Nem kis feladat a motor irányításának minden egyes pontját részletesen kitárgyalni, mégis próbát teszünk vele, ehhez azonban muszáj tisztáznunk, hogy a legtöbb dolog már a gép kiválasztásakor eldől. Számos kérdést érdemes feltenni magadnak, mielőtt egy adott típusra voksolsz. Hogyan reagál majd a parancsaidra? Mennyire segít - vagy éppen gátol - majd téged a mindennapi motorozás során vagy a hétvégi túrákon? Ezek sokkal fontosabb szempontok, minthogy van-e sportkipufogó a vason vagy sikerült-e még öt lóerőt kicsiholni belőle az előző tulajdonosnak. Lássuk hát, milyen teendők várnak, mielőtt elfordítod a kulcsot!

Ergonómia mindenek felett

Ha láttál már autós vezetéstechnikai oktatást, akkor bizonyára észrevetted, hogy az egyes manőverekhez elengedhetetlen, hogy megfelelő testtartást vegyen fel a vezető elindulás előtt. Nos, ez a motorosokra különösen igaz, elvégre mi - az autóvezetőkkel ellentétben - nem csak kezünkkel és lábunkkal, hanem egész testünkkel irányítjuk a vasat. Ha elmész egy képzésre, bizonyára ott is hallod majd, hogy „Ne kormányozd! Irányítsd!", aminél plasztikusabban aligha lehetne megfogalmazni a motorozás lényegét.
motorkerekpar-vezetestechnika-4570
Az extrém alacsony, illetve magas pilóták számára csak bizonyos típusok megfelelőek, s előfordulhat, hogy ezek is átalakításra szorulnak, hogy tökéletesen kiszolgálják őket
Így hát még nagyobb hangsúlyt kap, mennyire is passzol testalkatunkhoz a kormány-lábtartó-ülés háromszög kialakítása, illetve, hogy milyen kezelőszervekkel terelgetjük a motort. Talán szájbarágósnak tűnhet ez a felsorolás, de az utakon körbetekintve azt látjuk, hogy magasságtól függetlenül a többség gyári állapotban használja a gépét, pedig ez a lazaság nem csak kényelmetlenséget okoz, hanem akár veszélyes is lehet.

Különleges szituációk

Motorral utazva jellemzően csak egy bizonyos hányadát használjuk ki a masina adottságainak, legyen szó terhelhetőségről, teljesítményről vagy éppen a sokszor feledésbe merülő kormányelfordítási szögről. A látszólag lényegtelen apróságok azonban rögtön komoly szerephez jutnak, amikor egy balesetet kell kivédenünk. Tudásunk legjavát nyújtva megúszhatjuk a neccesebb eseteket, ugyanakkor ehhez elengedhetetlen, hogy a motorunk tökéletes társ legyen ebben.
motorkerekpar-vezetestechnika-4629
A tanktáskák - főként a kétszintesek - útban lehetnek a gyors manőverek közben, ezért igyekezz inkább dobozokba pakolni, és az üzemanyagtartályra csak kisméretű pakkot rögzíteni. Hidd el, a tankod fényezése is hálás lesz, ha mellőzöd a jókora pakkot...
Ide tartozik, hogy a felsőtestünk mozdítása nélkül bármikor ütközésig el tudjuk fordítani a kormányt. Ez a csutkakormánnyal felszerelt sportmotorokon viszonylag egyszerű művelet, elvégre magunk is a tank fölé dőlve helyezkedünk el, ezáltal az a pár centis mozdulat nem okoz problémát. Nem úgy a csupaszmotorokon, illetve cruisereken, ahol a - középállástól számított - 30-35 fokos szög és a 70-80 centis szélességű kormányrúd sokkal nagyobb utat eredményez. Gondolj csak bele: városban haladva féktávolságon belül észlelsz egy akadályt, legyen az eléd szaladó gyalogos vagy éppen figyelmetlenül kikanyarodó autós. Az alacsony tempó és az időkorlát miatt szinte esélytelen, hogy a megszokott módon, a kanyar íve felé mozdulva és vasat ledöntve próbálj menekülni, megállásra sincs hely, vagyis ilyenkor az egyetlen menekülési út a határozott és gyors kikerülés.
motorkerekpar-vezetestechnika-4626
Lassú tempónál hatékony és gyors, ha a motort magad alól kidöntve hajtod végre a hirtelen irányváltást
Ha ilyenkor mondjuk csak a kétharmadát használod ki a rendelkezésre álló kormányelfordítási szögnek, az egy negyed kört leírva akár fél-egy méterrel is növelheti a megtett ív sugarát. Amikor csak centiken múlik a csattanás, ezek a kis különbségek jelentik a különbséget a biztonságos kikerülés és az ütközés között. Könnyen felmérheted, hogy Te miként is tudnál reagálni, s ehhez azt javasoljuk, hogy már a szezonkezdet előtt a garázsban tedd próbára magad! Ülj fel a motorra, ha jobbára párosan túráztok, akkor utasodat is kérd meg, szálljon fel mögéd. Helyezkedj el kényelmesen, ahogy városban is haladnál! Most próbáld ütközésig elfordítani a kormányt először jobbra, majd balra. Főként a jobbos jelenthet kihívást, ugyanis - miként arról már szót ejtettünk - a motorosok jelentős része inkább balra fordul ügyesebben, ösztönszerűen. Ha eközben messze eltávolodsz a mögötted ülőtől, akkor bizony előre kellett dőlnöd a manőverhez, amire éles helyzetben aligha lesz időd. Ilyenkor megoldásként érdemes lehet beszerezni egy eltérő ívű kormányt, melynek vége közelebb esik hozzád, vagy - ha rövid a karod - egy utólagos kormánymagasítóval is javíthatsz a helyzeten. Ez utóbbiakból ráadásul olyan is elérhető, ami egyszerre magasabbra és hátrébb is helyezi a befogatási pontot, vagyis a segítségével akár meg is úszhatod a kormány cseréjét. Már a vásárlás előtt felkészülhetsz rá, hogy milyen átalakítások várnak rád, mert a Motorcycle Ergonomics oldalán elég bepötyögnöd a magasságodat, valamint a kiválasztott típust, s az online program máris kiszámolja, miként festesz majd az adott motoron.

Lazán, nem görcsösen

Óva intünk mindenkit attól, hogy kizárólag olyan motorral álljon szóba, amiről mindkét csizmatalpa kényelmesen leér a földre. Persze megálláskor fontos a stabilitás, de ne ez legyen a motorozás Szent Grálja, aminek minden más szempontot alárendelsz. Egyébként is, ma már az ülés átalakításával könnyen nyerhetsz akár 4-5 centit is, hogy kényelmesebben elérd a talajt, s ha ez sem elég, a felfüggesztést is módosíthatod a cél érdekében.
motorkerekpar-vezetestechnika-4573
Csak akkor tudod lazán, magabiztosan terelgetni a motort, ha alapvetően a comboddal tartod magad, és az alkarodon, csuklódon nincsen súly. Sokat segíthet ebben a kényelmesebb üléspozíciót és pontosabb irányítást biztosító magasabb, szélesebb kormány beszerzése
Sokan élnek is az átépítés lehetőségével, ám érdemes szem előtt tartani, hogy bármely részegység módosítása csak a kacsolódó alkatrészek átfaragásával együtt hoz kielégítő eredményt. Nem ültetheted le a „kutyacsont" cseréjével a motor hátulját, hiszen azzal csak choppert építesz az egyébként remekül irányítható kétkerekűből, s ugyanígy igaz, hogy az ülésmagasság csökkentése sem hoz önmagában sikert. Az alacsonyabb üléshez gyakran módosítani kell a lábtartón is, hiszen ez esetben az üleped közelebb kerül a sarkadhoz, vagyis csökken a térded által bezárt szög. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy hiába kerültél közelebb a talajhoz, mert a kényelmetlenebb testhelyzet miatt valószínűleg hamarabb elfáradsz majd, illetve egyensúlyvesztéskor nehezebb lesz gyorsan letenni a lábad, pedig pont a kényelmes és stabil talajfogás volt a cél, amikor belevágtál...

Az állítható lábtartóról általában a pályagépek ugranak be, pedig a sport- és túramotorokon is jó hasznát vehetjük az üléspozíciót módosító alkatrésznek

A teljes sikerhez érdemes kicsivel lejjebb és főként előrébb helyezni a felfogatási pontot, arra ügyelve, hogy kanyarodáskor ne érjen le túl korán a lábtartó tüskéje.

Ne hagyd magad!

Tegyük fel, hogy immáron kényelmesen ülsz, a kormány kézre esik, a lábtartót mintha csak rád szabták volna, és a nyerged olyan kényelmes, hogy simán bevállalnál vele egy milánói kiruccanást is. Látszólag minden a helyén, ugyanakkor ne felejtsd el, hogy ez még mindig nem az autód - itt nem utazol, hanem sokkal inkább sportolsz, pláne szerpentinen, vagyis nem lehet semmi, ami a mozgásodban akadályoz. Válogasd hát össze úgy a ruházatodat - beleértve a kívülről nem látható darabokat is -, hogy azok ne zavarjanak hirtelen mozdulatok közben sem. Mindegyik szabása igazodjon a testalkatodhoz, hiszen csak így lesz kényelmes és nem utolsó sorban biztonságos, de sehol ne legyen laza, hogy a huzat utat találhasson a bőrödhöz. Rövid távon talán észre sem veszed, de egy hűvösebb, 10-12 fokos nyári reggelen akár fagyási sérüléseket is szerezhetsz, hiszen a sebesség növekedésével a menetszél olyan sok hőt von el, mintha télen a testfelületet szabadon hagyva lófrálnál.
motorkerekpar-vezetestechnika-4571
A vállakat terhelő nehéz hátizsák gyalog is megviseli az embert, pláne, ha motoron cipeli órákig ezt a csomagot. Ha teheted, inkább a géped terheld, ne a saját izmaidat, hogy könnyebben mozoghass a nyeregben!

Anyagias dolgok

Tudom, a fenti tételek beszerzése nem éppen filléres kaland, magam is tapasztaltam ezt, amikor az első hosszabb túrák tapasztalatait összegyűjtve elkezdtem átszabni a motoromat. A kormány és a hozzá kapcsolódó alkatrészek, kiegészítve a módosított üléssel és lábtartóval akár 150-200 ezer forintot is kitehetnek, ugyanakkor ne feledd, hogy ezek az apróságok teszik tökéletessé és elképesztően élvezetessé az addig csak jónak mondott gépet. Ráadásul ma már az ilyen kiegészítőknek is komoly használtpiaca van, ezért pár hónap utánajárással simán harmadolható az átalakításra költött összeg, ami pedig igazán jutányos ár a biztonságodért és az élményért, amit az ösztönösen, könnyedén vezethető motor nyújt.
motorkerekpar-vezetestechnika-4575
Sokat javíthatsz a komfortérzeten egy állítható fék- és kuplungkar, valamint egy kényelmesebb markolat beszerzésével. Tényleg filléres tétel, igazán megéri beruházni rá
Ha mindez megvan, akár el is indulhatsz, bár az korántsem mindegy, hogyan teszed ezt. A következő részben ezért arra térünk ki, milyen apróságok teszik igazán gördülékennyé - vagy éppen nehezítik meg - az elindulást és a haladást. Felrajzoljuk a szinte bárhol kivitelezhető gyakorlópályákat, melyek alapján magad is csiszolhatsz kicsit a téli pihenő alatt megkopott tudáson vagy akár új fogásokat is elsajátíthatsz, melyek megkönnyítik a mindennapi közlekedést.