Minden egyes Párizsban közlekedő gépjárművön, a külföldi rendszámúakon is kötelező mától a környezetvédelmi besorolást jelölő plakett feltüntetése. Amíg más államokban - így például itthon is - kivezették ezt a jelölést, Francia- és Németországban éppen most honosítják meg. Az intézkedés hátterében az áll, hogy a jövőben - a páros-páratlan rendszámok szerinti és az évjárat-alapú korlátozás mellett - a matricák színe alapján egyszerűen kitilthatják a forgalomból a magasabb károsanyag-kibocsátású járműveket.

parizs-kozlekedes-11791
A matricarendszer nem váltja fel, csak kiegészíti a korábbi tiltásokat, vagyis a húsz évnél idősebb autók és motorok hétköznap továbbra sem használhatók a városban. Ettől a tiszteletre méltó veteránokat még nem kell bezúzatni, de tulajdonosaik már csak hétvégenként poroszkálhatnak velük
- A kevésbé szennyező járművek akkor is közlekedhetnek majd, amikor az elavultabbaknak a garázsokban kell maradniuk - mondta Christophe Najdovski alpolgármester. A párizsi városvezetés nem titkolt célja, hogy felére csökkentse Párizsban a gépkocsik számát, és 2020-ra teljesen kiűzze a dízel gépjárműveket - tette hozzá Venczel Katalin, az MTI tudósítója. A kötelező plakett átszámítva 1300 forintba kerül a helyi és az országba látogató autósoknak, illetve motorosoknak. Aki mégis matrica nélkül közlekedik, arra 68 és 135 euró közötti helyszíni bírságot szabhatnak ki a rendőrök. Hazánkban éppen egy évvel ezelőtt vezettek be hasonló intézkedést, mely alapján a szmogriadó magasabb fokozatának kihirdetése után a nagymotorok egyáltalán nem közlekedhetnek, és a 2005 előtt gyártott autókat, illetve furgonokat is kitiltják Budapest útjairól.