Olaszországban - elsősorban környezetvédelmi okokból - egyre több helyen alkalmazzák a városokban a napi behajtásra jogosító útdíjat, ez várostól függően, nagyjából 1500-2000 forintnak megfelelő összeg. Milánóban öt euróban szabták meg az útdíj mértékét, ami 24 órán keresztül jogosít fel a belvárosi utak használatára - nem épp olcsó, de rém hatásos megoldás.

motorparkolo
A nyugati államokban ilyen "motorosbarát" parkolók is segítik a kétkerekű közlekedés elterjedését - érdemes lenne honosítani

Szerencsére a szankció nem érinti a két keréken közlekedőket, ráadásul a rendelet nem tesz különbséget az emberi erővel hajtott illetve benzinmotoros kétkerekűek között, így a motorosok is ingyen használhatják a fizetős zóna útjait.

Az eredmények önmagukért beszélnek: a szokatlanul hideg és csapadékos időjárás ellenére az első héten már 37%-kal csökkent a zónába hajtó személy- és teherautók száma. Az eredmény különösen azért örvendetes, mert a legtöbben motorokkal váltották ki szeretett négykerekűjüket, így a széndioxid kibocsátás is közel harmadával esett vissza, ami főként a motorok sokkal alacsonyabb fogyasztására vezethető vissza.

A rendszer - eddig - jól működik, és valószínű, hogy egyre több nagyváros fog csatlakozni a szisztémához, ami direkt módon hat majd a motorokban egyébként is bővelkedő Olaszországban az új és használt motorok piacára. Csak remélni tudjuk, ha itthon is megvalósul a köznyelvben csak "dugódíj"-ként aposztrofált tervezet, akkor a kinti szabályozáshoz hasonlóan, hazánkban is felmentést kapnak a motorok a fizetés alól, ami felgyorsíthatja a motorok tömeges elterjedését az utakon.