A tesztek során csak néhány napig vendégeskednek nálunk a motorok, és mi tagadás, azok sokkal jobban megismerhetik a technikát, akik hónapokig, évekig szinte nap mint nap járnak az adott modellel. Történetünk – egyik – főszereplőjét, a Motron Viziont is kipróbáltuk már, most viszont a gép gazdája avat be minket a részletekbe. Tanulságos sztori, és jól bemutatja, hogy mire készüljön, aki leváltaná a belső égésű technikát vagy venne mellé egy környezetbarát motort. Ezúttal az elektromosmotor-csoportokban csak Jack néven ismert tulajdonos osztja meg velünk a tapasztalatait.

Mióta motorozol?

- Úgy 14 éves koromban vizsgáztam le segédmotorra, de gimitől kezdve bicajra váltottam, és a motorozás később jött elő újra.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
Erős érv a Vizion mellett, hogy a kis méret dacára harmonikus, kimondottan szép a formaterve

Mi volt az első géped?

- Az első egy Pony Romet volt, amit édesapám megbütykölt: felfúrt henger, kisebb hátsó lánckerék, mindenféle jóság. Úgy emlékszem, 70 fölött ment velem, amikor még könnyű, 14 éves körüli fiúcska voltam. Persze nagyon sokat egykerekeztem vele, így eltört a sebváltóban a fogaskerék, és kimondottan gyakran kellett szerelni… Füstöt eregető, ritka zajos gépek voltak, de akkoriban nem volt csendesebb megoldás – ma már ez zavarna.

Miért döntöttél úgy, hogy elektromosra váltasz?

-  Ennek igen fura története van… Persze követtem az elektromos motorok fejlődését, de kicsit sem győztek meg. Úgy éreztem, hiányzott volna a váltó, a belső égésű motor rezgése, érzete, meg sok minden, amire a villanymotort még nem próbált benzinpártiak is hivatkoznak a kommentekben. Aztán történt az életembe pár változás, főleg egészségügyi téren. Konkrétan letiltottak a bicajozásról, így rollerre akartam váltani. Kölcsön is kértem egy elektromos rollert, aminek rugózása se volt, kész katasztrófa, el is ment a kedvem tőle… Akkoriban a motorként használható rollerek még nem voltak ilyen drágák, pl. egy 100 feletti végsebességű Dualtron Ultra megállt 1,5-2 millió között, és az már jó lett volna terepre, aszfaltra is. Aztán a hazai szabályozás (hiánya) miatt elengedtem a rollert, jöhettek az elektromos motorok. Megtetszett a Super Soco, de hiába akartam venni, nem volt raktáron, így tovább keresgéltem, és így találtam rá a Motron Vizionra.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
Nem ez a legösszetettebb műszeregység, amit valaha láttam, de átlátható és minden adat megjelenik rajta, amire csak szüksége lehet a vezetőnek

Miért éppen erre esett a választásod?

- Több típus is szóba jött, de hol nem volt beszerezhető, hol pedig maga az eladó beszélt le a kinézett vasról, hogy azt ő maga sem ajánlja… Végül a Vizon lett az, ami műszakilag, formailag megfelelt, és ezt le is tudták küldeni hozzám Szegedre. Sok jót hallottam már a típusról: minőségi Bosch motor van benne, amit máshol, főként német nyelvterületen QS erőforrásként is jegyeznek, ráadásul 3,9 kW-os a csúcsteljesítménye, tehát a maximum, amilyen erős segédmotorként lehet. Emellett megfogott a sportos formaterv, a minőségi futómű, egyszóval megvettem.

Mennyi ideje van meg?

- Tavaly, egészen pontosan 2022 június végén érkezett meg, azaz kb. fél éve.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
Egy hangtalan elektromos motorral az erdei átvezető utakról sem néznek ki minket, hiszen kicsit sem zavarjuk vele a túrázókat, sem az állatvilágot

Hány kilométert mentél vele eddig?

- Most 1400-1500 km-t mutat a műszer, azaz már túl van az első kötelező szervizen. Mondjuk egy elektromos motornál még annyira sem komoly az ezer utáni átnézés, mint egy benzinesen, hiszen itt nincs olajcsere.

Mit módosítottál rajta?

- Mivel még jótállás van rá, csak olyanhoz nyúltam, ami nem érinti a garanciát. Elsőnek a kormányt állítottam magasabbra és előrébb. Sajnos terepezés közben így is útban van a kiszélesedő áltank, ami valójában egy kis csomagtartó, mint például az NC700-on, szóval a gari lejárta után ezzel is kezdek valamit. Egyébként így is nagyon stabil, mint egy keljfeljancsi, mivel a súlypont – a motor és az akku miatt – a földhöz egészen közel van. Ez egyben azt jelenti, hogy terepen, állva is remekül lehet gyorsan irányt váltani – csak az ívbelső oldali lábtartót kell terhelnem a talpammal, és már fordul is.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
A rendszámtartó gyári csavarjaihoz rögzítettem a doboztartót. Később lecseréltem a fixen felszerelt és nem túl szép koffert egy szerszám nélkül levehető Givire

Emellett a rendszámtábla-világítást és az eredeti tartókonzolt leszereltem, mindig útban volt tolatásnál a kis udvarban. Mivel itthon nem rendszámosak a segédmotorok, mindkettő felesleges volt. Ez duplán hasznosnak bizonyult, mert konzol levételével 8 db gyári, menetes csavar felszabadult, amire módosítás nélkül gyárthattam túradoboztartót. Persze kisebb holmiknak a tanktároló se rossz, de nagyon fura alakú a belső rész, meg ugye ha már van a motor, szeretnék szállítani vele nagyobb dolgokat, így elsőre kétsisakos, hatalmas topcase-t tettem fel. Igazából az vált be a legjobban, de elég idétlenül nézett ki egy ilyen kicsi motoron. Felhasználásban viszont nagyon jó volt, csak nem lehetett leszedni, nem volt gyorskioldó platnija. Hátulra pakolva a rugózás is sokkal jobbá vált, érezni lehetett, hogy alapvetően kétszemélyre tervezték a felfüggesztést. Azóta egy Givi Monolock-konzolos, kisebb, de kétbukós kofferem van, illetve vettem egy egysisakost is, így tudom cserélgetni őket. Ráadásul az új rendszerrel már könnyen levehető a doboz, a platnin pedig szintén tudok csomagokat szállítani.

Mennyire voltál elégedett a gyári abroncsokkal?

- A gumikat gyorsan kicseréltettem Michelin City Grip 2-re, mivel a gyári köpeny jól teljesített szárazon, de esős időben füvön, felfestéseken és csatornafedeleken eléggé csúszott. A váltás után javult a nedvestapadás, illetve kicsit ballonosabb is az eredetinél. Ide tartozik, hogy a kicsi, 12 colos kerék feladta a leckét a gumisnak, aki alaposan összekarcolta a felnit… Muszáj tehát alaposan megnézni, hogy kihez viszed a motort, mert így járhatsz, mint én – csúnya, levert festékű kerekeket kapsz vissza a szinte új gépedbe. A gumizás után kissé megemeltem az első sárvédőt, hogy legyen hely a magasabb oldalfalú abroncsnak, és ezzel kész is volt az újabb átalakítás.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
„Mondhatnám, hogy komoly gond a részletesebb műszaki leírások hiánya, de ez kizárólag a magamfajta „moddernek” fontos – aki csak motorozik vele, tuti nem zavarja majd, sőt eszébe sem jut.” 

A bordásszíjjal is voltak gondjaim, csikorgás hallatszott a hajtásból, ezért kértem, hogy gumicserénél lazábbra állítsák és nézzék meg, középen fut-e. Nos, túllőttek a célon, most már a másik oldalra van elcsúszva, pedig ennek a precíz beállítása sem atomfizika. Ezután még átalakítottam a nyerget – mert egyik kárpitos sem vállalta –, kivettem az ülés közepéről a kis piramis alakú kidomborodást, hogy ne zavarjon az előre-hátra mozgásban.

Az egyik leggyakoribb kritika az elektromosokkal szemben a szűkös hatótáv. Te hogy állsz ezzel?

- Nos, hatótáv és akkumulátor ügyében még csak kísérleti módosításaim vannak, ugyanis garanciális a technika, és hologramos csavarmatrica van rajta, hogy ne lehessen szétszedni. Természetesen próbáltam mindent megtenni, hogy lehessen használni egy plusz épített akkumulátorral, illetve a gyári akkut tölteni saját áramforrással, ugyanis napelemes rendszerem van, ami közvetlenül tudná táplálni a telepet, ha az aktív lenne. Kvázi a motor szolgálná a szigetüzem alapját, mint egy modern villanyautóban.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
„Type 2-ről konnektoraljzatra átalakító kábelt is vettem hozzá, és a Lidl-töltőnél kipróbáltam: 0,5 kW-os tempóval kicsit ciki ott foglalni a portot, de az elektromos autósok eleinte kedvesek voltak, sőt gyakran kérdezgettek a motorról” 

Sajnos úgy oldották meg, hogy az M25 töltőcsatlakozón 2+1+5 pin van bekötve, ebből 2 db a CANBUS kommunikációé, egy pin aktiválja a töltésfigyelést, és ki tudja mennyi pinen még milyen feszültségszinteket néz a rendszer.

Az akkun a töltőcsatlakozó a rollerekről ismert, kb. XT60 erősségű darab, és fontos, hogy a fogyasztásra, merítésre külön Anderson-csatlakozó van, ami rendkívül elmés ötlet. Így garantáltan nem ég meg a csati, mint a – direkt nem írok márkát, hogy melyik, általam korábban nézett elektromos motoron –, ahol ugyanazt a csatlakozót használják merítésre és töltésre. Aki látott már összeégett rollert, az nagyjából sejti, hogy mekkora jelentőségű a Motronban a különválasztott, profin megoldott funkció… Igazán körültekintő tervezésről árulkodik a megoldás.

Az akkuban ráadásul van egy belső relé, lehet is hallani, ahogy kattan, ha aktiválod, de ha két percen belül nem kapja meg CANBUS-on a megfelelő adatokat, akkor újra lekapcsol. Így nem lehet tölteni mással, csak a gyári hálózati töltéjével, az meg fixen 530 wattot fogyaszt és a belseje kivan öntve fekete szilikontömítővel, nehogy valaki megértse a bekötést. Jómagam annyit módosítottam ezen, hogy gyártottam egy Anderson Y-kábelt, ami az Anderson-merítőágat sorba köti, de kaptam egy XT60 leágazást is, amin tudok feszültséget mérni és kísérletezni az töltési/merítési módszerekkel.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
A felfüggesztésen érezni, hogy nagy terhelésre, kétszemélyre hangolt. Terepen kissé kemény, viszont utassal/sok csomaggal is stabil marad aszfalton 

Ez mindenféle bontás nélkül megoldható, és mivel az akku „okos”, meg azért odafigyelek polaritásra és feszültségszintekre, azaz nem tudom elrontani. Kísérleti jelleggel egyféle megoldást találtam a kiegészítő akkumulátorra: ha bekapcsolom motort a gyári akkuval, megy is, az Y-kábelen akkor aktív a kimenet, mivel küldi a CANBUS-adatokat a vezérlő és a gyári BMS, ráadásul megvan a feszültségem, és ugyanakkora feszültségszintű akkupakkot tudok rádugni. A tesztpakkom csak egy kicsi 20S1P volt, és kizárólag kipróbálás céljából, a hatótáv növeléshez ennek 10-20 szorosa kell majd, kb. egy 20S20P. Mindemellett nem lehet így majd cserélgetni az akkut, mert a gyáriból egy van, tehát együtt kell meríteni-tölteni, ha lesz is plusz telepem hozzá.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
A nyereg előtti rész csak úgy néz ki, mint egy üzemanyagtartály, valójában csomagteret rejt a műanyag burkolat

Tudni érdemes még azt is, hogy a gyári töltő nem tölti valóban tele a pakkot, 82,4 volt fölött sosem mértem feszültséget, pedig 84 V lenne a névleges. Ez valószínűleg biztonsági okokból van így, és óvja a cellákat menet közben is, például amikor 20%-nál elkezd villogni, hogy menj haza tölteni, akkor még papíron félig merült csak a pakk. Hogy jobban kiismerjem, ezeket feljegyeztem táblázatba, és csak 3,78 V környékére jött ki egy cella, amikor 20%-ot jelzett. Eleinte nem is mertem alámenni, aztán óvatosan, a háztömb körül körözve mentem tovább, egészen a 0%-os töltöttségjelzésig. Meglepetésre lassan, de akkor is ment a gép, és csak azért nem nyüstöltem megállásig, mert a Li-Po akksik nem szeretik a túlzott merítést: gázképződés miatt púposodhatnak ilyenkor, ezért nem kockáztattam.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
A tervezők lelkiismeretességéről árulkodik, hogy a beépített csomagtartóban magunkkal vihetjük a Motron-töltőt, ami 99%-os hatékonyságú, minőségi darab. Ez komoly fegyvertény, látva, hogy gyakran a milliós rollerekhez is milyen hitvány töltőt csomagolnak gyárilag

Type-2-ről konnektoraljzatra átalakító kábelt is vettem hozzá és a Lidl-töltőnél kipróbáltam: 0,5 kW-os tempóval kicsit ciki ott foglalni a portot, de az elektromos autósok eleinte kedvesek voltak, sőt gyakran kérdezgettek a motorról. Vettem még egy utángyártott töltőt, ami szintén 500 wattos, mint kiderült, de a kínai ezret írt a dobozra – nem ez az első ilyen eset… Eddig ennyi volt az átalakítás, de később szeretném DC-ről tölteni, és megoldani, hogy teljes értékű, külső akksipakkal növeljem a hatótávot, no meg még egy kicsit fejleszteni a csomagszállításon.

Mennyire vagy elégedett a Vizion teljesítményével?

- Eco módban is kellemes, sőt újabban szinte csak úgy használom, de Power módban tényleg meglepő, mekkorát lép a nagy villanymotorral. Kapaszkodni kell indulásnál, nem véletlenül írták anno a tesztben, hogy 40-ig simán lenyomta a 125-ös benzines motort. Persze a Motron kiemelkedő, 3,9 kW-os teljesítménye csak az igazság egyik része, mert más típusokban ugyanezt a hajtásláncot 2000 watt állandó és 3,96 kW maximális teljesítményűként jellemzik, 45 km/óra feletti végsebességgel. Ebből fakad, hogy csak beállítás kérdése, hogy a Vizion éppen segédmotor vagy A1-es motorkerékpár.

A neten rákeresve megtaláltam a „cheat code-ot”, így szerszám nélkül, pár mozdulattal közel 80 km/órára nőtt a végsebessége. Mondjuk ilyen tempónál már pláne szükség van a külső akksicsomagra, mert folynak az amperek rendesen…

Néhány piacon, például Angliában komoly jelentősége van, hogy kioldható a 45 km/órás tiltás, ugyanis bizonyos kor felett nyitott módban is használható a motor. Itthon ez illegális, de a kíváncsiság hajtott, ezért kipróbáltam, mit tud valójában a gép. Kioldva 72-75 km/óra csúcssebességet mértem GPS-szel, azaz óra szerint 77-82 km/óra a vége. Az sem mellékes, hogy milyen remek a rajtkészsége: 85 kilós pilótával, plusz csomagokkal is 4 másodperc alatt van 40-en.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
Télen rendeltem hozzá nagy plexit, ami csökkenti a hidegérzetet és a menetszelet, s talán a fogyasztást is egy kicsit 

Érdekesség, hogy keresés közben találtam csereszabatos, nagyobb hajtásláncokat: például a QSmotor mid drive kittel 3 kW-os állandó és 11 kW-os csúcsteljesítmény is elérhető. 

Mennyi a valós hatótáv, ha nem kíméled, csak egyszerűen motorozol vele?

– Nyári melegben, Eco üzemmódban és finoman kezelve 50 km fölé tornázható a hatótáv, és akkor még legalább 15-20%-os az akksi, de télen, hidegben ez inkább 40 km körül alakul. Ez több mint elég, mert a kutatások szerint a motorral ingázók átlagosan 10-15 km-re laknak a munkahelyüktől, nem véletlenül így tervezték a gépet.

Összességében mennyire vagy elégedett vele?

– Fürge és nagyon praktikus gép, ráadásul össze sem lehet hasonlítani a fogyasztását és a karbantartásigényét a benzinesekkel.

Mi lesz a következő motorod? Az is elektromos vagy megint benzinesre váltasz?

Egy biztos, hogy a Motront nem adom el, nagyon megszerettem. Mellé viszont veszek egy nagyobbat, de az csakis elektromos lehet… Abban biztos vagyok, hogy legalább 14,4 kWh-s akksicsomagra lesz szükségem a hosszabb túrákhoz. Mondjuk bennem is sok a kétely: mi lesz, ha túl sokat kell áldoznom az ideális motorra? Mennyire lesz tartós az akksija? Persze ezek sem riasztanak el, így az is lehet, hogy már a következő hetekben-hónapokban beáll a garázsba egy újabb e-motor – jelenleg a Harley-Davidson LiveWire, a Zero S és DSR jöhet szóba.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
Nem ez a legolcsóbb elektromos motor, de ez látszik is rajta. Minőségi alkatrészekből épül fel, legyen szó a látható kezelőszervekről vagy éppen a masszív, megbízhatóságot sugalló kábelezésről

Röviden tehát megtaláltam a számításom az elektromos motorral, és magával a Vizionnal is. Mondhatnám, hogy komoly gond a típushoz kapcsolódó közösség és a részletesebb műszaki leírások hiánya, de előbbi ugye a vásárlók számával növekszik, míg utóbbi a magamfajta „moddernek” fontos – aki csak motorozik vele, tuti nem zavarja majd, sőt eszébe sem jut.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
A fordított telópár és a rendkívül hatékony fékrendszer is arra utal, hogy A1-es motorkerékpárként is megállja a helyét a Vizion. Szükség is van erre, mert pár mozdulattal szinte megduplázható a végsebessége

Ezekért pedig bőven kárpótol a szép és sportos megjelenés – mert ugye mind ismerünk kimondottan csúnya villanymotorokat és -autókat? –, valamint a kiemelkedő gyorsulás, ami nagy előny a lámpáknál. Nem mellékes, hogy tud sétatempót is (4 km/óra), ami alkalmassá teszi például a gyerkőcök követésére, ha bringáznak, és nem győzöm hangsúlyozni, hogy a láthatatlan, sok tulajdonos előtt nem is ismert részletek az igazán kiemelkedőek benne. A már említett Anderson-csatlakozó és a bikaerős, vastag kábelezés fontos fegyvertény – ennél sokkal kevésbé kiforrott megoldásokat láttam a riválisok hasonló motorjain.

motron-vizion-tulajdonosi-velemeny-es-teszt
Sajnos kétkerekű segédmotorként nem szállíthat utast, de a hazai szabályok szerint három vagy négy keréken már igen. Lehet, fel kell raknom egy kereket vagy oldalkocsit, hogy elvihessem vele a fiamat az oviba?

Engem meggyőzött a Motron, nem véletlenül lesz a következő motorom is elektromos. Mivel annak a hatótávja már várhatóan 150-200 km felett lesz, ráadásul már nyilvános töltőpontokon is gyorsan tölthető, teljes értékű túragépként tudom majd használni.