A chopperépítés egyik alapvetése, hogy egyenes vázgerinc fusson a kormánynyaktól a hátsó tengelyig, ami persze magával hozza, hogy a rugózás szóba sem jöhet az ilyen konstrukcióknál. Ezt elégelte meg a St. Louis-ban tevékenykedő motorkereskedő, Bill Davis, aki a hetvenes években többféle rejtett rugózást is kidolgozott, melyek közül a váltó alatt futó variáns jogait vette meg 1984-ben a Harley-Davidson, létrehozva ezzel a máig sikeres Softail szériát.

kraus-rugostag-7438
A régies kiegészítőket látva azt hihetnénk, egy 40-50 éves veteránnal van dolgunk, pedig a Snatch ósdi külseje a legmodernebb technikát rejti

Az utóbbi két-három évtizedben nem is akadt méltó ellenfele a Softail rugózásnak, leszámítva a tengerentúli Kraus műhelyéből kigördült, Snatch névre hallgató, ballonos kerekekkel felszerelt bobbert, amiben egy pofonegyszerű, mégis tökéletes hátsó felfüggesztés dolgozott.

Egyszerűbb nem is lehetne

A többi motorépítő valószínűleg egyszerre csapott a homlokára, hogy miért nem neki jutott eszébe ez a príma gondolat. A Kraus-féle rugózás lényege, hogy a vázgerinc nem közvetlenül, hanem egy három furattal ellátott, önállóan mozgó alkatrésszel kapcsolódik a hátsó tengelyhez, ami a gyakorlatban miniatűr lengővillaként működik. A tenyérnyi alkatrész hátsó furata a tengelyt rögzíti, első fele csapágyazáson keresztül a vázhoz kapcsolódik, felső bekötési pontját pedig a - szintén a vázhoz rögzített rugóstag - alsó szeméhez csavarozták.

kraus-rugostag-7440
Pimaszul egyszerű válasz a merevváz szépsége és a rugózás kényelme közötti ellentét feloldására. Kiváló ötlet, gyönyörű kivitelezés!

Az építő elmondása szerint így a nyolc-tíz centis alkatrészt leszámítva megőrizhette a merevvázat, a különös felfüggesztés révén mégis a kategóriában jelentősnek mondható, közel nyolccentis hátsó rugóutat ért el. Arról egyelőre nincs információ, hogy miként viseli a váz hátsó, filigrán traktusa a rugózás közben fellépő erőhatásokat, azonban a motor bevezetése óta eltelt időben állítólag nem volt probléma az alkatrésszel.

kraus-rugostag-7436
A mindössze öt hónap alatt épített Snatch-en jól megfér egymás mellett a modern, négydugattyús Brembo nyereg és a századelőt idéző kormány, illetve ülés

Az első Snatch bobber már évek óta működik, a nagy gyártók mégsem kilincselnek Kraus-nál a licenszért, ami arra utalhat, hogy valami mégis hibádzik a rém egyszerű rugózás kapcsán. Persze ne feledjük, hogy az öreg Bill Davis is kerek tíz éven át házalt egyre kifinomultabb felfüggesztésével, mire az óriáscég lecsapott rá, egy csapásra gazdaggá téve az egykori motorkereskedőt...