Ma egy érzékeny, de nagyon fontos témáról mesélek, minden motoros rémálmáról, az esésről. Bármennyire is vigyázunk, majdhogynem elkerülhetetlen – a tempós motorozásnak egyszerűen velejárója a hibázás. Határaink feszegetése közben mindig ott rejlik a veszély, és pikk-pakk máris a kicsúszik alólunk a talaj. Na de tényleg csak ennyi lenne? Egyik pillanatban még a nyeregben aztán a földön – ennél azért összetettebb a dolog…

Motor nélkül is felkészülhetsz az esésre

Kevesen gondolnak rá, pedig fontos részlet, hogy két pályázás vagy túra között is sokat tehetsz az esések és sérülések megelőzéséért. Nem biztos, hogy a mai felgyorsult világban mindenkinek akad naponta fél vagy egy órája, hogy erősítse gyengébb, sérülékenyebb testrészeit, de erre talán nincs is szükség – este öt-tíz perc testmozgással is sokat tehetsz magadért. Mire gondolok megerősítés alatt? Rövid mobilizáló feladatok, Youtube-on egymillió találat van rá, sőt itt a SportMotoron is részletesen foglalkoztunk vele egy szakedző segítségével.

mit-tehetsz-az-eses-ellen-23197

Alaposan vértezd fel a tested az esések ellen, de könyörgök, ne így...

Otthon elvégezhetőek különböző gyakorlatok, főként nyújtások, amelyek nagy hatással vannak testünkre, és eséskor ezen múlhat, hogy lábon vagy hordágyon jössz-e ki a sóderágyból. Tudod, ez is pont úgy működik, mint bármilyen más „munka” – ha rendszeresen foglalkozol, törődsz vele, akkor fejlődik, s amit elhanyagolsz, az a legrosszabbkor hagy cserben. Közhelyesen hangzik, de igaz, hogy ezúttal is pont annyit nyersz, amennyit teszel érte!

…és láttam, hogy ez nem lesz meg

Egy nagy ugrással máris a nyeregben ülünk, és jön az a bizonyos féktáv, kanyar - megtörténik a baj. Mint minden vészhelyzetben, az ember itt is először ösztönösen próbál cselekedni, de ez csak olaj a tűzre. Jól tudjuk, az eléfordulásos balesetek többsége úgy történik, hogy a pilóta a veszélyt, vagyis a kocsit nézi a menekülőút helyett, és itt is hasonló a helyzet - most is az ősi ösztön, a kapaszkodás, a csúszás lelassítása a legrosszabb döntés.

Tudom, könnyű a fotelből sok okos dolgot mondani, de a valóságban a másodperc tört része alatt követik egymást az események, nehéz őket lereagálni vagy eleve tudatosan tenni bármit. Próbálom hát leegyszerűsíteni, s ha csak egy dolgot emelhetek ki, akkor az a kéz és a láb védelme. Csak a végtagjaidra figyelj, és ne akarj kapaszkodni, ne hagyd szanaszét a kezeid! Mintha védenéd a tested, háton csúszva egyszerűen tedd a mellkasodra a karod, így máris sokat tettél, hogy csonttörés nélkül végződjön a bukás.

mit-tehetsz-az-eses-ellen-23198

Egyszer fent, egyszer lent... Nekem is kijutott már a sóderágyból

Amennyiben pörögsz-forogsz a földön, akkor is csak az a dolgod, hogy minél kevesebb felesleges mozdulatot tegyél, és várd, hogy lelassulj. Tudom, ez az egyik legrosszabb érzés, azonnal tenni akarsz a pörgés ellen, de – tapasztalatból mondom – neked, hogy kár vergődni, így csak kárt teszel magadban.

Végre megálltam, de csak most jön a java

Oké, vége az eszeveszett pörgés-forgásnak, megálltam, és most? Megint csak az ösztöneid ellen kell dolgoznod, mivel legszívesebben felugranál, és szaladnál a géphez, hogy rendben van-e. Könyörgök, ne tedd! Ekkor olyan magas az adrenalinszinted, hogy szó szerint nem érzel fájdalmat, és egy töréssel is vígan nekiállsz futni...

mit-tehetsz-az-eses-ellen-23200

Az úgynevezett high-side - itt is ugyanaz a recept, a sérülés mérséklése minden áron

Lassan, tudatosan nézd át, mozgasd a végtagjaid, és csak akkor állj lábra, ha tényleg megbizonyosodtál róla, hogy minden rendben. Ezután jöhet a motor: ezt lehetőleg segítővel állíts fel, hiszen még mindig nem lehetsz 100%-ig biztos benne, hogy nem sérültél meg! Ha nem néz ki valami jól, vagy nincs meg benned a tűz, hogy a piruett után még emelgesd a nehéz dögöt, akkor – pályán - nézz ki egy biztonságos helyet (pl. gumifal mögött), menj oda, s hagyd, hogy a személyzet dolgozzon. Ez már csak azért is tanácsos, mert ha valamilyen szennyeződésen csúsztál el, akkor gyorsan jöhet a következő „áldozat”, aki jó eséllyel pont ide csúszik ki, ahol állsz.

Ha ő esik, én is vele megyek

Jöjjön a legnehezebb lecke, ahol tényleg gigászi küzdelem kell, hogy legyőzd az úgynevezett vadászösztönt. Amikor előtted esik, kicsúszik valaki, akaratlanul is nézed a földön pörgő motort és vezetőjét. Ne tedd! Vezetéstechnikai tréningeken és pályanapokon is megtanulhattad, hogy „oda mész, ahová nézel”, márpedig itt ez annyit tesz, hogy elütöd szegény földön fekvőt vagy utánamész a sóderágyba, holott Te be tudnál kanyarodni.

Vedd át az irányítást, és tudatosan a menekülőutat nézd, ne a kicsúszó vasat! Ezt akár gyakorolhatod is előtte üres, forgalom elől elzárt helyen, és ez a tanulás szó szerint életmentő lehet a későbbiekben. Tegyük fel, hogy megúsztad, csak a lelked és a pénztárcád sajog az esés után, és már a boxban vagy otthon a garázsban állsz a szebb napokat látott vas mellett - jöhet a szemle! Ha kis tempónál csúszol el rendszerint a „sallangok” kapnak pofont, legyalult fékkarok, lábtartók jelzik, hogy talajt fogott a motor.

Figyeld a profikat! Rajtuk látszik igazán, mennyire tudatosan kezelik a kicsúszást, hogy minél kevésbé sérüljenek meg

Sokkal rosszabb a helyzet, ha high-side közben átfordul a gép, hisz’ ilyenkor sokkal több sérülés lehet a technikán, mint amit elsőre látsz. Ne légy rest, bonts le minden idomot, burkolatot, és keress apró repedéseket, torzulásokat, melyek később nagy galibát okozhatnak! Összpontosíts előbb a fődarabokra, jöhet a blokk, a váz és segédváz tüzetes átvizsgálása, utána villa, lengőkar stb. Még így is van esély rá, hogy nem szúrsz ki egy kisebb deformálódást, és csak a következő pályázásnál derül ki, hogy salakmotort „építettél”, s egyszerűen nem hajlandó jobbra fordulni a vas.

Remélem tudtam segíteni ezzel a pár gondolattal, de természetesen mindenkinek azt kívánom, hogy soha ne legyen szüksége a fenti tanácsokra. Mindenkinek sok-sok élvezetes, balesetmentes kilométert kívánok, és szurkoljatok jövő hétvégén, mikor Hockenheimben lépek pályára az IDM Suzuki Cup zárófutamán, ahol a bajnoki címért csatázom majd!

Ha téged is érdekel, miként alakul Bálint pályafutása a jövőben, s kíváncsi vagy a legújabb, legérdekesebb vele kapcsolatos hírekre, kövesd Te is a Facebookon és az Instagramon! Továbbá érdemes böngészni csapata, a H-Moto Team weboldalán és Facebook-oldalán is.