Ilyenkor tavasz elején dugig vannak a motorszervizek, ezért nem ritka, hogy csak hetekkel vagy egy-két hónappal később tudják fogadni a most bejelentkező ügyfeleket. Márpedig itt a jó idő, szóval ha motorozni szeretnél, de ehhez előbb muszáj olajat cserélni a gépben, akkor nem marad más, mint otthon elvégezni a munkát.
Hogyan cserélj olajat a motorban?
Először is bármilyen egyszerűnek tűnik a YouTube-videókban, a burkolt sportmotorokon kimondottan sok munkával járhat már az előkészület is, mivel néhány típuson az idomokat, sőt a kipufogót is le kell szerelni, hogy hozzáférj a leeresztőcsavarhoz és a szűrőhöz. Ha nem érzed magad elég felkészülnek ehhez, inkább ne fogj bele, viszont az átlagos endurókon, csupaszmotorokon a felépítésből fakadóan sokkal könnyebb dolgod lehet.
![motorolajcsere-hazilag-olajszuro-alatet](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/vclp83y0sga8.jpg)
Mindenképpen szükséged lesz ehhez néhány szerszámra, többek között nyomatékkulcsra a leeresztőcsavar meghúzásához, máskülönben a csavar, a menet, sőt az olajteknő épségét kockáztatod. Emellett muszáj lesz beszerezni egy olajszűrőleszedőt, illetve belső, papírbetétes szűrő esetén az olajszűrőfedél eltávolításához szükséges szerszámot is.
![motorolajcsere-hazilag-olajszuro-alatet](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/vclp50-4b38n.jpg)
Ami az alkatrészeket illeti, ne sajnáld a pénzt új olajleeresztő-alátétre, mert tényleg filléres tétel, de nélkülözhetetlen a tökéletes munkához. Az olajszűrő megvásárlása is pofonegyszerű, hiszen a webáruházakban motortípusra kikeresheted a megfelelő alkatrészt, sőt a szűrőgyártóknak is van saját, könnyen használható katalógusa. Ugyanígy nem okozhat gondot az olaj kiválasztása sem, szóval ezért felesleges beírni a motoros csoportokba, hogy „Milyen olajat vegyek a Hondámba?”, mivel a gyárilag előírt viszkozitást, minőséget megtalálod a gépkönyvben, sőt legtöbbször az olajbetöltő környékén is feltüntetik, mégpedig a feltöltési mennyiséggel együtt. Amint ez megvan, már csak azt kell eldöntened, melyik olajmárkára esküszöl, és abból megvenni a szükséges mennyiséget, ami jellemzően 2 és 4 liter között változik a 125-ösnél nagyobb motorkerékpároknál.
![motorolajcsere-hazilag-olajszuro-alatet](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/vclp1sku13lz.jpg)
Köztudott, de azért kihangsúlyozzuk, hátha valakinek újdonság, hogy üzemmeleg motornál érdemes elvégezni a cserét, mivel így a kenőanyag könnyebben, gyorsabban leengedhető, persze vigyázva, hogy a forró blokk és a kipufogó ne okozzon sérülést munka közben. Szintén magától értetődő, hogy a leengedett fáradtolajat tilos kiönteni vagy flakonban a szemétbe dobni, viszont ingyen átveszik tőled megannyi benzinkúton. Amint kifolyt az összes olaj, visszateheted – az említett, új alátéttel – a leeresztőcsavart, az olajszűrőt, és már töltheted is a friss kenőanyagot a kémlelőablakon látható jelzésig, illetve régebbi motorokon az olajnívóig.
![motorolajcsere-hazilag-olajszuro-alatet](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/vclprohp6-nf.jpg)
Miután mindent átnéztél, jöhet az indítás, és ha néhány másodperc járatás alatt elalszik az olajnyomásjelző lámpája, valamint még mindig tökéletes az olajszint, már melegítheted is a motort, és kezdődhetnek az első idei túrák.