Forradalom zajlik az utakon és a motorozás világában, ugyanis néhány hete megjelentek az első önvezető modellek, élen a BMW R 1250 RT-vel, a KTM túraenduróival és a Ducati Multistradával. Mielőtt valaki „régen minden jobb voltozni” kezdene, ezek tuti nem állnak ki a garázsból, sőt nem mennek el egyedül Sirokra sem, azt viszont nem hagyják, hogy elbambulj, és belecsússz az előtted fékező autóba vagy motorba.

Nem vezet, csak lassít az önvezető motor

A Honda két évvel ezelőtt beadott szabadalmából úgy tűnik, a japán mérnökök – a többi gyártóval ellentétben – kamerákra és nem szenzorokra voksoltak, hiszen két nagylátószögű lencsét rögzítettek az új Gold Wingre, hogy a rögzített képekből egyfajta háromdimenziós térképet alkosson a rendszer, és ezen keresse a számítógép a vészhelyzetre utaló jeleket. Nos, valószínűleg a kamera nem azt hozta, amit reméltek, és elképzelhető, hogy a felverődő víz, kosz miatt nem vált be, de akárhogy is volt, a nemrég megjelent, új szabadalomban már radaralapú adaptív tempomat ékesíti a motort.

radar-tempomat-lesz-a-honda-gold-wingben-28157
A két évvel ezelőtti kép az akkor még „3D-s” kamerával felszerelt Hondáról...

Ezzel tehát a Gold Wing is belép az „önvezető” motorok köréve, de ne feledjük: csak a téves magyar fordításból fakad, hogy azt gondoljuk az önvezető motorról, hogy magát kormányozza jobbra-balra, ahogy éppen a mesterséges intelligenciának tetszik. Ezzel szemben csak annyit tesz, hogy előbb „szól” a vezetőnek, hogy butaságra készül (például túl nagy tempóval halad az álló vagy araszoló autó felé), s ha nem használ a szép szó, elveszi a gázt, végül pedig kérlelhetetlenül belemar a fékbe, ha igazán veszélyessé válik a helyzet.

radar-tempomat-lesz-a-honda-gold-wingben-28156
...és a friss szabadalmi beadvány a radaralapú, adaptív, azaz távolságtartó tempomat főbb egységeiről

Abban igaza van a kétkedőknek, hogy az elején darabos lehet majd a beavatkozás, miként az első ABS-ek és kipörgésgátlók is ezernyi kritikát kaptak a motorosoktól, és nem alaptalanul. Akkor tán úgy tűnhetett, hogy legalább annyi hátránya van a kezdetleges, lassú vezetéssegítő rendszereknek, mint amennyit nyerünk vele, de ma már tudjuk, hogy ez csak a fejlesztés velejárója volt. Ma már kifinomult kanyar-ABS segít az elkottázott féktávokon, sőt a 2021-es Ducatikon már az is kiválasztható, hogy csak az első vagy mindkét kerékre hasson a dőlésérzékelős blokkolásgátló - ahogy a vezető szeretné. Az viszont tagadhatatlan, hogy gyakorlatilag csak vezetői hiba miatt következnek be ütközések, tehát ha lesz olyan segédlet, ami kiszűri a tévesztéseket, az közvetlenül csökkentheti az egy- és többjárműves motorbaleseteket.