· Képek: Gyártók · 2017. február 15. 15

Utángyártott műszeregységek

Mennyi az annyi?

A sérült órák cseréje gyakran bontott forrásból is 80-100 ezer forintos tétel, így nem meglepő, hogy sokan az olcsóbb, utángyártott változatokra voksolnak. Ezekből ma már elképesztően széles a választék, ezért most egy átfogó piaci bemutatóval segítünk választani közülük.
Számos oka lehet annak, hogy valaki elkezdi böngészni a Koso, a GPT vagy más ismert gyártók honlapját. A terepmotorok és az olcsó quadok gyári műszerei gyakran szegényesek, kevés információval szolgálnak vagy az előző tulajdonos esései miatt már nincsenek is a gépen, így muszáj helyettesíteni azokat. Sportmotorokon szintén a sérülések és a drágán beszerezhető új, valamint bontott alkatrészek miatt kerülhetnek képbe az univerzális alkatrészek, míg a klasszikus vagy épített vasakon egyszerűen szebben mutatnak a kisméretű, kimondottan ilyen célra kifejlesztett órák. Akárhogy is legyen, több száz féle típus közül szemezgethetsz, ahogy most mi is tettük, végigjárva a szó szerint ingyenes megoldásokat, a legolcsóbb kínai holmikat és az elismert cégek termékeit.

Egy fillérbe sem kerül

Ha mielőbb szükséged van valamire, ami mutatja a sebességedet, arra a legegyszerűbb megoldás, ha letöltöd valamelyik erre szolgáló alkalmazást a Google Playről vagy az iTunes-ról, rögzíted a telefont egy vízhatlan tartóban, és már indulhatsz is.
Mintha Dredd bíró gépére ültél volna, olyan hatást kelt egy nagy kijelzőjű telefonon a DigiHUD
Ezek közül az egyik legkedveltebb a hatvanezer visszajelzés alapján 4,3-as osztályzatot elérő DigiHUD, mely egyszerűen kezelhető, rendelkezik éjszakai üzemmóddal, és a megszokott km/h, illetve mérföld/óra mellett csomóban is méri a sebességet, ha valaki vízen használná. Hátrányaként jobbára csak a lassú műholdas kapcsolódást említik a felhasználók.
{{articleGallery[12282].caption}}
Hasonlóan kedvelt a Speedview alkalmazás is, ennek egyik oka, hogy valódi műszerfal-kinézetet nyújt, személyre szabható a megjelenése, akár analóg hatású óra is választható, s szolgáltatásai között - egyebek mellett - az elért legnagyobb tempó és az átlagsebesség rögzítése is szerepel.
{{articleGallery[12286].caption}}
Még attraktívabb az Ulysse Speedometer névre keresztelt alkalmazás, a svájci eredetű program sokrétűsége és kinézete egyaránt lenyűgöző, erről tanúskodik a 4,6-es osztályzata is, azt azonban többen kiemelték, hogy töltőre feltétlenül szüksége lesz a felhasználóknak, mert az alkalmazás igencsak falja az amperokat a telefon akksijáról. Emellett azt se feledd, hogy az álmoskönyv szerint nem túl jó ötlet a pornak, nedvességnek és a nyári hőségnek kitenni a drága készüléked, vagyis a mobil mint műszerfal vészmegoldásnak megteszi, de hosszabb távon másra lesz szükséged.

Az alsó polc kínálata

Komoly dilemmába kerülhet az a motoros, aki csak felületesen nézi át az utángyártott alkatrészek választékát. Első ránézésre látszólag ugyanolyan termékek sorakoznak az online piactereken, ám ezek ára igencsak eltérő - a megszólalásig hasonló alkatrészeken tíz- és százezres árcímke is fityeghet, forintban természetesen. A megfejtés ezúttal is a mindig, mindent hamisító kínai cégeknél rejlik - ők igyekeznek a nagynevű márkák termékeit minél pontosabban lemásolva vevőket szerezni maguknak.
{{articleGallery[12288].caption}}
Miként arról a vevők is említést tettek, a távol-keleten 35-50 dollár között kapható alkatrészekkel néha komoly gondok adódnak. Főként a hektikusan működő sebességmérőt és a bonyolult felszerelést említik hibaként, ahogy többen beszámoltak a hiányosan, illetve sérülten érkező csomagokról is. Akárhogy is, ennél kevesebből nem hozhatod ki a műszerek cseréjét, de az elgondolkodtató, hogy a szeretett motorod létfontosságú vészjelzéseit (pl. olajnyomás, hűtőfolyadék-hőmérséklet stb.) valóban egy alig tízezer forintos eszközre szeretnéd-e bízni?
Egy lépcsőfokkal feljebb a Daytona elegáns alkatrészei sorakoznak - az önálló sebesség- és fordulatszámmérők itthon 30-40 ezer forintért elérhetők. Alapszolgáltatást nyújtanak, megjelenésük a kilencvenes évek jellemző formaterveit idézik, de tény, hogy ennyiért kár is lenne többet várni tőlük.
Néhány forinttal többért találhatsz összetettebb megoldást, mint például az amerikai Trail Tech kütyüjei. Az off-road célokra kifejlesztett holmik nem túl drágák, jellemzően 70-100 euró között mozognak, de a profi műszeregységekhez mérten ezek sem éppen sokrétűek, és nem is mutatósak - baltával faragott megjelenésük miatt tényleg csak a terepezőknek ajánlottak.
{{articleGallery[12284].caption}}
Kivétel ez alól a cég csúcsmodellje, a Voyager, ám az iránytűvel is kiegészített szerkezet ára (3-400 euró) már korántsem nevezhető jutányosnak - ennyiért számos egyéb alternatíva akad. Ide sorolhatók az olasz GPT termékei, melyek között rálelhetsz érintőképernyős, sőt GPS-sel kiegészített változatra is, szolgáltatásaik között pedig - az alapadatokon túl - elérhető a környezeti hőmérséklet vagy éppen az üzemóra megjelenítése is. A mindössze 5-9 dekát (!) nyomó alkatrészek házát és kijelzőjét nem bonyolították túl, mégis a Trail tech cuccaival ellentétben letisztult, elegáns megjelenésűek, igaz ezekért muszáj mélyebben zsebbe nyúlni - az önálló fordulatszámmérőket 20-30 ezerért mérik, a legolcsóbb komplett egységeket a kiárusítások ideje alatt 50-60 ezerért veheted meg, míg a tényleg profi, GPS-sel kiegészített modellek ára 70-80 ezer forint között mozog.
{{articleGallery[12276].caption}}
A tajvani Acewell ma már a nagy gyártók között jegyzett, termékei egyszerre elegánsak és sokrétűek, miként a minőségre sem lehet panasz. A kisméretű, mégis akár 8-10 fontos információt is megjelenítő órák 100-110 ezer forintba kerülnek a hazai forgalmazónál, vagyis már épppen abba a kategóriába esnek, melynél már érdemes lehet elgondolkozni inkább egy bontott, de gyári műszeregység vásárlásán.
{{articleGallery[12279].caption}}
Ugyanez a helyzet a legnépszerűbb márka, a Koso termékeivel is. Jóllehet, az évtizedes gyártási tapasztalat és az elégedett vevők ezrei garanciát jelentenek a minőségre, a közkedvelt RX2 és RX2N típusok 70-80 ezer forintos hazai ára már gondolkodóba ejti az embert, hogy inkább a magyar bontókat járja körbe egy szebb állapotú, gyári egységért.

Ha csak egyszerűen szebbet szeretnél

Említést érdemelnek még a kimondottan custom-motorokra szakosodott gyártók - az ő kínálatukban már-már művészi szépségű termékek szerepelnek, cizellált számlapok és igényesen megmunkált külső házak csábítják vásárlásra a motorépítőket.
{{articleGallery[12280].caption}}
Voksolj bármelyikre is, azt sose feledd: hiába lesz szebb vagy éppen informatívabb az új óracsoport, a beszerelése általában értékcsökkentő tényező, hiszen egy gyári alkatrészt helyettesítesz a többé-kevésbé odaillő utángyártottal. Ha máskor nem, a járgány eladáskor számolnod kell ezzel, vagyis az olcsón beszerzett műszer ellenére nem feltétlenül spórolsz vele. Más kérdés, ha átalakítasz egy motort, például idomosról csupaszra, és a korábban fejidomban csücsülő kijelzők már bután mutatnak - ilyenkor tényleg ez a legkézenfekvőbb, egyszersmind legjutányosabb megoldás. Mindenesetre mielőtt belevágsz, feltétlenül kérd ki szakember tanácsát, hogy van-e bármilyen nélkülözhetetlen alkatrész (pl. immobiliser) a gyári alkatrészben, ami nélkül nem használható a motorod, nehogy vásárlás után derüljön ki, hogy feleslegesen költöttél a látványos, de számodra haszontalan alkatrészre.
Ne dobd ki, ha nem muszáj!
Mielőtt a kukába hajítanád az elromlott sebesség- vagy fordulatszámmérőt, feltétlenül nézd meg, hogy miért is nem működik! Gyakran fillérekből javíthatók a bontottan is több tízezer forintot kóstáló holmik, melyek apró alkatrészei szaküzletek tucatjaiban elérhetők.
{{articleGallery[12290].caption}}
Magunk is hasonlóan jártunk: már-már feladtuk a harcot a ZZR működésképtelen óráival, ám kiderült, hogy csupán egy 4 MHz-es rezgőkvarc hiányzik a műszerből, ezért nem mozdultak a mutatók. Legnagyobb meglepetésünkre csak 120 forintba került a beszerzése, igaz, a rögzítéséhez egy spéci pákát is kellett vennünk, de így is pár ezresből megoldódott az elsőre komolynak tűnő probléma. Szóval csak megfontoltan: attól, hogy nem működik valami, még nem biztos, hogy muszáj kidobnod - gyakran a javítás a leggyorsabb, egyen legolcsóbb megoldás.