A legfontosabb idei változás, hogy a csupaszmotorok átvették az első helyet a sokáig egyeduralkodó túraenduróktól, sőt az idegőrlő városi közlekedés miatt annyian ültek át autóból motorra, hogy lassan a 150 köbcentinél nagyobb robogók is beérik a korábbi listavezetőt.

Milyen motorokat vettünk 2022-ben?

Először is a jó hír: a Datahouse adatai alapján több mint háromezer új motor talált gazdára fél év alatt, azaz messze több, mint tavaly vagy bármikor az elmúlt évtizedben. A gyártók versenyét – akárcsak a korábbi években – a Honda vezeti 1019 új járművel, mellette a Yamaha és a BMW került fel a képzeletbeli pódiumra. Ezzel szemben a korábbi dobogós Suzuki egy év alatt visszacsúszott az ötödik helyre, a Kawasaki mögé, miután a japán cég eladásai csaknem a felére estek vissza 2021-hez viszonyítva (327/171 új motor).

magyar-motorpiac-2022-elso-felev
A legeredményesebb tíz márka közül meglepetésre a Harley-Davidson lépett előre a legnagyobbat, az amerikai gyártó egy év alatt megduplázta a forgalmát Magyarországon

Ami a legnépszerűbb motorokat és robogókat illeti, alaposan átrendeződött az élmezőny. Talán a legnagyobb szenzáció, hogy milyen sok túramotor fogy: annyi új, izgalmas modell jelent meg az utóbbi esztendőben, hogy kétszer több túragépet adtak el Magyarországon, mint 2021-ben. Az élre berobbanó NT1100 mellett az örök bestseller BMW R 1250 RT és a Kawasaki Versys 650 fért fel a dobogóra.

magyar-motorpiac-2022-elso-felev
Különösen a Honda NT1100 megjelenése pörgette fel a túramotorok forgalmát. Rögtön piacvezető lett kategóriájában a japánok új sorkettese

A legsikeresebb géposztályban, a csupaszmotorok között továbbra is legyőzhetetlen az MT-07, toronymagasan vezet a Yamaha fürge és kedvező árú sorkettese, míg mögötte a Honda CB500F, a Suzuki GSX-S1000 és a Yamaha másik üdvöskéje, az MT-09 sorakozik. Persze hiába a sok eladott naked és a trónfosztás, akad egy modell, amit egyszerűen nem tudnak megszorongatni a vetélytársak.

magyar-motorpiac-2022-elso-felev
Noha a túraendurók szegmense csak második lett, még mindig innen kerül ki a „győztes”. Továbbra sem tudják utolérni a piac legkapósabb motorkerékpárját, a listavezető BMW R 1250 GS-t

Hogyan befolyásolja a motorgyártást a nyersanyaghiány?

Eddig tehát szépen alakultak a számok, de a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy júniusban minimális visszaesés volt az új motorok forgalmában Magyarországon. Valószínűleg a nyersanyaghiányból fakadó, egyre hosszabb várólista az ok, de az is lehet, hogy a korábbi években ekkor adták át a tavaszi COVID-hullám miatt késve érkezett gépeket. Akárhogy is, érdemes lesz figyelni a trendeket az év második felében, hogy kiderüljön: apró hullámvölgyről van szó vagy hosszabb távon is hasonló visszaeséssel kell számolnunk?

magyar-motorpiac-2022-elso-felev
Folyamatosan nő a 125-ös és annál nagyobb robogók iránti kereslet, ami azt mutatja, hogy mind több autós vált négyről kétkerékre, hogy pénzt és időt spóroljon

Akárhogy is, örömteli, hogy amíg az autópiac éppen csak kezd felállni a járvány alatt kapott pofonból, a motorokra egyre nagyobb a kereslet. Ez meg is látszik a hazai járműállományon, hiszen

több mint kétszer annyian motoroznak napjainkban, mint az ezredfordulón. 2000-ben 91 ezer rendszámos motorkerékpár volt hazánkban, ezzel szemben ma már közel 210 ezer, és ez a szám évről évre nyolc-tízezer darabbal nő.

Eddig tehát jól alakult a szezon, impozánsak a számok, az pedig egyaránt jó hír a közlekedőknek és a városlakóknak, hogy mind többen váltanak autóról motorra vagy robogóra. Elvégre így csökkennek a dugók és – nem mellesleg – az ilyen sofőrök ezentúl motorosként (is) gondolkoznak a volán mögött, azaz tudatosabban vezetnek és még jobban odafigyelnek a kétkerekűekre.

Magyarország legnépszerűbb új motorkerékpárjai (125 cm3 felett, 2022. január-június)

1. BMW R 1250 GS

2. Honda CB500X

3. Yamaha MT-07

4. Honda CB500F

5. Honda CMX500 Rebel

6. Honda NT1100D

7. Honda CBR650R

8. Suzuki DL650

9. Suzuki GSX-S1000

10. Yamaha Tracer 7