Zárófutamához érkezett az idei gyorsaságimotoros-világbajnokság, a hagyományoknak megfelelően ezúttal is Valenciában búcsúztatták a szezont a pilóták. Kivételesen nem a MotoGP hozta a legnagyobb izgalmakat, ahol egyébként Marquez és Rossi kiesése után Dovizioso, Rins és Espargaro végeredmény született, vagyis a KTM megszerezte első MotoGP-dobogóját.

motogp-valencia-2018-20103
Törökország első motoros vb-futamgyőzelme, egyben új világrekord: Can Öncü 15 évesen diadalmaskodott a Moto3-ban, amire még soha nem volt példa a GP történetében

Ellenben a Moto3 igazi szenzációval zárult, ugyanis a versenyrajongók által is alig ismert, 15 éves, szabadkártyával induló Can Öncü szó szerint leiskolázta a teljes vb-mezőnyt. Persze feltűnése nem volt előzmény nélküli, elvégre négyszer győzött és hétszer állt dobogóra a Red Bull Rookies Cupban, előtte pedig motocrossban és supermotóban jeleskedett.

Sok-sok pénz jó helyre

A WSBK-ból ismert Kenan Sofuoglut egyebeket mellett azért szponzorálta a török állam, hogy versenyzése mellett az - itthon is egyre erősebb - utánpótlás-nevelésből is kivegye a részét. Így bukkant rá 2012-ben a Kelet-Európai Supermoto-bajnokságban Kawasaki KX 65-tel induló és győzedelmeskedő Can Öncüre, aki Valenciában egy elképesztő edzéseredmény után (4. hely) a futamon is hihetetlen magabiztossággal lépett pályára. Bámulatos volt, ahogy ez a folyton mosolygó török srác egy rendkívül izgalmas, esős körülmények között zajló futamon vagy féltucat megcsúszást, esésgyanús helyzetet mentve súlyos másodperceket vert a második helyezett Moto3-világbajnokra, Jorge Martinra. Tegyük hozzá, hogy ők ketten kiemelkedtek a mezőnyből, ugyanis Öncü nagyjából fél percet adott a nyolcadik-tizedik helyen befutó ellenfeleknek.

motogp-valencia-2018-20101
Jövőre teljes szezont fut Öncü, mégpedig az Ajo csapatnál, szóval minden adott ahhoz, hogy újabb győzelmekkel és rekordokkal hívja fel a figyelmet magára, valamint az utánpótlás-nevelés fontosságára

Már alig várjuk az első 2019-es futamokat, ahol Öncü a KTM Ajo csapatánál teljes évadot futhat, és újra bizonyíthatja tehetségét. Arról nem beszélve, hogy a kifejezetten magas és sportos fiúnak jobban állna egy Moto2-gép, szóval ne lepődjünk meg, ha pár Moto3-villantás után 2020-ban már a Moto2-mezőnyben láthatjuk viszont. Akárhogy is lesz, szurkolunk neki, hiszen sok-sok ilyen fiatal, kedves pilótára van szükség a vb élvonalában, aki reményt adhat a motorozással éppen csak barátkozó, de hasonlóan tehetséges gyerkőcöknek.