A kétezres években és az utóbbi esztendőkben is konkrét ígéretet hallhattak a motorosok, hogy lesznek GP-futamok Magyarországon, ám ebből egyelőre semmi nem valósult meg. Jóllehet, múlt héten elhangzott, hogy a hajdúnánási komplexum felépülhet, sőt úgy tervezik, hogy fel is épül, jelen állás szerint mégis a balatonfőkajári pálya befejezésére van a legnagyobb esély.

Lesz MotoGP-pálya Magyarországon?

Jövő év szeptemberétől öt éven keresztül Magyarország is házigazdája lesz a gyorsaságimotoros-világbajnokság egyik futamának. A pálya kialakításakor többek között két világbajnok, az olasz Valentino Rossi és a magyar Talmácsi Gábor véleményét is figyelembe vették. A járulékos beruházások között egy Talmácsi-motorosiskola üzemeltetését is tervezik

– írták a lapok, de vajon mikor? Így van, ez a közlemény akár tavaly is születhetett volna, de nem, ez még 2008-ban történt.

magyar-motogp-palyak-handunanas-savoly
Az ág is húzza? Siralmasan fest a félbehagyott Balatonring, melynek ráadásul az alapkövét is ellopták néhány évvel ezelőtt

Akkoriban minden adott volt a sikerhez, hiszen az előző évben egy magyar fiú, Talmácsi Gábor lett a világbajnok, így igazán kijárt a szurkolóknak, hogy itthon láthassák kedvencüket, és ne a brnói domboldal jelentse a „hazai pályát.” El is kezdődött a munka, és úgy tűnt, a spanyol Sedesa segítségével valóban időre befejezik az építkezést. Maga a cég nem volt ismeretlen itthon, hiszen felmerült a neve a Nyugati pályaudvarra tervezett kormányzati negyed kapcsán is. Ma már tudjuk, hogy utóbbi nem valósult meg, de a balatoni projekt elkezdődött, és mai mércével is elképesztő összeget, 120-130 milliárd forintot szántak a zöldmezős beruházásra. Csak összehasonlításként: 

a néha drágának titulált, hajdúnánási, többcélú létesítmény 65-70 milliárdba kerülne, holott vagy 15 év telt el a balatoni komplexum tervezése óta.

A Sedesa akkoriban szorosan kapcsolódott a GP-hez, és úgy tűnt, semmi akadálya annak, hogy tényleg világbajnoki futamot rendezzünk. Ráadásul az úthálózat, valamint a fejlődő balatoni reptér arra utalt, hogy tényleg ez lesz az ideális helyszín, és Sávoly felkerül a nemzetközi motorsporttérképre. Valenciában megvolt a hivatalos bejelentés, sőt közben lezajlott itthon az alapkőletétel, és mindenki feszülten várta, hogy Rossi szeptemberben feltűnjön egy VR46-os kamionnal...

Balatonfőkajár, Hajdúnánás vagy Sávoly?

Persze alig kezdődtek el a munkálatok, máris intő jelek figyelmeztettek a várható bukásra. Először is a gazdasági válság miatt komoly gondjai támadtak a Sedesának, és a cég a magyar kormánytól várt segítséget, hogy befejezhesse a projektet. Az MFB kockázatosnak minősítette a 45 millió eurós (!) hitel folyósítását, eközben gond volt a település közműhálózatának fejlesztésével is, majd a kormány halasztást kért, hogy 2009 helyett mégis inkább 2010-ben legyen az első futam. Ráadásul ezalatt a Sedesa korrupciós ügybe keveredett, eljárás indult a vállalat ellen, így végül az MFB visszavonta a 45 milliós hitelt, az építkezés pedig 2010-ben leállt.

magyar-motogp-palyak-handunanas-savoly
A balatonfőkajári pálya a levegőből

– A technikai sportok hazai kedvelői közül bizonyára sokan emlékeznek még Sávolyra és a Balatonring-beruházásra. A tervek akkor arról szóltak, hogy az állam által finanszírozott versenypályán MotoGP-versenyeket rendeznek majd, ám végül az egészből nem lett semmi. Némi tereprendezés után meghalt a projekt, és a természet azóta visszavette a területet. Most úgy tűnik, mégis épül versenypálya a tó mellett, ám Balatonfőkajáron állami pénzek helyett magántőkéből – ezt éppen tíz éve, 2013-ban olvashattuk a második Balaton-parti helyszínről.

Az újabb, főkajári építkezés mellett szólt, hogy csekély összegből, 8-9 milliárd forintból épült volna, ennek dacára elvileg megfelelt a FIA- és FIM-szabályoknak. Majd „menetrendszerűen” jöttek az anyagi gondok, cégfelszámolások, de hét évvel a kezdés után, 2020-ban ismét munkagépektől volt hangos a balatoni telek. Lekerült az első réteg aszfalt, elkezdték felhúzni az épületeket, szóval új lendületet kapott a projekt. 

– A szerkezetkész központi épület és a bokszok azóta lényegében elkészültek, a pálya köré szalagkorlátok és készközeli állapotú lelátók kerültek, sokan már a 2022-es átadást is reálisnak vélték. Egyre több jel utalt arra, hogy a közeljövőben akár valóban versenyt rendezhetnek Balatonfőkajár határában – foglalta össze a hazai pályák történetét az Építészfórum.hu.

magyar-motogp-palyak-handunanas-savoly
A hajdúnánási GP-pálya látványterve

Itt tartunk tehát: nem mondtak le a kelet-magyarországi pályáról, de az kérdéses, hogy mikor láthatjuk az első motorokat a hajdúsági aszfaltcsíkon. Sávoly erősen kérdéses, már ami a létesítmény jövőjét illeti, viszont Balatonfőkajáron valóban felépülhet Magyarország következő nagy és akár FIM-minősítésű pályája. Persze ilyen előzményeket látva korai lenne megtippelni, hogy pontosan mikor lesz Magyarországon az első Balaton-parti verseny, és hogy valaha ellátogat-e hozzánk a GP mezőnye.