Jóllehet, csak egy évtizede alapított vállalatról van szó, a világ tíz legnagyobb motorgyára között jegyzett NIU máris több mint húsz nemzetközi díjat zsebelt be. A legújabb elismerésről néhány nappal ezelőtt számoltak be, amikor a Red Dot (korábban: Roter Punkt) díjat nyert a márka új, NQiX modellcsaládja.

niu-nqix-red-dot-design-dij-2025
A kezdetben csak robogókat gyártó márka ma már rollereket, kis- és nagyteljesítményű robeszokat, valamint egy kifejezetten sportos, elektromos nakedet is forgalmaz. Utóbbi főként azzal emelkedik ki a tömegből, hogy jóval 100 km/óra feletti végsebességű, és mindössze 8-9 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, ami az A1-esek között szinte egyedülálló

A röviden csak „formatervezői Oscar-díjként” emlegetett Red Dot-ot olyan termékek kaphatják meg immáron 1954 óta, melyek tervezésekor egyaránt hangsúlyos szempont a formaterv és az innovatív műszaki megoldások tömkelege. Vagyis a nemzetközi zsűri feltűnő formavilágú termékeket keres, de a dizájn nem lehet öncélú, tehát a szemet gyönyörködtető vonalak miatt nem szenvedhet csorbát a praktikum és nem csökkenhet a díjazott jármű használati értéke.

Red Dot díjat nyert a NIU NQiX modellcsalád

A vállalat formatervezői kiemelték, hogy az NQiX-re pillantva megannyi részlet ragadja magával a tekintetet, mint például a teljesen átlátszó első idom, ami alatt nagyméretű LED-fényszóró bújik meg, ide sorolták a könnyen cserélhető oldalsó burkolatot is, a hátsó lámpatesttel egybeépített irányjelzőket és a díszesen varrott, feltűnően kényelmes nyerget.

„A már egy évtizede népszerű NQi sorozatunk továbbfejlődött, és a következő nemzedék NQiX néven viszi tovább elődje örökségét. Célunk a roppant egyszerű használat és a kiemelkedő teljesítmény elérése volt, amit sikeresen megvalósítottak mérnökeink, amiért hatalmas dicséret jár a sanghaji NIU Innovation Lab terméktervező és R&D csapatának!"

– áll a gyár nyilatkozatában.

Miként hangsúlyozták, a formavilág mellett a műszaki tartalom is vadonatúj. Az egyik legszembetűnőbb változás a NIU LInk Crown, a kormány jobb oldalán található forgókapcsoló, amivel már-már szervizmenü szintű mélységekbe merülhetsz a menüben:

niu-nqix-red-dot-design-dij-2025

Többek között beállíthatod a motorfék erősségét, a visszatöltés mértékét fékezés közben, megszabhatod az elérhető sebességet, illetve csúcsteljesítményt,

sőt külön menüpontban telefonról állíthatod, hogy mennyire legyen közvetlen, harcias a teljesítmény-leadás, attól függően, hogy pályanap, autópályázás vagy egyszerű városi ingázás vár rád és a gépedre.

Emellett továbbfejlesztették a fékrendszert is, ami immáron ABS-es, sőt a kipörgésgátló és a sebességtartó automatika (tempomat) is alapáras a NIU-n. 

NIU NQiX: egy modell, négyféle elérhető teljesítmény és hatótáv

Összesen négy tagból áll a NIU új családja, az NQiX. A belépőszint az AM kategóriájú, tehát az 50-es segédmotornak megfelelő NQiX 150, melynek gyorsulása lényegesen dinamikusabb, mint a benzines kihívóké, viszont az EU-s szabályok miatt a végsebessége (50 km/óránál) elektronikusan korlátozott.

niu-nqix-red-dot-design-dij-2025
NIU NQiX 150: fürge, sokoldalú robogó, és AM-es, A-s, valamint B-s jogsival is vezethető

A következő változat – a hazai forgalmazó adatai szerint – igazi sikermodell, több vevő úgy is emellett döntött, hogy eredetileg a nagyobb, erősebb változatot szerette volna hazavinni, de a próbakör után belátták, hogy városi ingázáshoz túlzás a 120 km/óra feletti végsebesség, ezért maradtak a kedvezőbb árú és a – szerényebb teljesítményből fakadóan – nagyobb hatótávú NQiX 300-nál.

niu-nqix-red-dot-design-dij-2025
NIU NQiX 300, az igazi középutas megoldás. 80 km/órás végsebessége már elegendő rövidebb városon kívüli szakaszokra, ugyanakkor közel 120 kilométeres hatótávja garantálja, hogy akik szokatlanul messziről járnak munkába, azoknak sem kell napközbeni töltéssel bajlódniuk, és még utast is vihetnek vele

A jelenleg elérhető csúcsmodell a nemrég tesztelt NQiX 500, ez már igazi erőgép, tekintve, hogy kimondottan nagy terheléssel is 120-125 km/órára gyorsul, a szabályokra kicsit odafigyelve 90-100 km-t elmegy egy töltéssel, a felszereltsége pedig sokkal inkább a luxustúramotorokat idézi, mintsem az A1-es vetélytársakat...

niu-nqix-red-dot-design-dij-2025
Az első kép az idén érkező csúcsmodellről – ez az NQiX 1000, a cég legnagyobb hatótávú modellje

Többek között visszagurulás-gátló, kipörgésgátló, ABS, gyári nyomkövető, lopásgátló és sokrétű, ingyenes applikáció teszi igazán teljessé a képet, és mi tagadás, az egyszeméllyel kissé pattogós felfüggesztést leszámítva nagyítóval kell keresni a gép hiányosságait.

niu-nqix-red-dot-design-dij-2025
Tesztünkön a NIU NQiX 500

Utóbbi azonban csak néhány hónapig élvezheti a NIU zászlóvivője címet, elvégre még idén érkezik a limitált kiadású NIU NQiX 1000, amely 10 kW-os csúcsteljesítményű lesz, végsebessége 125 km/óra, és a gyár mérései szerint csak 180 kilométerenként szorul töltésre.

Műszaki adatok – NIU NQiX 500 (NQiX 300)

Motor típusa: NIU elektromos agymotor
Csúcsteljesítmény: 9 kW, névleges teljesítmény: 5 kW (3 kW)
Akkumulátor: 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH 72 V. Kapacitás: 4,032 kWh (4,032 kWh)
Töltési idő: 6 óra
Hatótávolság: 95 km (118 km), fogyasztás: 4,032 kWh/töltés
Végsebesség: gyárilag megadott: 110 km/óra (80 km/óra)
Fékrendszer: elöl 240 mm-es átmérőjű tárcsafék, hátul 200 mm-es tárcsafék. Alapáras ABS
Menetkész tömeg: 128 kg (134 kg)
Tengelytáv: 1350 mm
Hossz: 1930 mm
Abroncsméret elöl/hátul: 90/90-14/110/80-14
Szabad hasmagasság: 170 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység, ABS, sebességtartó automatika (tempomat), kétcsatornás ABS, kipörgésgátló (TCS)

Forgalmazó: ADVESmoto