· 2019. július 3. 11

Újabb részeg motorosokat kaptak el

Már megint a pia?

A motorosok általában úgy vélik, hogy az ittasan nyeregbe pattanók mindegyike szimós vagy robogós, de a rendszámos gépek gazdái felelősségteljesebbek ennél. Sajnos nagyot tévednek.
Csak az elmúlt hetekben vagy fél tucat részeg motorvezetőt fogtak a rendőrök, ami megerősíti a korábbi statisztikát, miszerint nyáron két-háromnaponta (!) történik közlekedési baleset ittas motoros miatt, évente pedig közel ötven ilyen esetet jegyeznek fel. Ismétlem, motorosról, tehát a rendszámos, legalább 125-ös vagy annál nagyobb gépek vezetőiről van szó. Legutóbb éppen a Vas megyei rendőröknek gyűlt meg a baja velük, ők ráadásul egy nap alatt két piás vezetőt igazoltattak Szombathelyen, akiknél elszíneződött a szonda.
{{articleGallery[22465].caption}}
A szomszédban sem ismeretlen a jelenség: a felvidéki Kövesfalván pont egy rendőrautót tört össze ez az endurós, aki arra hivatkozott, hogy a kátyú kikerülése közben elvakította a nap, és ezért csapódott a kocsi bal elejének. Persze szondáztatás után kiderült, hogy nem a nap zavarta, hanem a 0,89 ezrelékes alkoholhányad, ami nemhogy a motorozást, de a tájékozódást és a beszédet is gátolja...

Mit érdemel ez a bűnös?

Az sem tartja vissza a pohár fenekére nézőket, hogy könnyen bűncselekményt követhetnek el, ha piásan ülnek nyeregbe. Ha igazoltatáskor valakinél 0,25 mg/l alatti légalkohol- vagy 0,50 g/l alatti véralkoholszintet mérnek, akkor 30 és 100 ezer forint közötti bírságra készülhet, de jó eséllyel megtarthatja a jogsiját.
A KSH adatai szerint 2018-ban 1425-en, azaz az előző évhez viszonyítva 1,6 százalékkal többen okoztak személyi sérüléses balesetet ittasan. Zömük maga a jármű vezetője volt, de néhányszor részeg gyalogosok és utasok miatt következett be a karambol. Fontos kiemelni, hogy sofőröket 785 alkalommal, míg motorkerékpárosokat 46, kerékpárosokat 326, segédmotoros kerékpárosokat pedig 141 esetben vontak felelősségre ilyen esetek miatt. A motorkerékpárosok és az autóvezetők körében jelentősen csökkent az ittas balesetek száma, viszont ötödével nőtt a piás segédmotorosok által okozott karambolok száma.
Ezzel szemben a BTK. 240. paragrafusa szerint az ennél magasabb érték automatikusan azt jelenti, hogy előállítják, elveszik a jogosítványát, s ha súlyos sérülést okozó balesetben vett részt, akkor három évre rácsok mögé kerülhet. Persze ez a maximum, és a bírói gyakorlatban inkább a pénzbüntetés jut szerephez, de ez sem egy főnyeremény, ugyanis jellemzően két-háromszáz ezer forintos bírságra számíthat a vétkes, és jó időre elbúcsúzhat a vezetői engedélyétől.