· 2020. november 22. 2

Kérdezz-felelek Kovács Bálinttal - II. rész

Csak a köridő számít!

Folytatódik sorozatunk, ezúttal futóműbeállításról, köridőmérésről, két- és négyütemű motorokról, valamint pályán és közúton is használható abroncsokról mesél ifjú versenyzőnk, Kovács Bálint.
Vége a versenyszezonnak, így újra több ideje jut Bálintnak, hogy válaszoljon a kezdő és haladó pályamotorosok kérdéseire. Vágjunk is a közepébe, és kezdjük a sokakat érintő problémával – mit tehetsz, ha a futóműállítás dacára is elpattog a hátsó kerék?
{{articleGallery[27956].caption}}

- Bárhogy állítom a futóművet, kemény féktávon elpattog és csóvál a motor feneke. Amíg masszívan húzom az elsőt, visszaváltani sem tudok, mert csak még rosszabb lesz a helyzet. Ha tényleg nem tudom már jobban hátratenni a súlypontot (futóműállítással), akkor milyen vezetéstechnikai tanácsot tudnál adni, ami segíthet?
- Nos, először is gondold át, miként tudnád hátrébb helyezni a saját testsúlyod, ha már futóműállítással nem sikerült eléggé terhelni a hátsó tengelyt. Másik lábtartó, kormány, idom, nyereg stb., ez mind segíthet, hogy jobban terheld a hajtott (pontosabban: ezúttal fékezett) kereket. Persze kezdésnek az is megteszi, és segít felmérni a helyzetet, ha fékezés közben tudatosan figyelsz rá, hogy kevésbé csússz a tankra. Jóllehet, ez egyszerűnek tűnik, de ha nem megfelelő a technika, hosszú távon nagyon fárasztó tud lenni és bizonytalanabb is lesz a motor. Ugyanis az lehet a legkézenfekvőbb elsőre, hogy úgy tartod magad minél messzebb a tanktól, hogy jó erősen tartod magad karból, viszont ez hamar lefáraszt és vezetéstechnikai szempontból is aggályos. Muszáj hát megoldanod, hogy combból tartsd magad, amivel duplán nyersz: eleve stabilabbá válik a motor, és ha kevésbé pattog el a hátulja, akkor határozottabban lassíthatsz és magabiztosabban fordulhatsz rá a következő kanyarra.
{{articleGallery[27957].caption}}

- Milyen applikációt javasolnál kezdőnek köridőmérésre? Amíg csak barátkozom a pályázással, nem szeretnék ezért direkt köridőmérőt venni, talán majd később, ha tényleg megértem egy profibb megoldásra.
- Nem érdemes túlbonyolítani, sőt kezdésnek azt javaslom, maradj a legegyszerűbb megoldásnál. Valószínűleg nem egyedül pályázol, tehát akad valaki, aki egy stopperrel segíthet mérni a fejlődésed. Az elmúlt 2-300 évben bevált (1766 óta léteznek stopperek), de ha nincs, aki kezelje, akkor tényleg csak az okostelefon marad.
{{articleGallery[27964].caption}}
Mivel jómagam nem használok ilyen alkalmazásokat, csak arra hagyatkozhatok, amit olvastam róluk – a legnépszerűbbek (pl. RaceChrono, Track Addict, StopWatch & Lap timer stb.) egyaránt erős értékeléseket kaptak, és a beszámolók szerint mindegyik remekül használható. Ha szélesebb, nagy pályán mész, a hazai RBiker alkalmazással azt is láthatod, milyen íveket használtál (ehhez a lehető leggyakoribbra kell állítani a mintavételt), illetve láthatod a kanyarbemeneti, illetve csúcssebességed is.
{{articleGallery[27958].caption}}

- Pontosan mit néznek a felszerelésen egy komoly pályán? Elég, ha „motoros” a szett vagy kell az E-jelzés is, mint pl. közúton egy igazoltatáskor? Megáll a motoros cipő is (szintén E-jeles) vagy kötelező a csizma? Egyébként javaslod a motoros cipőt, vagy ide az előírásoktól függetlenül kell a magasszárú csizma? Mi a véleményed a corduráról: egy lassú kezdőt az is megvéd vagy felejtsem el, és csak bőr?
- Először is tisztázzuk, milyen pályáról van szó! A kisebb, alacsonyabb átlag- és csúcssebességű körökön nyilván nem olyan szigorú az ellenőrzés, mint egy Hungaroringen vagy a Pannonia-ringen. Persze ettől függetlenül nem ajánlom a cordurát, mert csak a szellőzés és a kényelem szólhat mellette, viszont nem azért pályázik az ember, hogy kényelmesen üljön a motoron és ne izzadjon meg...
{{articleGallery[27963].caption}}
Akárhogy is, a bőrruha és a sport- vagy versenycsizma ajánlott, ez valódi védelmet nyújt (megfelelő méretben és protektorokkal természetesen!). Ne feledjük a gerincvédőt sem, sőt ez az egyik legfontosabb védelmi eszköz, az E-jel pedig egyszerűen garancia a minőségre. Ami megkapja ezt a jelölést, az garantáltan átment a hagyományos teszteken, vagyis ellenőrizték, hogy vészhelyzetben valóban megvéd-e.
{{articleGallery[27959].caption}}

- Mit javasolsz Kakucsring és Kecsó méretű pályára? Izgága, karbis, 125-ös 2T-t vagy inkább injektoros 125/250 4T-t? Minden szempont érdekel: megbízhatóság, fenntartási költségek, vezetési élmény és hogy melyik mennyire „tanít”, segít fejlődni.
- Igazából egyiket sem mondanám rossz választásnak, mindkét kategóriának megvan a maga előnye és hátránya. Van némi tapasztalatom a témában, mert mindkét pályán mentem már nem kevés kört két- és négyütemű motorokkal. Először is mindkettővel nagyon élvezed majd a körözést, ebben aligha lesz különbség. Ha magát a motorkezelést vizsgáljuk, egy négyüteművel sokkal könnyebb ráérezni akár kezdőként is, hiszen rugalmas, kiszámítható, kevesebb meglepetést okoz, amíg csak barátkozol a kanyarokkal és a technikával. Ezzel szemben egy 125-ös 2T-t mindig pörgetni kell, hogy legyen elég erő, közben pedig a kanyarokra összpontosítani, előre tudni, pontosan melyik fokozat lesz ideális a gyorsításhoz a kanyarkijáraton stb.
{{articleGallery[27962].caption}}
Fenntarthatóságot tekintve egy R125, ha szabad ilyen mondani, olyan igénytelen, hogy kb. csak tankolnod kell meg elvégezni az előírt karbantartásokat, és annyi. Összességében a 4T-t javaslom, mégpedig eddigi tapasztalataim alapján. Miként említettem, sokat mentem két- és négyütemű gépekkel, és sajnos a 2T szinte állandó szervizelést igényelt, érzékeny volt, sok munkát adott, míg a négyütemű egy valódi igáslónak tűnik mellette, ami minimális odafigyeléssel folyamatosan használható és kevesebbe kerül a fenntartása.
{{articleGallery[27960].caption}}

- Tudsz ajánlani olyan gumit, amit nem kell cserélgetnem utca és pálya között? Nem vagyok túl gyors (Kakucsring: 51 eleje, közepe), de nem szeretném, ha az abroncson múlna a további fejlődésem. A lényeg, hogy pályán tökéletesen tapadjon, a futásteljesítmény másodlagos. Az se baj, ha nem konkrét márkát írsz, hanem szempontot, amire figyeljek: pl. egy- vagy többkomponensű, melyik márkában vannak a legjobb ilyen köpenyek stb.
- Összességében elmondható, hogy rengeteget fejlődtek az abroncsok az utóbbi öt-tíz évben, ami főként abban tetten érhető, hogy egyre sokoldalúbbak. Remekül tapadnak a tartós túrasportköpenyek, elfogadható futásteljesítményűek az igazán puha modellek is, és ugyanígy egyre jobban használhatóak pályán az egyébként közúton is használható sportgumik. Jómagam többnyire Metzeler és Pirelli papucsokat próbáltam, ezek pályán is utcán is megállják a helyüket, a Sportec és Diablo Rosso is kiváló ilyen célra.
{{articleGallery[27961].caption}}
Előbbit közúton is használtam, így első kézből, tapasztalatok alapján mondhatom, hogy rendkívül könnyű bemelegíteni őket, ami nagy előny, hiszen ha lábon érkezel a pályára, aligha cipelsz majd gumimelegítőt. Természetesen más gyártóknál is találhatsz hasonló tudású, minőségű köpenyeket, de a fenti kettőt bátran ajánlom, sok tapasztalatot gyűjtöttem velük pályán és közúton is.