Az Infostart mai beszámolója szerint a hamarosan megjelenő, új KRESZ-ben már feltűnik az elektromos roller mint jármű, ráadásul rögtön két különböző kategóriába sorolva.

infostart-segedmotor-lesz-a-roller

Az elsőbe a bérrollerek többsége tartozna, mivel oda sorolják majd a kis teljesítményű, legfeljebb 25 km/órás végsebességű modelleket. Ezeket nemes egyszerűséggel kerékpárnak tekintenék a jövőben, azaz városon belül is használhatnák a kerékpárutat, illetve az olyan egyirányú utcákba is bemehetnének a forgalommal szemben, ahol ezt tábla engedélyezi.

Egymásnak ellentmondó jogszabályok

Ez jól hangzik, hiszen egy csapásra rendezné a rollerek jogi hátterét, de pont a sommás besorolás miatt számos problémát felvet. Kerékpáron lehet utast szállítani és kis pótkocsit kapcsolni hozzá, illetve – sajnos – bizonyos feltételek mellett ittasan is lehet kerékpározni, ami segédmotorral természetesen tilos. Ugyanakkor a Kúria és az Ügyészség kimondta, hogy az elektromos roller gépjárműnek minősül,

ezért akit ittas rollerezésen kapnak, annak bevonják a jogosítványát, ugyanúgy, mintha például autót vagy nagymotort vezetett volna piásan. Ráadásul ez a gyakorlatban is működik, nemrég épp Mohács polgármestere állt bíróság előtt ittas rollerezés miatt.

A tárgyaláson hiába védekezett a település első embere, Pávkovics Gábor, pénzbüntetésre ítélték és bevonták a segédmotoros vezetői engedélyét. Később kiderült: azért büntették „csak” kategóriaeltiltással, mert egy másik kihágás miatt a B-s jogosítványát már korábban bevonták... Vagyis bármennyire „kerékpárnak minősülnek” a kis rollerek, muszáj lesz az utasszállítás, a vontatás és az ittas vezetés tekintetében különbséget tenni közöttük. 

Egyszerűen segédmotorok lesznek a nagy teljesítményű rollerek

Miként a friss hírből kiderült, a 25 km/óránál nagyobb végsebességű rollerek automatikusan segédmotor besorolásúak lesznek, azaz kizárólag érvényes kötelező biztosítással, A-s, B-s vagy AM-es jogosítvánnyal és sisakban vezethetnék őket közúton. Más kérdés, hogy az elektromos hajtású segédmotorok névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW lehet, tervezési sebessége pedig 45 km/h, amit számtalan mai roller túlszárnyal, ezeknél valószínűleg a névleges teljesítmény 4 kW alá szorításával lehet megfelelni a szabályoknak, miközben a csúcsteljesítményük akár 6-7 kW is lehet.

Az szintén problémás, hogy ezekkel csak az autók között lehet majd közlekedni, de a segédmotorok itthon legfeljebb 40-nel mehetnek közúton, ami kész életveszély a jellemzően 50-70 km/órás tempójú forgalomban.

infostart-segedmotor-lesz-a-roller
A kisebb rollerekre ajánlott, az erősebbekre pedig kötelező lehet az E-jeles bukósisak

Bár a cikk a „Keményen fizethetnek hamarosan a hazai elektromos rolleresek” címmel jelent meg, valójában szó sincs erről – minimális terhet jelent majd az átminősítés. Egy bukósisak ára nem nagy tétel – pláne annak nem, aki vett egy egy-kétezer euró értékű rollert –, a kötelező biztosítás havi 4-500 forintos díja pedig szóra sem érdemes, különösen az autók-motorok KGFB-díjaival összevetve.