„Folyton el akarnak ütni, amikor a városban motorozom! Ha hangos vagyok, legalább észrevesznek!" Számtalan helyen olvashattuk már a fenti kijelentést, pedig a nyitott cső - önmagában - inkább zavaró tényező, mintsem a baleset-megelőzés legjobb eszköze. Először is a motorosokra valóban veszélyes, bambuló, sminkelő, telefonáló stb. sofőr aligha marad higgadt, ha egy ijesztő hang kizökkenti. Míg a mögötte érkező motoros annyit lát, hogy a határozott gázfröccsre hirtelen megnyílt előtte az út, valójában az történt, hogy a vezető megijedt, elrántotta jobbra a kormányt, meg sem nézve, hogy ott halad-e egy kerékpáros vagy robogós, aki szerény tempója miatt csak jobbról tud elmenni az álló vagy araszoló sor mellett. Ugyanakkor magának is árthat vele a motoros, mert egy hosszabb úton a túl hangos dob előbb-utóbb fárasztja, csökkenti koncentrálóképességét, így közvetve szerepet játszhat egy-egy elnézett szituációban.

Megelégelték a dolgot

Csak idő kérdése volt, hogy a motorok számának ugrásszerű növekedésével párhuzamosan a nyugaton már évtizedek óta használt ellenőrzési formák nálunk is megjelenjenek. Egy-két éve a tolnai rendőrök vetették be a szabadon mozgatható, teljesítménymérővel felszerelt padokat, melyekkel az átalakított, illetve túlméretes, rendszám nélküli robogókat szűrték ki, most pedig az emissziós előírásokra fittyet hányó járműveken a sor. A rendőrség tájékoztatása szerint legtöbbször lakossági bejelentés nyomán kezdenek ellenőrzésekbe, ugyanis egyre gyakrabban érkezik hozzájuk panasz a nagyvárosokban éjszaka, nyitott csővel száguldó autósokról, motorosokról.

kiemelt-rendori-ellenorzes-az-utakon-6141
Korábban elegendő volt a gyári kinézetű, E-jellel ellátott cső, csak ritkán firtatták, hogy mi lakik a dob belsejében. A most bevetett dB-mérők ellen ez már kevés lesz, a 100 dB feletti értékeket aligha fogják jó szemmel nézni...

Több régióban, így például Jász-Nagykun-Szolnok megyében, valamint a Dunántúl nyugati felén is kiemelt razziára számíthatnak a közlekedők. Az akció nem a motorosok ellen irányul, hiszen legyen az személy- vagy teherautó, esetleg a sufniban felpaprikázott robogó - a dB-mérő nem tesz kivételt egyikkel sem. A gyári adatokhoz közeli, illetve azt kismértékben meghaladó kipufogókkal nincs dolga a rendőrök mellett dolgozó NKH-s szakembereknek, elvégre az ún. közeltéri mérés során a jogszabályok szerint akár 5 dB-lel is hangosabb lehet a motor vagy autó, mint az adattáblán szereplő érték. A 100 dB feletti megoldások viszont egyértelműen szankciókkal járhatnak, attól függően, hogy milyen mértékű a kihágás. Érdemes hát ránézni az utólag felpattintott dobokra és rendszerekre, hogy benne van-e a dB-killer, s akár a rá is mérni, hiszen ma már ingyenes elérhetők a telefonokra telepíthető zajszintmérő alkalmazások.

kiemelt-rendori-ellenorzes-az-utakon-6142
Az ún. közeltéri zajszintmérés menete motorkerékpáron

A bevizsgálás jelenleg elfogadott módszere, hogy a kipufogó végétől fél méterre, annak hosszirányától 45 fokos szögben eltérve, üresben, a névleges fordulatszám háromnegyedénél mért adatot hasonlítják össze az adattáblán szereplő értékkel. A fenti applikációkkal magad is ellenőrizheted, hogy a motorod átmenne-e a rostán, ha pedig a telefon kijelzője túl magas értéket mutat, még időben, s nem mellékesen büntetés nélkül finomíthatsz rajta.