Nem értek véget Laczkó Máté, a Kiefer–MW Performance Moto3-as versenyzőjének szenvedései az ADAC Northern Europe Cup Német Nagydíjon rendezett versenyén sem. Bár a hétvége blokkcserével kezdődött, az sem hozta meg a remélt megváltást, de Máté ennek ellenére becsülettel helytállt, és a végére akadt egy kis sikerélmény is...

Újabb műszaki problémák

Lehetne persze szerencsés előjel, már-már védjegy is ez a blokkcserés történet, hiszen tavaly a KTM 390RC-vel szinte minden versenyre elvégezték ezt a műveletet, ám míg akkor 20-25 pontokat gyűjtögetett a 15 éves kecskeméti fiatalember, s német bajnok lett, most pedig képtelen előrébb lépni a 10. helynél. És nem azért, mert annyival jobbak a kategórián belüli ellenfelek, hanem mert annyival jobbak a gépeik. Ez nem panasz, egyszerű tény.

laczko-mate-sachsenring-14412
A lényeg, hogy a jókedv töretlen - a csapat további is bízik a jó eredményekben

Mint korábban utaltunk rá, a júniusi NEC-szünetre elhozhatták a Honda NSF250-et, s itthon fel is tették Mohai János műhelyében a próbapadra, ahol csalódniuk kellett: a motor különböző gyújtásbeállításokkal különböző eredményeket produkált, de hat lóerőnél közelebb soha nem került egy ilyen, versenyzésre alkalmas erőforrás elvárható teljesítményéhez. Ezt a mérést ismételték meg a Sachsenringen a Kiefer istálló mérőpadján, s állapították meg, hogy nincs különbség a két mérőpad között, a hátrány kézzelfogható. Ekkor következett az ominózus blokkcsere, ami nemhogy javított volna, inkább tovább rontott a helyzeten. A felajánlott erőforrásról a csapatvezető első ránézésre megállapította, hogy az nem más, mint a misanói, idénynyitó tréningen lecserélt darab, amiről kiderült még, hogy azóta érintetlenül pihent a Keefer pótalkatrészei között, tehát kicsit sem meglepő - sőt egyenesen törvényszerű - hogy nem teljesít 100%-osan. Túl sok optimizmusra tehát már az érkezéskor sem volt oka a magyar csapatnak.

Ez a verseny a MotoGP Német Nagydíjának betétfutama volt, egyebek mellett a Red Bull Rookies Cup és Máté tavalyi sorozatának, az ADAC KTM RC junior bajnoki futamaival együtt, így a sűrű programban tesztelésre, de még csak alaposabb próbára sem volt ideje a csapatnak. Máté így pénteken és szombaton is egy-egy harmincperces időmérő edzésen tesztelhette az „új” blokkot. Az első elment a beállításokra és a pálya belövésére, mert bár tavaly a KTM-es sorozatban már megismerte annak rajzolatát, azóta új, „brutálisan tapadó” burkolatot kapott a ring. Ezt már Mátétól tudjuk, aki nem túl lelkesen, szinte egy szuszra értékelte a versenyt:

laczko-mate-sachsenring-14414
Stefan és János újra tárgyalóasztalhoz ült, az eredmény új motor és egy teszthétvége

– Az első időmérő gyakorlatilag felejtős, hiszen húzni sem igazán mertem a gázt, arra volt jó, hogy bemérjem az új pályát. A szombati, második kvalifikációra megérkezett az eső, aminek én örültem, és készültünk is rá, beszéltem tapasztaltabb versenyzőkkel, például a Kiefer Moto2-es menőjével Dimique Aegetterrel is, tőle tudtam, hogy esőben is szinte ugyanúgy tapad a pálya, mint szárazon. Nekem nagyon bejött, egyébként sem ijedek meg egy kis víztől, s imádkoztam, hogy a versenyen is essen, mert akkor megpróbáltam volna a 12. helynél előrébb nyomulni. Persze, hogy nem esett... A motor viszont szépen fogyott, de ez már csak a versenyen derült ki. A rajt klasszikusan rosszul sikerült, de szerencsére szinte mindenkinek, nálam viszont komoly nehézséget okozott, hogy a célegyenes utáni kanyar egy emelkedőre fut fel. Ott már komoly hátrányba kerültem, ami a harmadik körtől csak fokozódott, onnantól ugyanis rohamosan fogyott a motorból az erő. Kicsit bepánikoltam, bevallom, sőt kimondottan ideges lettem, de sikerült lenyugtatni magam, s elkönyveltem, hogy veszítenivalóm már nincs, hozzuk ki így a legtöbbet.

Szerencsére összefutottam egy holland és egy cseh versenyzővel, és beálltam mögéjük. Néhány körön keresztül kóstolgattuk egymást, előbb megelőztem a cseh pilótát, majd a hollandot, akit azután a cseh is befűzött, végül a holland be is sokallt és elesett. Onnantól ketten vívtunk egy jó kis meccset a végéig, bevetettem mindent, amit az agresszív motorozásról eddig összeszedtem, elsősorban persze védekezésben, mert gyengébb volt a gépem, de már elég jól megy a Rossi-féle kivezetéses kanyartechnika, amit anno Marquez ellen is alkalmazott. Persze, hogy tökéletesen menjen, ahhoz motor is kell, de ezzel nem sikerült a végéig feltartani Svobodát, közben a gumim is elfogyott, így az utolsó körben sajnos megelőzött... Végül is a verseny izgalmas volt, négy pontot megint összeszedtem, de az egész hétvégére rányomta a bélyegét az a csalódottság, amit a csapattal kapcsolatban érzek. Nagyon egyoldalúnak látom a Moto2 mögötti hátországot, a NEC-es különítményt, ahol a hat versenyzőből jómagam és a belga Sasha DeVits amolyan lesajnált vendégek vagyunk. Verseny közben eszembe jutott az is, amit Stefan Kiefer még Essenben, a szerződés aláírásakor mondott, hogy ő elégedett lesz azzal is, ha a tíz közé kerülök. De azt nem mondta, hogy a motort is ehhez igazítják... Tudom, hogy többre lennék képes, és ezt meg is akarom mutatni, elsősorban Jani bácsinak, aki töretlenül hisz bennem.

laczko-mate-sachsenring-14415
Van, ami nem változik - szereléssel kezdődött ez a hétvége is...

Ez így is van, éppen ezért Mohai János lépett is. Mivel a technika felkészítése szigorúan a Kiefer Racing stábjának a dolga, Stefan Kieferrel, az istálló vezetőjével történt személyes egyeztetés nyomán ígéretet kaptak arra, hogy a legközelebbi, brnói futamra (ami ugyancsak a MotoGP betétfutama lesz) Máté egy teljesen új technikára ülhet. S hogy a sűrű versenyprogram ne legyen akadálya a megfelelő felkészülésnek, a versenyt megelőző hétvégén tesztelhetik is az új (vagy legalább is másik) Honda NSF250-et. Kicsit későn jön ez a segítség, éppen túl a bajnokság felén - öt futam van még hátra, Laczkó Máté jelenleg a NEC mezőnyének 12. helyét foglalja el 28 pontjával. Mivel elég szoros a tabella, egy jó motorral akár még az első tíz első fele is elérhető...

Irány Rossi garázsa!

Különösen egy olyan talpraesett versenyzőnek, amilyen Máté, akinek akadt azért örömteli kalandja is a GP-hétvégén, ahol ugyebár az az alap, hogy megnézhetik a legnagyobbak versenyét is, mégpedig közelről, közvetlen közelről.

– A Yamahánál, Rossiék bokszában néztem végig a GP futamot – számolt be eddigi legnagyobb depóélményéről a 15 éves motorversenyző. Persze alapvetően semmi keresnivalóm nem lett volna ott, de a lelátóra már nem fértem volna fel, hiába volt jegyünk. Felvettem a fapofát, meg persze akkor már be voltam öltözve a GP utáni versenyünkre, és célba vettem a depó bejáratánál posztoló biztonsági embert. Jó nagyot köszöntem, és mondtam, hogy mennék a csapatomhoz. Az őr persze akadékoskodott, valószínűleg nem voltam bent a memóriájában, de előhúztam a telefonom és mondtam, ha nem enged be, hívom a csapatfőnököt. Beengedett, én pedig végigsétáltam a boxok előtt, s mivel már ment a verseny, mindenki a kivetítőket bámulta, nem tűntem fel senkinek.

laczko-mate-sachsenring-14413
Újra itt tartunk, a meztelen valóságnál...

Végül is akárhol megállhattam volna, akárhova bemehettem volna, de én a Yamahánál cövekeltem le. (Milyen meglepő egy Rossi-fantól, ugye?) Miután visszarakosgattam sűrűn leeső állam, meghúztam magam egy csendes sarokban és pont a legizgalmasabb részt velük néztem végig. Fantasztikus hangulat volt, hihetetlenül tudták értékelni, ahogy a versenyzőjük megvédte pozícióját és megszerezte a nagyon fontos pontokat. Rossit még láttam is végén, igaz, akkor már kívülről, majd ahogy Vinales beért, lehúzták a boxbejáratot - mesélte Máté a futamot követően.

Így járt tehát Máté a Yamahával, s ha szerződésről egyelőre nem is esett szó, ne varrjuk még el teljesen ezt a szálat, mert a mi fiúnk Brnóban újra próbálkozhat. Ahogy elnézzük a MotoGP alakulását, garantáltan több ezer magyar látogat el a hazai pályának számító Brno Circuitre, ahol ismét magyar versenyzőnek szurkolhatnak, ugyanis Mátéék versenyét is ott rendezik, közvetlenül a királykategória küzdelmei után.