A vérbeli, sokat látott autósok és motorosok a megmondhatói, hogy az élmény nem feltétlenül egyenesen arányos a lóerők számával. Nos, papírforma szerint a Motron nyolcadliteres túragépe sem rúgja ki maga alól a teljesítménymérő padot, de mint a történetből kiderül, sokszor nem is ez a legfontosabb szempont.

motron-x-nord-125-x-tura-torokorszagba
Szabó Lajos hűséges és megbízható társa Törökországban. Azt, hogy az X-Nord 125 Touring teljes értékű túramotor, az is bizonyítja, hogy nagyon jól áll neki az út pora-sara

A 124,8 köbcentis egyhengeres csupán 13 lovas, legnagyobb forgatónyomatéka 9,6 Nm, vagyis még az A1 kategóriában megadott felső határt sem éri el a teljesítménye. Történetünk főszereplője mégis úgy gondolta: ez lesz a tökéletes választás, hogy pár napos (!) jogsival elinduljon és átszelje egész Törökországot...

Egy 125-össel Iránig

Noha előtte próbálták lebeszélni, azt szajkózva, hogy nem ismerik a Motron márkanevet és egyébként is vegyen valami „márkás” használtat helyette, de ő hajthatatlan volt – Szabó Lajos végül az X-Nord 125 Touringot választotta, az idő pedig bebizonyította, hogy jól döntött...

motron-x-nord-125-x-tura-torokorszagba
Egy ekkora túrán az sem mellékes, hogy az üzemanyagra nagyjából feleannyit költött Lajos, mintha egy nagyobb géppel indult volna útnak

Pedig nem a Mátrát vagy a Bajna-ringet célozta meg, hanem első útja Erdélybe vezetett, azután elmotorozott egészen a török–iráni határig, meg vissza, 10-20 ezer kilométert gyűjtve a gépbe. Most jön a slusszpoén: az X-Norddal semmi probléma nem adódott az út alatt. A sztori apropója, hogy éppen egy éve indult el élete kalandjára, melyről itt olvashattok bővebben. Mi több, tervei szerint még idén ősszel újra motorra ül és ezúttal még távolabbi célpontot tűzött ki – kíváncsian várjuk, hogy ezúttal milyen kalandokban lesz része.

motron-x-nord-125-x-tura-torokorszagba
Komoly határozottságra és önbizalomra utal, hogy ez a kép pár nappal azután készült, hogy Lajos megszerezte motoros jogosítványát...

A fentiek alapján érthető, hogy Lajos lelkesen ajánlja a gépet kezdő motorosoknak, hiszen alig háromliteres fogyasztással és műszaki hiba nélkül járta be Európa keleti és Ázsia nyugati részét. Negatívumként csak annyit rótt fel az X-Nordnak, hogy – mivel A1-es, akárcsak a jogsija – az utazósebesség nem volt túl acélos, illetve a 17-es kerekekre viszonylag nehezen talált olyan abroncsot, ami egyaránt jó aszfaltra és homokba, sárba is.

A Motron X-Nord 125, illetve túradobozokkal felturbózott változat, a 125 Touring további erénye, hogy szétzúzza a mítoszt, miszerint a motoros világjárás unatkozó, dúsgazdag filmsztárok, de a legjobb esetben is csak a felső középosztálybeli, időmilliomos nyugati nyugdíjasok kiváltsága. A mai viszonyok között ugyanis meglepően alacsony összeg szerepel az árcédulákon: a gleccserfehér és grafitszürke színben elérhető X-Nord 125-ért 1 509 990 Ft-ot, az éjfekete és gleccserfehér árnyalatban kapható Touring változatért pedig 1 629 990 Ft-ot kér a magyarországi forgalmazó ADVES Moto. Ennyiért pedig egy túrára, világjárásra alkalmas motort kapunk, ami ráadásul A1B jogosítvánnyal is vezethető, azaz bármelyik autós – egy párórás képzés után – már fel is ülhet a motorra.