Tetszik vagy sem, forradalmi átalakuláson megy át a közlekedés napjainkban. Egyre több helyen korlátozzák a benzines és dízel járművek használatát,

és már 15 európai ország több mint 150 (!) városában vezettek be egységes, 30 km/órás sebességhatárt.

Ilyen környezetben óhatatlanul komoly előnybe kerülnek a könnyű, környezetbarát  járművek, mint az elektromos vagy hagyományos kerékpárok, az e-rollerek és az elektromos robogók. Persze akinek egy nagyobb bevásárlás tartalmát és esetleg párját vagy gyermekét is haza kell vinnie munka után, annak a bringa és az 50-es robogó nem megoldás, sem a roller…

niu-mqi-gt-teszt-2022
Móka vagy munka? A GT futároknak is érdekes lehet, hiszen 70-80 km-t tehetnek meg a vele töltés nélkül, ráadásul nagyjából tizedannyiba kerül a „tankolása”, mint egy benzines robogóé

Nos, nekik találták ki a kétszemélyes, mégis karcsú, könnyű és megfizethető robogókat, mint például a NIU MQi GT.

Városi motor, de azon túl is elemében van – ez a NIU MQi GT

Az alapkoncepció jól ismert a piacvezető márka korábbi modelljeiről: egyszerű, mégis szerethető formaterv, elképesztően gazdag és hasznos gyári alkalmazás, ingyenes nyomkövető és lopásgátló, megbízható Bosch- és Panasonic-alkatrészek, valamint parádésan alacsony fogyasztás.

niu-mqi-gt-teszt-2022
Az ülésmagasság több mint 80 centi, így az alacsonyabb pilótáknak muszáj kissé előrecsúszni, hogy mindkét talppal talajt érjenek, de 170 centi felett már nincs szükség ilyen praktikákra

Utóbbi a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy takarékos, 3-4 liter benzint fogyasztó robogóval összevetve a NIU „tankolása” nagyjából tizedannyiba kerül – 17 helyett alig 2 forint kilométerenként.

Persze aki csak napi tíz percet ül rajta, annak ez nem perdöntő, de egy évi 5-6000 kilométert futó motornál már közel százezer forintos megtakarítás, az alacsonyabb szervizköltségekről nem is beszélve.

A teszt előtt szokás szerint még körbejárom a motort, kiemelkedően szép vagy éppen ellenkezőleg, elhanyagolt részletek után kutatva. Nos, utóbbit hiába is keresek ezúttal, ugyanis a NIU minőségellenőrei alapos munkát végeztek, így a kapcsolók működése, a fényezés és az illesztések mind arra utalnak, hogy a meósok nem tűrtek ellentmondást az ellenőrzés során. Aki szeretné megőrizni ezt a makulátlan összképet, felárért bukócsövet is rendelhet a motorhoz, a futárok pedig praktikus hátsó dobozzal növelhetik a NIU használati értékét. Utóbbira szükség is lehet, hiszen a nagy átmérőjű kerekek és a jókora akksi miatt a nyereg alatti csomagtér szerény méretű, de ez nem tervezési hiba – a 14-16 colos kerekű robogók mindegyike hasonló kompromisszumokkal küzd.

niu-mqi-gt-teszt-2022
A fordulókör sugara alig több mint két méter, így gyakorlatilag bármilyen kétsávos úron lábletétel nélkül, lazán megfordulhatunk a motorral. Mivel a tengelytáv kimondottan nagy, 1389 mm (pl. az Yamaha MT-10-é is csak 1400 mm), valószínűleg a feltűnően nagy kormányelfordítási szögnek és a remekül eltalált visszaszögnek köszönhető ez a bámulatos fürgeség és szűk fordulókör

A „gyújtást” ráadva a jól ismert, LCD-s műszeregység kel életre előttünk, de ha nem akarunk vezetés közben minduntalan lenézni a kijelzőre, a telefontartóban rögzített készülékről is leolvashatjuk az adatokat. Itt – a navigálást segítő térkép mellett – láthatod a pillanatnyi töltöttséget és hatótávot, az eddigi átlagsebességet, a dőlésszöget, sőt a tengerszint feletti magasságot is, ha éppen a Kékest vagy a Normafát hódítanád meg a motorral.

niu-mqi-gt-teszt-2022
Nagylelkű és figyelmes a gyártótól, hogy alapáras a sokrétű, gyári alkalmazás és a lopásgátlóként működő nyomkövető is. Reméljük, a többi márkánál is megjelennek előbb-utóbb az ilyen hasznos szolgáltatások – mi nagy hasznát vettük az együtt töltött napok alatt

Miben nyújt többet az elektromos robogó a benzinesnél?

Nagyban megkönnyíti az MQi GT használatát, különösen a zsúfolt, városi utakon, hogy a gyorsulás, a dinamika nem függ a motor fordulatszámától. Akár lépésben araszol vagy ötvennel halad a motor, gázadásra egyaránt lendületesen meglódul, és

bár a gyár szerint 70 km/órára korlátozott a végsebessége, a nálunk töltött napok alatt többször is mentünk vele 73-75 km/órával, ráadásul GPS-szel mérve, tehát óra szerint 80 körül.

Utassal persze már kevésbé virgonc a gép, viszont a felfüggesztés pont ekkor nyújtja tudása legjavát: csomaggal és kétszeméllyel sem tűnik kevésnek a rugóelőfeszítés, sem a csillapítás, sőt rossz minőségű úton kimondottan „kéri” is a futómű, hogy legalább 80-100 kilóval terheljük.

niu-mqi-gt-teszt-2022
Hatékony, mégsem túl harapós a kéttárcsás fékrendszer – tökéletes megoldás egy ekkora motorra

A fékek is ehhez méretezettek, így a sokadik kemény féktáv után is példásan lassít a 220-as és 180-as tárcsa, a fékerőelosztó pedig talán a kategória legjobbja – kanyarodás közben az első féket munkára fogva sem akar felegyenesedni a motor vagy letérni az ívről. Persze ebben nagy szerepe van az e-robogók mezőnyében nagynak számító, 14 colos átmérőjű kerekeknek is, melyektől inkább motoros, mintsem robogós érzetű a NIU a tempós kanyarokban.

niu-mqi-gt-teszt-2022
Mivel gyorsulásra rendre maga mögé utasítja az autókat és 70-75-öt megy, tuti nem előzgetik majd a kocsik a lámpától elsőként elrajtoló NIU-t

Ha már szóba kerültek az előnyök, nem mehetünk el szó nélkül az elektromos hajtás gyengeségei mellett sem, mint például a töltéshez szükséges idő és a hatótáv. Nos, ha a három üzemmód (E-save, Dynamic és Sport) közül az utóbbiban használjuk a motort, nagyjából 50-60 kilométert tehetünk meg két töltés között, míg ideális esetben 70 kilométerre jutunk el konnektor nélkül. Mivel a felmérések szerint az átlagos európai ingázók naponta 10-15 kilométert tesznek meg, ez több mint elég az ingázáshoz, este pedig pár óra alatt megtölthetik a 48 V-os és 31 Ah-s akkumulátort.

niu-mqi-gt-teszt-2022
Az A1-es robogók általában takarékosak, de a NIU elektromos modellje még közülük is kiemelkedik. Elvégre a teljesen lemerült akku 4-5 óra alatt, 100-150 forintból feltölthető, és ezután újabb 70 kilométert tehetünk meg a motorral

Többször felmerült már ellenérvként a hangtalan robogókkal, motorokkal kapcsolatban, hogy nem hallják őket a sofőrök, ezért balesetveszélyesek, de ez inkább városi legenda, mint alátámasztott tény. Egyrészt a teszteken kiderült, hogy a 100-110 dB-lel ordító kipufogót sem hallják meg az autóban, másrészt a villanyautók elterjedésével sem nőtt a balesetek száma, csak mert „nem hallották” a közeledő kocsikat…

niu-mqi-gt-teszt-2022
Hagyományos első villa és kétoldali hátsó rugóstag – ebből áll a NIU felfüggesztése, mely elég masszív ahhoz, hogy utassal se hintázzon a motor a tempósabb kanyarokban. Érdemes egy pillantást vetni a formás, ívelt lengővillára is – sok nagymotoron is megállná a helyét az igényes, minőségi benyomást keltő alkatrész

Kinek a motorja a NIU MQi GT?

Elsősorban azoknak ajánlom a környezetbarát, nagykerekű GT-t, akiknek fontos, hogy a jármű előállítása és használata se hagyjon túl nagy ökolábnyomot. Mert mondhatjuk, hogy a zöld rendszámos autó „nullemissziós”, de attól még egy nagyméretű verda legyártása több tíz tonna CO2-kibocsátással jár, annyit pedig százezer kilométer alatt sem pöfögnek ki a modern benzines motorok.

A felfüggesztés és a fékrendszer méretezése, a rendkívül hosszú nyereg, valamint a 269 kg-os megengedett össztömeg is arra utal, hogy alapvetően kétszemélyes robogónak tervezték az MQi GT-t. Nem véletlen, hogy az ülés harmadával hosszabb, mint a cég többi robogóján, és masszív hátsó lábtartó teszi kényelmesebbé az utassal megtett kilométereket

Az elektromos robogó szerencsére tényleg környezetbarát, hiszen előállítása és használata is a lehető legkevésbé terheli a Földet. Az pedig egyre fontosabb szempont, hogy nem növeli, hanem csökkenti a városok zajszintjét, mert a kipufogóhang, tetszik vagy sem, szintén egyfajta környezetszennyezés. Akinek ez fontos, egy jobb 125-ös áráért olyan e-robogóhoz juthat, ami kétszeméllyel is ügyesen mozog, naponta legfeljebb egyszer kell tölteni, és az éves üzemanyagköltsége akár százezer forinttal kevesebb, mint a benzines riválisoké.

Műszaki adatok – NIU MQi GT

Motorkonstrukció: Állandó mágneses, szénkefe nélküli Bosch villanymotor

Csúcsteljesítmény (W): 3000

Akkumulátor: 18650 cellákból álló konstrukció, 48 V 31 Ah kapacitás

Fékrendszer elöl: háromdugattyús tárcsafék EBS-szel

Fékrendszer hátul: kétdugattyús tárcsafék EBS-szel

Méretek, felszereltség

Hosszúság/Magasság/Szélesség (mm): 1815/1185/725 

Tengelytáv (mm): 1389

Hossz (mm): 1949

Ülésmagasság (mm): 816

Menetkész tömeg: 115 kg

Végsebesség: 70 km/h

Alapfelszereltség: NIU-applikáció, valós idejű helymeghatározó rendszer, GPS-alapú riasztó és lopásgátló, LED-es világítás, LCD-műszeregység

Vételár: 1 181 094 Ft + ÁFA (Br. 1 499 990 Ft)

Forgalmazó: Advesmoto