Kevesen tudják, hogy a légzsákos motoros öltözetek Straub Tamás nevéhez fűződnek, aki már a hetvenes években ilyeneket fejlesztett, és 1976 novemberében nyújtotta be a Magyar Találmányi Hivatalhoz „Védőruha, főleg motorkerékpárosok számára” elnevezésű találmányát. Tulajdonképpen ebből fejlődtek ki a későbbi, immáron „drótmentes”, azaz önálló érzékelőkkel megspékelt öltözetek, melyek a most elvégzett tesztben is hatékonyan csökkentették a sérülés mértékét.

Hatékonyan védtek a légzsákos motorosruhák

Az Alpinestars Tech Air Street e-System, a Dainese D-Air Street Smart JKT és a Heldi e-Vest vizsgázott autós-motoros karambolokban. A három felső közös jellemzője, hogy előkészítés és külső jeladó nélkül használhatóak, vagyis párhuzamosan többféle motoron is viselheti a tulajdonos. Fontos különbség viszont, hogy a német szakemberek megállapítása szerint egyedül a Dainese mellény kombinálható más védőruhákkal, míg a másik két termék csak a hozzá passzoló, kompatibilis felsőkkel. Szintén érdekesség, hogy a Held „otthon” is javítható, azaz a tulajdonos bármikor kicserélheti benne a palackot, míg a másik kettőt csak kereskedésekben tehetik újra működőképessé, ha egyszer már felfúvódtak.
legzsakos-motoros-ruhakat-tesztelt-az-adac-26419
Alig egy tizedmásodpercre van szüksége a ruhának, hogy feltöltődjön levegővel és védje viselőjét
A teszt során mindhárom felső villámgyorsan kioldott, nem volt jelentő különbség a reakcióidők között. Mindössze 80 ezredmásodpercre volt szüksége a védőöltözeteknek a teljes felfúvódásra, vagyis az ütközés után alig egy tizedmásodperccel már felkészülten várták a becsapódást. Mindhárom holmi „jó” minősítést kapott, mivel jelentősen csökkentette az ütközés hatását és a becsapódás okozta sérüléseket. Sommásan úgy foglalták össze a tesztelők, hogy ezzel hozzávetőleg 50 km/óra előnybe kerülnek a motorosok, azaz például 100-as tempónál csak annyira sérülnek meg, mintha légzsákos védőruha nélkül ötvennel ütköztek volna.