Jóllehet, csak egy évtizede alapított vállalatról van szó, a világ tíz legnagyobb motorgyára között jegyzett NIU máris több mint húsz nemzetközi díjat zsebelt be. A legújabb elismerésről néhány nappal ezelőtt számoltak be, amikor a Red Dot (korábban: Roter Punkt) díjat nyert a márka új, NQiX modellcsaládja.

A röviden csak „formatervezői Oscar-díjként” emlegetett Red Dot-ot olyan termékek kaphatják meg immáron 1954 óta, melyek tervezésekor egyaránt hangsúlyos szempont a formaterv és az innovatív műszaki megoldások tömkelege. Vagyis a nemzetközi zsűri feltűnő formavilágú termékeket keres, de a dizájn nem lehet öncélú, tehát a szemet gyönyörködtető vonalak miatt nem szenvedhet csorbát a praktikum és nem csökkenhet a díjazott jármű használati értéke.
Red Dot díjat nyert a NIU NQiX modellcsalád
A vállalat formatervezői kiemelték, hogy az NQiX-re pillantva megannyi részlet ragadja magával a tekintetet, mint például a teljesen átlátszó első idom, ami alatt nagyméretű LED-fényszóró bújik meg, ide sorolták a könnyen cserélhető oldalsó burkolatot is, a hátsó lámpatesttel egybeépített irányjelzőket és a díszesen varrott, feltűnően kényelmes nyerget.
„A már egy évtizede népszerű NQi sorozatunk továbbfejlődött, és a következő nemzedék NQiX néven viszi tovább elődje örökségét. Célunk a roppant egyszerű használat és a kiemelkedő teljesítmény elérése volt, amit sikeresen megvalósítottak mérnökeink, amiért hatalmas dicséret jár a sanghaji NIU Innovation Lab terméktervező és R&D csapatának!"
– áll a gyár nyilatkozatában.
Miként hangsúlyozták, a formavilág mellett a műszaki tartalom is vadonatúj. Az egyik legszembetűnőbb változás a NIU LInk Crown, a kormány jobb oldalán található forgókapcsoló, amivel már-már szervizmenü szintű mélységekbe merülhetsz a menüben:

Többek között beállíthatod a motorfék erősségét, a visszatöltés mértékét fékezés közben, megszabhatod az elérhető sebességet, illetve csúcsteljesítményt,
sőt külön menüpontban telefonról állíthatod, hogy mennyire legyen közvetlen, harcias a teljesítmény-leadás, attól függően, hogy pályanap, autópályázás vagy egyszerű városi ingázás vár rád és a gépedre.
Emellett továbbfejlesztették a fékrendszert is, ami immáron ABS-es, sőt a kipörgésgátló és a sebességtartó automatika (tempomat) is alapáras a NIU-n.
NIU NQiX: egy modell, négyféle elérhető teljesítmény és hatótáv
Összesen négy tagból áll a NIU új családja, az NQiX. A belépőszint az AM kategóriájú, tehát az 50-es segédmotornak megfelelő NQiX 150, melynek gyorsulása lényegesen dinamikusabb, mint a benzines kihívóké, viszont az EU-s szabályok miatt a végsebessége (50 km/óránál) elektronikusan korlátozott.

A következő változat – a hazai forgalmazó adatai szerint – igazi sikermodell, több vevő úgy is emellett döntött, hogy eredetileg a nagyobb, erősebb változatot szerette volna hazavinni, de a próbakör után belátták, hogy városi ingázáshoz túlzás a 120 km/óra feletti végsebesség, ezért maradtak a kedvezőbb árú és a – szerényebb teljesítményből fakadóan – nagyobb hatótávú NQiX 300-nál.

A jelenleg elérhető csúcsmodell a nemrég tesztelt NQiX 500, ez már igazi erőgép, tekintve, hogy kimondottan nagy terheléssel is 120-125 km/órára gyorsul, a szabályokra kicsit odafigyelve 90-100 km-t elmegy egy töltéssel, a felszereltsége pedig sokkal inkább a luxustúramotorokat idézi, mintsem az A1-es vetélytársakat...

Többek között visszagurulás-gátló, kipörgésgátló, ABS, gyári nyomkövető, lopásgátló és sokrétű, ingyenes applikáció teszi igazán teljessé a képet, és mi tagadás, az egyszeméllyel kissé pattogós felfüggesztést leszámítva nagyítóval kell keresni a gép hiányosságait.

Utóbbi azonban csak néhány hónapig élvezheti a NIU zászlóvivője címet, elvégre még idén érkezik a limitált kiadású NIU NQiX 1000, amely 10 kW-os csúcsteljesítményű lesz, végsebessége 125 km/óra, és a gyár mérései szerint csak 180 kilométerenként szorul töltésre.
Műszaki adatok – NIU NQiX 500 (NQiX 300)
Motor típusa: NIU elektromos agymotor
Csúcsteljesítmény: 9 kW, névleges teljesítmény: 5 kW (3 kW)
Akkumulátor: 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH 72 V. Kapacitás: 4,032 kWh (4,032 kWh)
Töltési idő: 6 óra
Hatótávolság: 95 km (118 km), fogyasztás: 4,032 kWh/töltés
Végsebesség: gyárilag megadott: 110 km/óra (80 km/óra)
Fékrendszer: elöl 240 mm-es átmérőjű tárcsafék, hátul 200 mm-es tárcsafék. Alapáras ABS
Menetkész tömeg: 128 kg (134 kg)
Tengelytáv: 1350 mm
Hossz: 1930 mm
Abroncsméret elöl/hátul: 90/90-14/110/80-14
Szabad hasmagasság: 170 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység, ABS, sebességtartó automatika (tempomat), kétcsatornás ABS, kipörgésgátló (TCS)
Forgalmazó: ADVESmoto