Az utóbbi években jó néhány modell eltűnt a piacról az EU-s környezetvédelmi előírások miatt, sőt komplett kategóriák vesztek oda a CO-értékkel vívott harcban. Elég csak a hatszázas sportgépekre gondolni, de mondhatnánk a cruiserek és klasszikus motorok géposztályát is, hiszen a többnyire léghűtésű erőforrások még nehezebben teljesítik az előírásokat, mint folyadékhűtésű társaik. Így aztán eltűnt a műszaki remekműnek is beillő Honda CB1100 és bármennyire is fájó, nyugdíjazták az 1957 óta (!) sikeres Harley-Davidson Sportstert is.

Ha ismerős a Motron Revolver formája, az nem a véletlen műve

Nehéz lenne tagadni, hogy pont a tavaly letűnt ikon, a Sportster ihlette a Revolver 125 tervezőit. Ha a gép sziluettje és sajátos tankja nem lenne elég bizonyíték, csak vess egy pillantást a henger mindkét oldalán feltűnő „légszűrőházra”, mely egyébként csak üres burkolat, egyszerű játék a formákkal. Ezek alapján rögtön világossá válik, hogy a Revolver tervezésekor bizony a Spori állt modellt.

motron-revolver-125-teszt
„Légszűrő” a henger mellett, gyújtáskapcsoló a villanyakon – ugye ismerős? Remek arányokat értek el a tervezők a 18-as első és a 15-ös hátsó abroncs beépítésével

Az üléshelyzet is a középméretű cruisereket idézi, 175 centimmel lazán nyújtott a lábam, csizmám az előretolt lábtartón pihen, és éppen csak egy kicsit kell előrehajolnom, hogy elérjem a kormányt. Rendben, utóbbi így volt a Sporin is, de jómagam kiegészíteném egy kormánykiemelővel, és ezt javaslom minden 175 centi feletti Motron-vásárlónak. Egyértelmű, hogy a kormányt két-három centivel magasabban és ugyanennyivel hátrébb rögzítve még kényelmesebb lenne az üléshelyzet, ráadásul az átalakítás fillérekbe kerül és csupán néhány perces munka.

motron-revolver-125-teszt
A Zhongsennél készült kipufogó is az amerikai ikon dobjára hasonlít, de jóval halkabb annál, hogy megfeleljen az EU-s normáknak

Noha már decembert írunk és fagypont alatti hidegben kezdődik a teszt, a gombnyomás pillanatában máris életre kel a kis egyhengeres. Szolidan ketyeg a 125-ös erőforrás, a kipufogó sem riasztja fel az alvó szomszédokat – nagyon visszafogott jelenség. Bár kedvező árú motorról van szó, a fokozatkijelző is alapáras, ezért ahogy egyesbe pöccintem a váltót, felvillan az 1-es jelzés a kerek, szálcsiszolt hátterű sebességmérő alatt.

A1-es cruiserrel ingázni? Miért ne?

Szokás úgy jellemezni a gyenge, lassú járműveket, hogy valódi „időgépek”, mivel a lámpától elrajtolva minden mozog, változik körülöttük, csak ők állnak egyhelyben... Nos, a 141 kilós Revolver sem azért lesz közönségkedvenc, mert 10,6 lovas csúcsteljesítménye leégetné a hátsó gumit a szép kidolgozású, fűzöttküllős felniről. 

motron-revolver-125-teszt
Ízléses lett a mérföld/órát is mutató, szálcsiszolt hátterű, analóg sebességmérő. Tulajdonképpen az a csoda, hogy „mutatós” órát kapott a Revolver – igazi kincs ez manapság, a praktikus, de kicsit lélektelen LCD-k korában

Éppen annyira erős, hogy szorgalmasan kapcsolgatva az autókat lerajtolhatjuk vele, de tesztünkön például a házon belüli rivális, a segédmotorok táborát erősítő Vizion simán tartotta vele a lépést úgy 25-30 km/óráig. Tegyük hozzá: a Vizion kategóriájának egyik legfürgébb tagja, és villanyos egysége nyomatékban simán veri a benzineseket, ezért is veheti fel a versenyt a 125-ös cruiserrel.

motron-revolver-125-teszt
Szép kidolgozású a fényszóró és a sebességmérő is, viszont a fehér burás irányjelzők – a hátsókhoz hasonlóan – lehetnének közelebb egymáshoz

Ha dinamikusan szeretnénk haladni, érdemes jól kiforgatni a levegős blokkot, ugyanis csúcsteljesítménye 8500-nál „tör elő”, már amennyire előretörés a bő tíz lóerő a vezetővel együtt 200-210 kilós tömeg mellett. Gyakran kell hát kapcsolgatni a pontosan, de kissé nagy erővel működő váltókarral, hogy magunk mögött hagyjuk az erősebb autókat is a lámpáknál.

A gyár szerint 90 km/óra a végsebesség, de ezt alaposan túlteljesítette a Revolver: nálunk 90 kilós terhelés mellett óra szerint 116 km/órás végsebességet ért el (GPS szerint: 106,2 km/h), és csak azért nem többet, mert ott leszabályozott ötödikben.

Vagyis aki ennél kevesebbet nyom és gyakran használja a motort városon kívül, nyugodtan feláttételezheti, hogy nagyobb legyen a csúcssebesség, illetve kevesebbet forogjon a kényelmes, 90-95 km/órás utazótempónál.

motron-revolver-125-teszt
Noha a hátsó ülés – a stílus íratlan szabályainak megfelelően – nem túl nagy, a bőséges lábtér lehetővé teszi, hogy a fagyizón túlra is elinduljunk utassal

Ilyen végsebesség mellett már-már parádés, hogy a Revolver – szintén a gyár mérései szerint – 1,9 liter benzinnel beéri százanként. Rendben, legtöbbünknek nem a fogyasztás az elsődleges szempont, ám a 125-ös ingázómotoroknál igenis számít. Mivel tanulmányok szerint az európai ingázók átlagosan napi 10-15 kilométert tesznek meg, gyorsan kiszámolható, hogy a magas benzinárak dacára is olcsóbb a Motronnal bejárni, mint BKV-zni. Egy kilométer 9 forintba kerül, vagyis aki kifejezetten sokat, mondjuk havonta 8-900 kilométert tesz meg, annak is kevesebbe kerül tankolni, mint buszbérletet venni.

motron-revolver-125-teszt
Alig kétliteres fogyasztásával és kedvező árával a Motron jó alternatíva azoknak, akik karcsú, könnyen fenntartható ingázót keresnek, de robogó helyett valami stílusosabbat képzelnek el garázsukban. A 684 km-es (!) elméleti hatótáv már-már rekord, ennyit a nagy túramotorok sem mennek el két tankolás között

A felfüggesztés hangolásánál is az ingázók igényeit tartották szem előtt, hiszen a beállítása inkább kényelmes, mintsem chopperesen kemény, hogy a megviselt belvárosi utcákon se rázza ki a lelket a vezetőből. Ráadásul a hátsó, külső gáztartályos rugóstagokon állítható az előfeszítés – igaz, csak körmöskulccsal –, ha utast vagy nagyobb csomagot vinnénk. Ugyanez a helyzet a fékekkel is: a két tárcsa lelkesen teszi a dolgát, és fékerő, illetve terhelhetőség alapján úgy tűnik, megállná a helyét nagyobb, 250-es, 400-as cruisereken is.

motron-revolver-125-teszt
A váltókar pontosan, de viszonylag nagy erővel járt, igaz, ez annak is betudható, hogy csak alig 50 kilométer volt a bejáratós tesztmotorban

A Motron létezése is csoda, a többi csak ráadás

Nem jó kérdés tehát azt feszegetni, hogy milyen cruiser a Motron flottáját erősítő Revolver 125, hiszen ekkora erőforrásból nem lehet csodát művelni, ez nem egy nyomatéktól duzzadó, férfiasan dörmögő vas. Sokkal inkább az a kérdés, hogy találunk-e egyáltalán olyan új ingázómotort a piacon, ami megfizethető és a stílusos cirkálók táborát erősíti.

motron-revolver-125-teszt
Kevés olyan nagymotor kapható manapság, ami ilyen szerény ülésmagassággal büszkélkedhet. Ez tuti nem riasztja el a legtörékenyebb, alacsony hölgyeket sem, hiszen 71,5 centiről garantáltan leér majd mindkét talpuk

Ilyen tekintetben szinte egyedülálló a Motron Revolver, elvégre 18/15-ös, fűzöttküllős felnijeivel és léghűtéses erőforrásával hitelesen hozza a cruiserek kötelező elemeit. Bő 1,1 millió forintos vételára szintén mellette szól, a majdnem 700 kilométeres hatótáv pedig egyszerűen kiváló. Durva, hogy aki napi 15-20 kilométert ingázik vele, ráér kéthavonta egyszer tankolni...

motron-revolver-125-teszt
Ügyesen oldották meg a kötelező elemek (rendszámtartó, lámpa, prizma, irányjelző) elhelyezését, így hátulról is letisztult, stílusos a Revolver. Különösen tetszett, hogy nem csúfították el mélyre húzott sárvédővel – szinte teljes egészében látszik a karcsú, 15 colos abroncs

Szinte látom magam előtt, ahogy 10-15 év múlva az akkori fiatalok ujjal mutogatnak majd út mellett parkoló Motron Revolverekre. Igazi különcként áll majd ez a vas a hologramműszerfalas, önegyensúlyozó, öntöltő elektromos gépek mellett, makacsul megőrizve egy darabkát a motorozás hőskorából.

motron-revolver-125-teszt
Jó ideje eltűnt a piacról a Honda Shadow 125, a Suzuki Marauder 125 és a többi A1-es cruiser, ideje volt hát, hogy valaki előrukkoljon egy ilyen modellel

Műszaki adatok – Motron Revolver 125

Motorkonstrukció: léghűtésű, négyütemű, egyhengeres

Hengerűrtartalom (cm3): 124,8

Csúcsteljesítmény (LE/f./perc): 10,6/8500

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/f./perc): 9,0 Nm/6500

Erőátvitel: ötfokozatú váltó, lánchajtás

Abroncsméret elöl/hátul: 90/90-18/140/90-15

Fékrendszer elöl/hátul: 267 mm-es/240 mm-es tárcsafék

Menetkész tömeg/megengedett össztömeg (kg): 141/291

Ülésmagasság (mm): 715

Üzemanyagtartály (L): 13

Üzemanyag-fogyasztás (L/100 km): 1,9

Végsebesség (gyári/mért, km/h): 90/106,2

Vételár: 1 119 990 Ft