Ha eddig legfeljebb 22 eurós alkatrészt vagy bármilyen terméket vettél az EU-n kívülről, azt nem terhelte semmilyen plusz teher – ugyanúgy érkezett, mintha itthon vásároltad volna.. Ez hamarosan megszűnik, mégpedig az egész Unióban, viszont gyorsabbá válik a 150 eurónál olcsóbb áruk ügyintézése.

Kétféle módon vámolhatók júliustól az importtermékek

Több lehetőséget is választhatnak az eladók, akik továbbra is az EU-ba szeretnének exportálni. Az egyik, hogy regisztrálnak az EU-s Import One Stop Shop rendszerbe, így a vevők már vásárláskor kifizethetik az ÁFA-t, és az áru pont úgy érkezik, mint egy hazai kereskedőtől. A másik módszer az SA-, azaz Special Arrangement-regisztráció, ekkor a szállítmányozónak fizeti a vevő az ÁFA-t, a cég pedig összesítve továbbutalja az adóhivatalnak a befolyt forintokat.

juliustol-afat-kell-fizetni-a-kulfoldi-rendelesek-utan
Az olcsó, 20-30 eurós holmik – mint ez a gagyi kamera is – konkrétan drágábbak lehetnek az új rendszerben, mintha itthon vennéd meg őket. Ez főként akkor igaz, ha az eladó nem regisztrál, és ezzel a vevőre hárítja az ÁFA-fizetést, illetve a vámügyintézés több ezer forintos költségét

Más kérdés, hogy a kínai online üzletek árait látva így értelmét veszítheti a közvetlen rendelés, ha mindenképpen ÁFA-t kell fizetni az európai vásárlóknak. Elvégre a szállítás költsége és

az adó összege nagyjából 30-35%-kal drágítja az átlagos, 10-20 ezer forintos termékeketm árpedig nagyságrendileg ennyivel, jellemzően harmadával alacsonyabbak a kinti árak a hazainál.

Ugyan a NAV közleménye nem említi, de van egy harmadik út is, az úgynevezett európai raktár. Ekkor a távol-keleti gyártó eleve EU-n belüli telephelyről postázza a terméket, így az ÁFA-mentes, de persze ez az árakon is meglátszik, szóval ebenguba.

Hogy működött eddig a külföldi vásárlás?
Noha a NAV-közlemény 22 eurót ír, valójában ennél drágább áruk is érkezhettek szabályosan, vámmentesen külföldről. Ugyanis a 2017. évi CLII. törvény 162. § (5) értelmében a 10 euró alatti importköltséget nem kellett befizetni, vagyis a gyakorlatban nem 22, hanem 35 euró körül mozgott az áfamentes határ a napi árfolyamtól függően. Viszont ha valaki kockáztatott, és ennél drágább alkatrészt rendelt, annak nemcsak az ÁFA-t, hanem a jellemzően 5-6000 forintos vámügyintézési költséget is be kellett csengetnie, amitől általában drágább lett a holmi, mintha egyszerűen megrendelte volna itthon vagy valamelyik európai raktárban.

juliustol-afat-kell-fizetni-a-kulfoldi-rendelesek-utan
Van előnye is a szigorításnak, például eltűnhetnek a hamis márkajelzésű és általában silány minőségű kipufogók a piacról. Tegyük hozzá, hogy aki kicsit is ért a belsőégésű motorok működéséhez, az eddig sem szerelt fel ilyet a motorjára...

A júliusi EU-s szigor alól kibúvót jelenthetnek a trükkös szállítások, melyeket úgy hirdetnek, hogy „virtuálisan” levámolják a cuccodat, mielőtt megkapod. Ezt szándékosan hagytuk ki a bevált, megbízható lehetőségek közül, mert a véleményeket átolvasva voltak jó és rossz tapasztalatok is, szóval aki biztosra akar menni, lehetőleg ne ezzel próbálkozzon.