett kialakított üreges műanyag konstrukció magában foglalja a légszűrőházat, vízálló helyet biztosít az elektronika számára, plusz még eredeti feladatát is képes ellátni, azaz az ülést tartja

A négyütemű Husqvarna krosszkollekció háromszereplős: az FE 250, FE 350 és FE 450 lényegüket tekintve azonosak, csupán az injektoros erőforrásokban mutatnak lényegi különbségeket. A hasonló felépítésű enduró modellekhez viszonyítva leginkább injektorrendszerük hangolásában és kiképzésében térnek el: a krosszmotorok 44 mm-es szívótorkában alulra helyezve találjuk a befecskendező szelepet, ezzel gyorsabb, már-már telepatikus gázreakciókat, valamint magasabb csúcsteljesítményt sikerült elérniük. Az ugratók és kanyarok leküzdésében itt is WP futómű és Brembo gyártmányú fékek segédkeznek, miként az a mattighofeni terepmotorokon már megszokott.

E, mint Enduro!

Miután az alapokat tekintve a KTM-nél is csupán némi elektronikai többletben és leginkább hangolásban térnek el a krosszolók az enduróktól, így a Husqvarnánál sincs ez másképpen. A kétütemű TE 125 és TE 250 mellett enduróból gyárilag is kapunk 300-as változatot, amit leginkább az Extreme Enduro bajnokságok futamaira ajánlanak, míg a négyütemű kollekció az FE 250, FE 350 és FE 450 fölött kiegészült a vadállati nyomatékot ígérő FE 501-gyel.

Husqvarna 2014 TE 300
TE 300: a legnagyobb hengerűrtartalmú kétütemű Husky-t amatőr és profi egyaránt szívesen választja, noha eltérő okokból. Nyomatékáról és csúcsteljesítményéről egyaránt híres blokkja egy alig 106 kilós testet mozgat egy hatfokozatú váltón keresztül. A kétütemű Husky endurók tizenegy-, míg a négyüteműek kilencliteres üzemanyagtankkal rendelkeznek

Az FIM Enduro előírásainak minden szempontból eleget tevő Husky endurók legnagyobb érdeklődésre számítható modellje a TE 300. A kétütemű, hatfokozatú váltóhoz csatlakoztatott erőforrás nyomatéka és ereje bőséges, mégis legendásan könnyen kihasználható, versenytechnikához viszonyítva relatív alacsony üzemeltetési költségei miatt pedig nem csak a profi versenyzők, de a lelkes amatőrök is nyugodt szívvel választhatják a legnagyobb hengerűrtartalmú hajtóművet.

A króm-molibdén acélvázhoz itt is az egyedi poliamid segédváz csatlakozik, ami szerszám nélkül is roppant gyors légszűrőcserét tesz lehetővé. A futómű WP, míg a fékrendszer Brembo gyártmányú, a gyújtásrendszer két külön görbéje pedig lehetővé teszi a teljesítményleadás terepviszonyok és/vagy motoros tudás szerinti megválasztását.

Husqvarna 2014 FE 450
FE 450: a Husqvarna négyüteműek egyedüli SOHC vezérlésű tagja. Az FE 450 és FE 501 testvérmodellek a palettán belül, még 95 mm-es hengerfuratuk is megegyezik, egyedül a löket 63,4, illetve 72 mm-es adatában térnek el egymástól

A másik bestseller Husky enduró az FE 350 lehet 2014-ben; az erő és kezesség ideális kombinációjával kecsegtető „közepes” hengerűrtartalmú négyütemű modell 45 lóerő körüli teljesítménye ideálissá teszi az E2-es kategóriában versenyzésre. A csúcsminőségű WP futómű és olasz féktechnika itt is adott, és akárcsak a négyütemű krossz változatokban, az FE-kben is lemezrugós kuplungszerkezet került alkalmazásra, ami megbízhatóbb és nem utolsó sorban könnyebben kezelhető, mint a hagyományos, spirálrugós tengelykapcsolók.

H, mint Hungary?

Annak ellenére, hogy a 2014-es Husqvarna kollekció tettre készen várja a bevetést, cikkünk írásakor egyelőre nem ismert a magyar Husqvarna értékesítési pontok tervezett száma vagy helye. A márka hazai érdekképviseletét jelenleg a KTM kelet-közép európai központjából látják el, akik megkeresésünkre elmondták, hogy a magyarországi Husqvarna viszonteladókat a tavaszi szezonkezdésig jelölik ki. A várttal ellentétben azonban vélhetően nem lesz átfedés a KTM dealerhálózatával, a „testvérmárkák" egymástól teljesen elkülönülve mérkőznek meg a terepre vágyó motorosok kegyeiért.