A verseny kimondottan gyenge a lakásbiztosításoknál és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál (kgfb-nél), noha az ügyfelek tudatosabb biztosító-váltással sokszor jobb ár/érték arányú szolgáltatáshoz jutnának - mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója az MTI-nek. Hozzátette: erős évet zártak a társaságok, a piac 6%-os bővülése messze meghaladja a korábbi évek adatait.

kgfb-szerzodesek-2018-16184
Ha a legcudarabb téli hónapokra kivonatod a motort a forgalomból, és ennek időtartama meghaladja a 95 napot, akkor előfordulhat, hogy - a folyamatos szerződés dacára - nem változik a bónuszfokozatod, azaz maradsz az eredeti besorolásban. Ellenben a biztosítás nem szűnik meg, a legfeljebb 180 napos szünet után sem kell újrakötnöd

Koncentrált piac, emelkedő árak

A kgfb-piac az elmúlt évek díjkorrekciói révén stabilizálódott, az üzletág már „eltartja magát” - mondta Kandrács -, ám a rendszer sokat változott - naptári díjévfordulós rendszer megszűnése nyomán már csak az ügyfelek 39 százaléka újítja meg szerződését az év végén. Ezáltal gyengül a kampány, a reklámok mennyisége is kevesebb, és sokan nem is tudnak róla, hogy elérhető lenne kedvezőbb szerződés is. Márpedig a választást nem halaszthatják az utolsó pillanatra, érvényes biztosításukat legfeljebb annak lejárta előtt 30 nappal mondhatják le, hogy újat kössenek helyette.

kgfb-szerzodesek-2018-16183
Szokatlanul nagy a szórás az egyes társaságok árai között: egy átlagos, 15 év körüli, 750-es motorkerékpár fiatal, budapesti tulajdonossal és bónusz nélkül 35-40 ezer forintos éves díjra számíthat, de a motorosokra kevésbé koncentráló társaságoknál ugyanez a kalkuláció 100-140 ezer forintos eredményt hoz. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, ugyanis volt olyan cég, amelynél a piacon elérhető legjobb ajánlat 1530%-a, 592 255 forint jött ki egy évre...

Ebben hozhat változást, hogy hamarosan egy új, Európa-szerte egységes szabályrendszer lép életbe itthon is, mely alapjaiban érinti a biztosítások értékesítését, s ez segíti az ügyfeleket, hogy felelős döntést hozzanak és a számukra legideálisabb - s nem feltétlenül a legolcsóbb - szolgáltatást válasszák. Az új rendszer - egyebek között - egységesített, írásos ügyfél-tájékoztató dokumentumot követel meg. Bevezetésével azt szeretnék elérni, hogy a biztosítás összhangban legyen az ügyfél igényeivel, kockázattűrő képességével és pénzügyi tájékozottságával - mutatott rá Kandrács Csaba.