A kunmadarasi gyorsulási verseny, vagy ahogy motoros körökben mondják, Kunmadár elég megosztó rendezvény. Rengeteg megszállottja akad, akik az év mindhárom eseményén ott vannak, lelkesen nézik a futamokat, bandáznak, és persze szívják magukba a hosszú tél alatt nélkülözött, éltető benzingőzt. Aztán ott vannak azok, akik „már csak azért is” elhatárolódnak az összejöveteltől, mert szerintük mindig ugyanaz történik, hiszen nincs abban semmi újdonság, hogy két pilóta igyekszik egy egyenes pályán legyőzni egymást. Nos, nem titok, jómagam az előbbi tábort erősítem, mert szerintem igenis tud újat, érdekeset mutatni minden egyes alkalom. Ennek fényében tehát idén sem volt kérdéses számomra, hogy ott a helyem a szezonnyitón.

A reggel borúsan indult, ezért mi tagadás, voltak bennem kételyek, mennyire jó ötlet egy 250 köbcentis enduróval bevállalni a 180 kilométeres távot, de végül a felhős ég és az erős szél sem tántoríthatott el, hogy útnak induljak a Tisza-tó békés vidéke felé. Már az odaúton sok társsal találkoztam, akik ugyancsak a motoros majálisra tartottak, és nagy meglepetésemre a bejáratnál sosem látott hosszúságú kocsisor fogadott. Örömteli volt látni, hogy ennyien szeretnének „bebocsátást nyerni”, még akkor is, ha a bizonytalan időjárás miatt valószínűleg azok közül is sokan négy kerékre váltottak, akik egyébként motorral jöttek volna.

kunmadaras-motoros-majalis-beszamolo-2017-13564

Az átlagosnál hűvösebb időjárás ellenére szépen megteltek a lelátók, sokan családostól jöttek
Az igazság az, hogy Kunmadárnak van egy különleges, magával ragadó hangulata. Amint átlépek a volt katonai repülőtér kapuján, mintha egy teljesen más világba csöppennék. Egy olyan helyre, ahol kicsit lelassul az idő, ahol a vérmesen hörgő dragokért rajongó emberek egy furcsa minitársadalmat alakítanak ki. Mindig remek élmény, hogy alig jutok el a pályáig, mert már a depóban úton-útfélen ismerősökbe botlok, akikkel kellemesen elsztorizgatunk, vagy együtt nézegetjük a vasakat. El lehet merülni az elmélyülten koncentráló vagy a győzelem után örömmámorban visszatérő pilóták tekintetében, s jó érzés a keménymaggal együtt drukkolni a sorsdöntő ezredmásodpercekért. Ez az a hangulat, amit csak az érez át, aki járt már ott…
kunmadaras-motoros-majalis-beszamolo-2017-13563
Nyugati színvonalú verseny zajlik Kelet-Közép-Európa egyetlen ragacsolt dragpályáján. A kategóriák a következők: 125 köbcenti, 400 köbcentiig, 900 TOP, Competition, D600, D1000, Junior50, ModiTwin, Public 600 (Közönség 600), Public 705-954, Public 954 , Retro drag, Super D1000, Superstreet, Ti Kategóriátok

Megérkezésemkor még készülődtek a résztvevők a kihívásokra, a flaszteren felállított sátrak alatt szorgoskodtak a gépüket bütykölő, teljes átalakításokat vagy csak épp az utolsó simításokat végző egyéni pilóták vagy csapatok. Ezt követően, még délelőtt megkezdődtek az összecsapások a speciálisan kialakított kifutópályán.

Két Európa-kupa a legnépszerűbb szakágakban

A hűvöskés, de szerencsére esőmentes idénynyitón kifejezetten sokan kívánták megmérettetni magukat és gépeiket, így népes mezőny sorakozott fel a rajtelőkészítőben. Szemmel látható volt a Közönség kategória népszerűsége, sokan járultak a karácsonyfa elé teljesen széria, utcai gépeikkel, és igazán izgalmas futamokkal kápráztatták el a nézőket a több mint ezer lóerős, épített TopFuel motorok, a hosszított lengővillás, turbós kétkerekűek, valamint a dragok hazai és külföldi pilótái. Ráadásul fontos megemlíteni, hogy ezúttal FIM Superstreet Európa Kupa futam zajlott kis hazánk négyszáz méteres dragpályáján, ami nagy szó. A nap folyamán egyébként autókat is pályára engedtek, így annak is akadt látnivaló, aki inkább a négykerekűeket kedveli. A placc másik végén, egy számukra kialakított arénában a stunt szakág legügyesebb pilótái mutatták meg tudásukat a Street Freestyle Európa Kupa keretein belül.
kunmadaras-motoros-majalis-beszamolo-2017-13567

Sokak érdeklődésére tartott számot a stuntbajnokság is, ahol látványos trükkökkel küzdöttek a szakág legjobbjai a trófeáért
Láthattuk a hazai élmezőnyt, többek között Herczeg Balázs Mókust, Palatinus Attilát, Kulman Miklós Mikeboyt, Végh Tamást, és kétségtelen, hogy az a lenyűgöző látvány, ahogyan ezek a srácok dacolnak a gravitációval, hosszú időre a kordonok mellé szögezi az embert.

A legjobban gyorsuló motor

Kunmadáron mindig akadnak legek, csúcsdöntések, elképesztő teljesítmények, nem volt ez másképp most sem. Tóth Zoltán, azaz Totti, dragbike magyar bajnok, a gyorsulási versenyek meghatározó szereplője rögtön a szezonnyitón 13 éves országos csúcsot döntött meg a – brutális aszfaltszaggatókat tömörítő – Competition kategóriában.

Kérdéseinkre válaszolva elmondta: „Nagyon örülök az eredménynek, ez kifejezetten jól esett így születésnapom alkalmából. Már tavaly óta készültem erre, akkor raktam össze a jelenlegi erőforrást, és rögtön egészen jókat mentem vele. Azóta, kis változtatásokkal ugyan, de folyamatosan csiszolgattam, hogy egyre jobb és jobb legyen, és az eredmény szerencsére nem maradt el. Már az időmérőkön is 8,15 másodpercen belül voltam, ami - azon túl, hogy sikerült jól összerakni a motort – annyit tesz, hogy nem hibáztam bele sem a rajtba, sem a futamba, az első napon élesben pedig 7,48-at mentem. Egy-két apróságon még lehetett volna javítani, például alacsony volt a guminyomás, de ezeket már én is csak utólag, a felvételeken látom. Júniusban is indulok majd, addig is apró lépésekben javítgatok a technikán, bízom benne, hogy addigra sikerül megtalálni a tökéletes beállítást, és akár a 7,3 másodperc elejét is megcélozhatom. Augusztusra egy másik hajtóművel készülök, ez ugyanilyen lesz, mint a mostani, de a hengerfejben nagyobb szelepek sorakoznak majd, így összességében még erősebb lesz a motor. Ezzel az angol bajnokságban tudtak már 7,2-t menni, de remélem, én még jobbat ki tudok hozni belőle!”

Totti kisfia a futam után háromkerekűjével odajött hozzá, és azt mondta: „Api, ez jó volt!”

Mi repíti Tottit?

A rekorder gép egy Suzuki GS1100-alapon nyugvó, 1,6 literes, 4 hengeres dragster. Az ötfokozatú váltóval felszerelt, mindössze 180 kilós szerkezet alapesetben 250 lóerő leadására képes, de a csapat ehhez hozzáad még kétszázat egy ún. nedvesnitró-szettel, így összességében 450 lóerő szabadul a ragacsolt pályára. A jó eredmény eléréséhez a puszta erő mellett legalább annyira fontosak a megfelelő beállítások, melyeket mindig előre kell meghatározni, illetve a számítógépbe programozni. Totti úgy osztja be a rendelkezésére álló teljesítményt, hogy a rajtnál „csak” 350 lóerőt használ, a maradék százat félpályáig, azaz kétszáz méterig adja rá. Ilyen módon mindössze egy másodperc (!) alatt gyorsul 100 km/órás sebességre álló helyzetből.

A gyorsulási versenyből igazi családi nap lett

A szervezők idén azokra is gondoltak, akiket nem köt le az egész napos motorverseny. Ezt bizonyítja, hogy nem fukarkodtak a különböző kiállítókkal és fellépőkkel, a „vásársoron” pedig különböző motorkerékpár- és autómárkák képviseltették magukat. Szép számban találtunk például kiegészítőket – motoros pólókat, ékszereket, szemüvegeket, bőr holmikat, egyebeket – kínáló standokat, és számos büfé, fagyizó, kürtőskalácsos várta a megéhezett népséget. Bizony nem volt belőlük hiány, hiszen folyamatosan kígyóztak a sorok. Mindemellett Gombos Attila halálgömbje is helyet kapott, a vállalkozó kedvűek kipróbálhatták a Safety-Hungary vezetéstechnikai oktatását, sőt még Tesla élményvezetésre is lehetett jelentkezni. A legkisebbek ugrálóvárnak és meseelőadásoknak örülhettek, a színpadon ezen felül dumaszínház és koncert is zajlott.

Nézőből versenyző, azaz miből lesz a cserebogár…

A korábban csupán nézőként részt vevő, most azonban már a közönség 600 kategóriában induló fiatalember, Zsíros István mesélt nekünk arról, mit szeret leginkább a kunsági mókában:

„A kunmadarasi rendezvénynek kicsi gyerekkorom óta, közel 15 éve vagyok állandó látogatója. Akkoriban a délutáni alvást még a Zsiguli hátsó ülésén abszolváltam, olykor a nagy melegben megfáradt családtagjaim társaságában, de régen ez teljesen megszokott volt. Fiatalon csillogó szemmel néztem a pilótákat, és arról álmodoztam, hogy egy győztes futam után, a visszatérő sávban egyszer majd én fogok pacsit adni a közönségnek. Az álom néhány éve végre valóra vált, és immáron a Public kategóriában húzom a gázt. A versenyzésben és az egész rendezvényben a közvetlenség, a baráti hangulat és a remek, pontos szervezés az, amit leginkább kedvelek.

kunmadaras-motoros-majalis-beszamolo-2017-13561

A pár éve létrehozott Közönség kategóriának hála bárki biztonságos körülmények között élheti ki száguldási vágyát

Akárcsak minden évben, idén is magával ragadó élményt nyújtott Kunmadár - aki kilátogatott, biztos, hogy remekül érezte magát. Ennek fényében a lelkiismeretes szervezőknek és a félelmet nem ismerő versenyzőknek egyaránt jár az elismerés, különösképp, hogy mindezt ekkora volumenben is képesek voltak profin levezényelni. A következő felvonás június 24-én veszi kezdetét, ezt követi majd az augusztus 20-i hétvége, azaz a – fantasztikus éjszakai show-val egybekötött – Extrém Fesztivál, ami tulajdonképpen kötelező program a motorsportok szerelmeseinek!