· 2020. november 13.

Menetpróba: Brixton Crossfire 500 X

Múlt és jelen találkozása

Éppen négy éve, a 2016-os EICMA motorkiállításon láthattuk az első Brixtont, a cég belépőszintű 125-ösét. A brit név mögött az osztrák KSR Group áll, melynek mérnökei nagy lelkesedéssel és szakértelemmel vágtak bele az új márka felépítésébe. Úttörő nyolcadliteresük komoly közönségsikert aratott, s most a kéthengeres 500-ason a sor, hogy megismételje öccse eredményeit.
A 2015-ben útjára indított Brixton Motorcycles kezdetben a fiatal pilótákat szerette volna megnyerni magának 125-ös és 250-es típusaival, viszont a csúcsmodell 500-as megjelenésével egy teljesen új vásárlói kört is célba vett. Ez a vas ugyanis nemcsak remek kezdőmotor azoknak, akik 18 éves korban megszerezték az A2-t, hanem a középkorú és a feleslegesen erős gépekre már nem vágyó családapák ideális választása is. Nem beszélve arról, hogy a könnyű jószág bizonyára rengeteg hölgy fejét ugyanúgy elcsavarja majd, hiszen kecses felépítésének köszönhetően az alacsonyabb, törékeny csajok is talajt érnek róla.

Múlt és jelen találkozása: Brixton Crossfire

A Brixton rögvest két félliteressel, a Crossfire-rel és a Crossfire X-el rukkolt elő, ezek csak megjelenésükben térnek el egymástól. A hatvanas-hetvenes évek klasszikus csupaszmotorjait idéző forma láttán még azok is elismeréssel csettintenek, akiket egyébként hidegen hagynak a motorok, tekintettel arra, hogy igazán arányos és szemrevaló, sportos hangulatot árasztó külsőt alkottak a cég tervezői. Kár lenne tagadni, hogy magával ragadott a látvány, s azonnal szerettem volna kipróbálni.
{{articleGallery[27819].caption}}
Persze még mielőtt felvettem a motorosruhát, alaposan körbenéztem az osztrákok újdonságát. Majdhogynem mindenhol megtalálható a névre utaló X motívum, tudniillik a lábtartókon, az üzemanyagtartályon, a hűtőborításon, a fényszóróban és a dekniken egyaránt felbukkan, sőt magában a Brixton logóban is megjelenik, ahol az X egy iránytűt mintáz. Érdemes néhány gondolat erejéig kitérni a műszaki megoldásokra is. A mutatós portéka szíve egy 486 cm3 össz-lökettérfogatú, DOHC-vezérlésű, 47 lovas (35 kW) sorkettes, mely természetesen teljesíti az Euro 4-es normát.
{{articleGallery[27707].caption}}
Lassításkor elöl 320, hátul 240 mm-es tárcsákkal dolgozik együtt a J.Juan úszónyerges rendszer, a blokkolásgátló pedig a Boschtól érkezik. A Crossfire több alkotóelemén megfigyelhetünk igényességre utaló apró részleteket, ilyen például a fényszóró védőüvegére ragasztott négy tájegység kezdőbetűje. Természetesen a 2020-as trendeknek megfelelően minden fényforrás LED-es, a minimalista stílusban megalkotott műszeregység pedig LCD kijelzőn jeleníti meg a legfontosabb adatokat.
{{articleGallery[27700].caption}}
A Brixton arra is nagy hangsúlyt fektetett, hogy a nem saját maguk által gyártott alkatrészeket a lehető legjobb beszállítóktól szerezzék be, nem csoda hogy az általános minőségérzet kifejezetten jó. Bár a borongós őszi időben csak egy rövid próbát futhattam az 500-assal (a forgalmazó ígérete szerint hamarosan megkapjuk hosszabb tesztre is), tapasztalatszerzésnek ez is megfelelt.

Egy retrómotor is lehet modern és kényelmes

Dicséretes, hogy már az első üléspróba alkalmával természetesnek éreztem a pozíciómat a minimalista, mégis kényelmesnek tűnő nyeregben, s minden kezelőszerv pontosan ott van, ahol kerestem volna. Nem vagyok égimeszelő, 180 centiméteres magasságomhoz remekül passzolt a váz mérete és a 795 mm-es ülésmagasság, mi több a ülőfelület szivacsozása is nagyobb kényelmet nyújt, mint azt kinézete sejtetné. Lám, nem csak kínpad lehet egy klasszikus, karcsú nyereg... Parádésan élénk a gázreakció, ráadásul a gyorsulásélmény mellé olyan, halk morajlásból üvöltésbe átcsapó zenét szolgáltat a kipufogó, hogy minden porcikánk bizsereg. Remekül passzol a klasszikus kinézethet a nyers hang, ezt jól eltalálták az osztrák mérnökök.
{{articleGallery[27704].caption}}
A 47 lovas sorkettes akkor válik igazán virgonccá, amikor a fordulatszámmérő megközelíti a hatezres értéket, s innen még bátran húzhatjuk a gázt, mert a csúcsteljesítményt 8500 f./percnél éri el a a DOHC-erőforrás. Arra is örömmel emlékszem vissza, hogy lassításkor milyen vérpezsdítő durrogással hálálta meg a visszaváltásokat a Crossfire X, pontosabban a tölcséralakú retrókipufogó. Apropó, visszaváltás! A hatfokozatú váltó pontos, nem mellesleg kapcsolókarja is jó helyen van. Kuplungja szintén ügyes szerkezet, a kar behúzása kis erőt igényel és csúsztatása is gyerekjáték, semmi bizonytalanság vagy váratlan reakció nem jellemző rá.
Miért hasznos a rejtett kamera motoron?
Sokan azt gondolják, hogy fedélzeti kamera csak azért hasznos, mert segítségével rögzíthetjük a kényes helyzeteket vagy baleseteket, s így lesz tanúja a történéseknek. Pedig nem így van, a „mindent látó” eszközök akkor is jól jönnek, ha rögzítenénk utazásainkat vagy éppen visszanéznénk, milyen szép tájakon jártunk. Rengeteg cég kínál ilyen eszközöket, viszont ezek általában nem motorkerékpárokhoz készülnek, ezért motoros körökben inkább sisakra, tankra stb. rögzített akciókamerák váltak be.
{{articleGallery[27815].caption}}
Szerencsére akad a kínálatban néhány olyan kamera, ami kifejezetten motoros felhasználásra készül, ezeket jóformán a motor bármelyik pontjára felfogathatjuk, s így nem rángatják a sisakot menet közben. Nagy előnyük, hogy könnyedén elbújtathatók, így nem lehet észrevenni őket, ebből kifolyólag még olyan országban is velünk lehetnek, ahol egyébként nem nézik jó szemmel a hatóságok a bekapcsolt kamerákat.
A tesztút során sikerült kifognom egy kacskaringós aszfaltcsíkot is, így megbizonyosodhattam arról, mit művel a Crossfire X a tempósabb íveken. Ugyan az első forszírozott fordulóban olyan érzésem támadt, mintha az erősen megdöntött motornak szeretne kitörni a fara, nem is mertem jobban húzni a bizonytalanság miatt, ám a sokadik kört követően rájöttem, hogy az üléspozíció és a testhelyzet változtatásával teljesen kiszűrhető ez az érzés, és utána úgy követte az ívet az osztrákok nakedje, mintha sínen húzták volna.
{{articleGallery[27708].caption}}
A méltán híres japán KYB gátlók mellett sem mehetünk el szó nélkül, hiszen példamutatóan viselkednek bármilyen szituációban, és rossz minőségű úton is elég rugózási, csillapítási tartalékuk van. A fékek kellő erővel fogják meg a 180 kilós vasat, ami nem is csoda, elvégre a J.Jüan név már olyan modelleken is feltűnik, mint a KTM új 790-es sorozata.
{{articleGallery[27710].caption}}
A rövid ismerkedést követően messzemenő következtetéseket még nem vonnék le a Crossfire 500 X-ről, de azért azt nyugodt szívvel kijelenthetem, senki sem jár rosszul a Brixton jelenlegi csúcsmodelljével. Elvégre olyan formatervet kapunk a 2,39 milliós vételárért, mintha egy épített motor lenne alattunk, csak éppen az egyedi gépekre jellemző műszaki anomáliák nélkül. Jó választás azoknak, akik A2 jogsival szeretnének olyan gépet venni, ami teljes értékű ingázó- és utazómotor, megjelenése pedig utánozhatatlan – ezer közül is felismerhető, hogy a Crossfire áll előttünk.

Műszaki adatok – Brixton Crossfire 500 X

Motorkonstrukció: Folyadékhűtéses, soros
Össz-lökettérfogat (cm3): 486
Hengerek száma: 2
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 35/47/8500


Futómű és fékrendszer
Váz: csőváz
Első felfüggesztés: KYB állítható teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: KYB állítható teleszkóppár
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17/ 160/60 ZR 17
Fékrendszer elöl: J. Juan 320 mm-es tárcsa
Fékrendszer hátul: J. Juan 240 mm-es tárcsa


Méretek, árak
Teljes hossz (mm): 2117
Ülésmagasság (mm): 795
Kormány szélesség (tükrükkel, mm): 757
Üzemanyagtartály térfogata (l): 14
Száraztömeg: 180 kg
Vételár: 2 399 990 Ft